Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemmistasi toinen narsisti ja sinä "musta lammas"? Kaipaan vertaistukea.

Vierailija
31.03.2026 |

Onko vamhemmistasi toinen narsisti ja sinä hänen silmissään perheen "musta lammas"?

Miten toinen, ei narsisti vanhempi, on suhtautunut siihen, jos olet yrittänyt puhua hänelle narskun sinulle aiheuttamista traumoista?

Kieltääkö ns. "terve" vanhempi kaiken, jos saa itse ok kohtelua narskulta? Suostuuko "terve" vanhempi edes keskustelemaan kanssasi asiasta? Saatko håneltä syylistystä siitä, että "kehtaat" nostaa asian esiin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälti oli aivopessyt sen terveen vanhemman. Ei apua hänestä valitettavasti. Ehkä kannattaa vaan siirtää fokus muihin ihmisiin kuin omiin vanhempiin, ihan vain suojellakseen itseään.

Vierailija
4/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti oli aivopessyt sen terveen vanhemman. Ei apua hänestä valitettavasti. Ehkä kannattaa vaan siirtää fokus muihin ihmisiin kuin omiin vanhempiin, ihan vain suojellakseen itseään.

Kiitos kokemuksen jakamisesta.

Tänään juuri mietin tuota aivopesua itsekin. Tai siis narsku selittää tilanteet päälaelleen ja äiti uskoo.

Esim. Kun menin moikkaamaan vuosi sitten äitiä (enää en käy heillä) ja narsku-isä oli silloin vessassa. Kun isä tuli parin minuutin kuluttua ulos, katsoi mua halveksuvasti ja karjui "voimansa tunnossa" , että ulos täältä. Tais olla vielä joulu. No lähdin pois sitten.

Myöhemmin narsku oli sanonut äidille, että olisin kuulemma voinut jäädä. Hulluinta tässä on se, että äiti uskoo tuon kaiken paskan, mitä narsku sille tuuttaa. Tai siltä ainakin tuntuu. Narskun lempipuuhaa on myös tekeytyä uhriksi, vaikka on itse se väkivallantekijä.

Mulla on hankaka tilanne, kun vuosia kestänyt krooninen vaikea sairaus on harventanut ihmissuhteet ympäriltä aika tehokkaasti. Siksi äiti on ollut tärkeä.

Tänään olen jatkanut surutyötä siitä kaikesta hylkäämisestä, mitä olen äidin kohdalta saanut liittyen kuulluksi- ja nähdyksi tulemisen tarpeeseen suhteessa narskuun ja sen aiheuttamiin traumoihin.

Pakko kai se on repiä itsensä irti, mutta hemmetin kipeää tekee.

Mä en pysty oleen ihmisen (äidin) kanssa läheisesti tekemisissä, jos en saa olla oma itseni kipuineni ja suruineni. Äiti haluaa kuitenkin jatkaa kulissielämää ja vaieta vaikeista asioista, kun kuulemma ahdistaa niistä puhuminen. Mua ei ahdistaisi vain puhuminen, vaan ihan se, että puolisoni olis hylännyt lapseni ja pahoinoidellyt sitä. En itse pystyisi asumaan tuollaisen henkilön kanssa. Oksetaisi liikaa.

Vierailija
5/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hankala tilanne sulla. Ja se kun järjen tasolla tietää että välirikko on se järkevin ratkaisu tässä. Silti sitä yrittää hakea edes pientä hyväksyntää vanhemmilta. Jostain luin että narsistin lapselle on jäänyt kova hyväksynnän nälkä lapsuudestaan johtuen. Se tekee heistä/meistä alttiita hyväksikäytölle. Tämä on hyvä tiedostaa ja sitä kautta yrittää oppia pitämään puoliaan. Tsemppiä, et ole yksin!

Vierailija
6/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä (ap) tuosta aivopesusta:

Olen huomannut kuluneen vuoden aikana, että äiti on alkanut reagoimaan tiettyihin asioihin täysin järjettömästi, jos narsku liittyy niihin millään lailla.

Tärkeintä ei ole esim. saada sairaan ihmisen viemäröintiä toimimaan normaalisti, vaan tärkeintä on se, ettei narsku suutu (jos joku maksaa jotain. Narskulla on kyllä rahaa (kymppitonneja tilillä). Silloin olen kuullut esim. "Eikö viemärin hajuun voisi vain tottua?". "Eihän se mitään haittaa, jos viemäri-/paskavedet nousee lattialle?" Lisäksi konfliktitilanteissa mua on yritetty esim. syyllistää tiedonhausta ja ammattilaisten ohjeiden lukemisesta. Tärkeämpi olisi kuulemma uskoa narskun kaukodiagnooseja vanhentuneilla tiedoilla, olla tekemättä mitään (koska se maksaa) ja kärsiä.

