Ottaako kaupat palautuksen vastaan ilman kuittia?
Puoli vuotta vanha kodinkone kärähti, mutta juuri sen kuitti on nyt hukassa. Käyttöohjeissa viitataan kuitenkin ihan selkeästi vain tähän yhteen ketjuun. Ottaako kauppa tuotteen vastaan tällaisessa tapauksessa ilman ostokuittia?
Kommentit (16)
Muualla ehkä ei, kannattaa kysyä. Onko pankkikortilla ostettu, se on kuitti.
ei ole pakollinen mihinkään ostokseen, asian voi tarkistaa kuluttajaviraston sivuiltakin.
hoituvat ilman kuittia, riittä että samaa tuotetta on tai on ollut myytävänä. Suurimmaksi ongelmaksi voi kuitenkin muodostua myyntiajankohta ja siten se, onko takuu voimassa.
Kodinkoneissa monesti sekä myyntipaikka että ajankohta (noin) selviää jo laitteen sarjanumeron perusteella.
Kysehän ei kuitenkaan ole automaattisesti palautuksesta ja kaupan purkamisesta.
Kannattaa kysyä kaupasta. Joistakin kaupoista löytyy heidän omilta tietokannoistaan ostotapahtumat. Itse kävin Giganttiin palauttamassa takuun aikana hajonneen laitteen. Itsellä oli kuitti tallessa, mutta he löysivät saman tapahtuman omista tiedoistakin. En tiedä, pitääkö ostos ollut tehtynä pankkikortilla, jotta ilman kuittia varmistuu ostos. Ajankohta ainakin pitää tietää.
ei ole pakollinen mihinkään ostokseen, asian voi tarkistaa kuluttajaviraston sivuiltakin.
mutta se on aika hyvä todiste siitä, että tavara on ostettu jostakin liikkeestä tiettynä ajankohtana. Eli jos kuittia ei löydy, pitäisi kuitenkin todistaa, että tavara on ostettu jostain tietystä liikkeestä hinnalla x ajankohtana y. Ja myyjä voi olla ihan hyvin ylemmältä taholta ohjeistettu siihen, että kuitti on löydyttävä, siinä ei paljon auta silloin, että käyt naama punaisena huutamassa, että kuittia ei tarvi.:)
Mut siis joo, kannattaa hommata ne todisteet, vaikka todiste ei oliskaan se kuitti.
Luulisi, että kaupalla olisi korvausvastuu tällaisessa tapauksessa joka tapauksessa, vaikka ostoajankohta ei olisikaan tiedossa. Kuittia vaan ei löydy, joten todennäköisesti roskiin on mennyt.
ap
Luulisi, että kaupalla olisi korvausvastuu tällaisessa tapauksessa joka tapauksessa, vaikka ostoajankohta ei olisikaan tiedossa. Kuittia vaan ei löydy, joten todennäköisesti roskiin on mennyt.
Se on vaan yleensä asiakkaan vastuulla näyttää toteen.
ap
Ottaisitko itse vastaan kuitittoman risan laitteen mikäli et pystyisi varmistamaan että a) se on sinun myymälästäsi ostettu ja b) takuunalainen? Minä en.
ap
Ottaisitko itse vastaan kuitittoman risan laitteen mikäli et pystyisi varmistamaan että a) se on sinun myymälästäsi ostettu ja b) takuunalainen? Minä en.
Ainakin käyttöohjeen perusteella. Ilman kuittia en vain pysty todistamaan, mistä kaupungista ja myymälästä se on hankittu. ap
on jo sellainen vika, jota voisi sanoa valmistusvirheeksi. Silloin ostoajankohdalla ei ole niin merkitystä.
Ap voisi ehkä ottaa yhteyttä firman asiakaspalveluun ensimmäisenä ja selittämään tilanteen siellä? Tilanne voisi ratketa jo ihan sillä.
Ainakin käyttöohjeen perusteella. Ilman kuittia en vain pysty todistamaan, mistä kaupungista ja myymälästä se on hankittu. ap
Liikkeen suhtautuminen asiaan selviää kiikuttamalla laite kaikkine tykötarpeineen myyjälle, ei täällä.
kyllä tuo tuleen syttyminen
on jo sellainen vika, jota voisi sanoa valmistusvirheeksi. Silloin ostoajankohdalla ei ole niin merkitystä.
Joko valmistus- tai käyttäjävirheeksi. Ostoajankohdallakin on merkitystä, tosin ei silloin jos laite on koivn nuori, kuten tästä voisi päätellä.
Olen töissä isossa liikkeessä infopisteessä ja, jos meille tulee elektroniikkaa palauttamaan, kuitti olisi kyllä löydyttävä. Tuotteen maahantuoja vaatii kuitin, josta ilmenee ostopäivä mistä voi tarkistaa onko takuu voimassa. Jos lähetämme tuotteen takuukorjaukseen, ilman kuittia mmahantuoja ei koske siihen tai veloittaa kaupalta korjauksen, mikäli tuotteen olemme vastaanottaneet ilman kuittia. Mikäli kyseessä on selkeästi tuotteessa oleva valmistusvirhe, kannattaa ottaa suoraan maahantuojaan yhteyttä miten menetellä. Tai pyytää kauppaa ottamaan maahantuojaan yhteyttä.
Oli edellisena talvena ostettu. Siinä oli vika sisävuoressa. Kauppa otti vastaan tuotteen mukisematta ja antoivat rahat takaisin lahjakorttina. Oisin voinut myös vaihtaa takkia vastaavanlaiseen takkiin.
En ymmärrä miksi se pitäisi olla ongelma?
mukaan kuittia ei tarvitse olla, sanoo ne kaupassa mitä tahansa.
Ja tästä tapellessa voi viettää aikaa kaupan tiskillä juuri niin kauan kuin haluaa.