Vielä olen saanut palautettua näissä tilanteissa äidin maan pinnalle ja "taottua jårjen takaisin päähän", mutta kyllä on alkanut tuntua, että hän on sairastunut siinä vanavedessä. Noiden tilanteiden jälkeen olen ollut täysin uupunut ja tuntuu kuin myös henkisesti pahoinpidelty.

Vierailija
7/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut kuluneen vuoden aikana, että äiti on alkanut reagoimaan tiettyihin asioihin täysin järjettömästi, jos narsku liittyy niihin millään lailla.

Tärkeintä ei ole esim. saada sairaan ihmisen viemäröintiä toimimaan normaalisti, vaan tärkeintä on se, ettei narsku suutu (jos joku maksaa jotain. Narskulla on kyllä rahaa (kymppitonneja tilillä). Silloin olen kuullut esim. "Eikö viemärin hajuun voisi vain tottua?". "Eihän se mitään haittaa, jos viemäri-/paskavedet nousee lattialle?" Lisäksi konfliktitilanteissa mua on yritetty esim. syyllistää tiedonhausta ja ammattilaisten ohjeiden lukemisesta. Tärkeämpi olisi kuulemma uskoa narskun kaukodiagnooseja vanhentuneilla tiedoilla, olla tekemättä mitään (koska se maksaa) ja kärsiä.

Vielä olen saanut palautettua näissä tilanteissa äidin maan pinnalle ja "taottua jårjen takaisin päähän", mutta kyllä on alkanut tuntua, että hän on sairastunut siinä vanavedessä. Noiden tilanteiden jälkeen olen ollut täysin uupunut ja tuntuu kuin myös henkisesti pahoinpidelty.

Kuulostaa tosi tutulta. Siinä menee läheisten aivot tosi jengalle ilman että sitä itse edes tiedostaa. Kannattaa hankkia kaikki saatavilla oleva tieto narsismista ja sen eri ilmenemismuodoista netistä, kirjoista, podcasteista. Auttaa ymmärtämään ilmiötä eikä sitten niin helposti itse mene mukaan järjettömyyksiin. Itse olen kysellyt tekoälyltäkin miten jossain tietyissä tilanteissa kannattaa toimia. Itse sitten kuitenkin harkitsee miten toimii.

Vierailija
8/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hankala tilanne sulla. Ja se kun järjen tasolla tietää että välirikko on se järkevin ratkaisu tässä. Silti sitä yrittää hakea edes pientä hyväksyntää vanhemmilta. Jostain luin että narsistin lapselle on jäänyt kova hyväksynnän nälkä lapsuudestaan johtuen. Se tekee heistä/meistä alttiita hyväksikäytölle. Tämä on hyvä tiedostaa ja sitä kautta yrittää oppia pitämään puoliaan. Tsemppiä, et ole yksin!

Kiitos.

Tietyistä käytännön asioista johtuen en pysty 100% välirikkoa tekemään, mutta pitää sitten ottaa vaan niin paljon etäisyyttä kuin voi ja hoitaa pakolliset asiat silloin kun tarvitsee/on pakko. Tuntuu kyllä, että sydän itkee verta.

En olis ikinä kuvitellut, että asiat tulee tähän pisteeseen, mutta en enää pysty laittamaan sitä pahan olon möykkyä taustalle ja esittämään iloista puhelimessa. Ja hyvä niin, kun se ei oo pitkän päälle tervettä.

Tiukat rajat oon oppinut viime vuosina laittamaan jo hankalan terveyteni vuoksi. Siitä nämä ongelmat alkoikin narskun kanssa, kun en suostunut enää kynnysmatoksi, vaan aloin pitää puoleni. Sit yrittikin jo tulla nyrkit pystyssä päälle, niin oli pakko pistää välit poikki.

Nykyään huomaan kaikenlaisen (turhan) syylistämisen sekä henkisen- ja hengellisen väkivallan hyvin herkällä tutkalla ja mulla on sille nollatoleranssi. Yllättävän paljon näitä on valitettavasti löytynyt äidin käytöksestä toistuvana käytösmallina.

Hyväksynnän nälkä oli jo lapsena ja vaikuttanut läpi elämän. Narskun lähellä oli aina munankuorilla kävelyä ja saattoi suuttua mistä vaan, milloin vaan. Lapset ja niiden hyvinvointi ei sitä paljoa kiinnostanut. Minä sitten hain kai isän- ja hyväksynnänkaipuussani esim. täysi-ikäistyttyäni huomiota miehiltä yöelämässä. 

Mulla on myös koulukiusaamistausta ja paljon hylkäämisiä menneissä ihmissuhteissa. Oon pelännyt olla eri mieltä ja pistää rajoja, ettei mua hylätä. Onneks vihdoin oon tajunnut, et parempi olla yksin kuin huonossa seurassa ja oppinut pitämään puoliani. 

Vierailija
9/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mustaa lammasta vaan syntipukki. Kaikelle.

Narsismi on vakava mielensairaus.

Vierailija
10/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kiitollinen vanhemmista 

Vierailija
11/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi tutulta. Siinä menee läheisten aivot tosi jengalle ilman että sitä itse edes tiedostaa. Kannattaa hankkia kaikki saatavilla oleva tieto narsismista ja sen eri ilmenemismuodoista netistä, kirjoista, podcasteista. Auttaa ymmärtämään ilmiötä eikä sitten niin helposti itse mene mukaan järjettömyyksiin. Itse olen kysellyt tekoälyltäkin miten jossain tietyissä tilanteissa kannattaa toimia. Itse sitten kuitenkin harkitsee miten toimii.

Joo toi tiedonhankinta on tosi tärkeetä ja antanut paljon ymmärrystä. Ja just sen tajuaminen, että narsku on sairas, eikä se tule ikinä muuttumaan.

Youtuben narsisti vs minä, on ollut ehkä kaikkein paras apu, millä on päässyt elämässä eteenpäin. 

Mut tää miten sekaisin järkevänä pitämäni äiti on tuntunut menevän välillä, on kyllä silti ollut aikamoinen shokki. Ja se, ettei hän pysty puhumaan tilanteesta tai ehkä paremminkaan halua, vaikka se olis mulle tosi tärkeää.

Vierailija
12/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tuo rankka henkinen väkivalta tosiaan tuntuu painavana möykkynä rinnassa ja on välillä ihan sietämätöntä. 

Itellä kans menneisyys tuosta miehiltä hyväksynnän hakemisesta yöelämässä. Häpeän sitä aikakautta elämässäni mutta koitan olla myötätuntoinen itseäni kohtaan ja siirtää mielessäni sitä häpeää niiden kannettavaksi jotka ovat sen aiheuttaneet.

Vierailija
13/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Musta tuli syntipukki ja pahanolon purkukohde ihan kunnolla, kun sairastuin krooniseen sairauteen.

Niin kauan kuin olin hyvin menestyvä yliopisto-opiskelija tai asiantuntija hyvissä töissä, niin käytös oli "toista maata".

Just tänään katoin videon aiheesta, että miksi narsku hylkää juuri silloin, kun olet itse heikoimmillasi. Avasi hyvin asiaa.

Vierailija
14/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Musta tuli syntipukki ja pahanolon purkukohde ihan kunnolla, kun sairastuin krooniseen sairauteen.

Niin kauan kuin olin hyvin menestyvä yliopisto-opiskelija tai asiantuntija hyvissä töissä, niin käytös oli "toista maata".

Just tänään katoin videon aiheesta, että miksi narsku hylkää juuri silloin, kun olet itse heikoimmillasi. Avasi hyvin asiaa.

Minkä ikäisenä ihmisen tuli ottaa vastuu itsestään ja lakata vaatimasta hoivaa vanhemmiltaan?  

Vierailija
15/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Minkä ikäisenä ihmisen tuli ottaa vastuu itsestään ja lakata vaatimasta hoivaa vanhemmiltaan?  

Jos on läheinen ihmissuhde, niin kuulluksi- ja nähdyksi tuleminen on aika peruskauraa. Ainakin terveissä ihmissuhteissa - iästä riippumatta.

Vierailija
16/17 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan tämä "terve" vanhempi muuttuu ajan myötä saman kaltaiseksi kuin narsku. Puolustaa ihan henkeen ja vereen tätä kaltoinkohtelijaa. Itse kun lopulta nostin kaiken henkisen ja fyysisen väkivallan pöydälle, niin koko perhe näytti sekoavan. Syyttelyä, haukkumista, mustamaalausta. Jep.. sanomattakin selvää, että ei jäänyt vaihtoehdoksi muuta kuin katkaista välit. Muistakaa suojella itseänne. 

Vierailija
17/17 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on apeen yksinpuhelua kysyy ja vastaa , hyimiten etoovaa lätinää 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤢🤢🤢🤢🤢🤢

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi