olisiko ihan älyttömän vaikeaa opetella ompelemaan
aikuisiällä? Oon aina vihannut käsitöitä ja kaikkea pikkunäpertelyä, sillä en ole kovin kärsivällinen luonne enkä kätevä käsistäni. Toisaalta, olen viime vuosina alkanu tykätä rilaisista jutuista, joista en kuunaan olisi osannut kuvitella innostuvani, tyyliin leipominen, säilöminen jne. :) Esim. ompelukoneen/saumurin (mikä ero??) käyttö, kuinka vaativaa?
Kommentit (26)
My Style 100 (n. 600e). Samoja käytetään mm. kouluissa. On kyllä muovirunko mutta todella helppokäyttöinen. Vähän hidas minulle koska olen itse tottunut ompelemaan teollisuuteen tarkoitetuilla koneilla ja itselläni on Berninan ateljeekone (ovh.n 2500e). Älä hurahda myyntipuheisiin ja erikoisompeleisiin/kirjontaan. Suora ja siksak riittää. Opettele käyttämään silitysrautaa ennen ompelemista, esim. verhojen ylä ja alakäänteet on helpompi ommella jos silität käännökset ensin ja neulaat muutamalla nuppineulalla.
Saumurilla ommellessa sen leikkurin voi antaa leikata ihan kankaan laidasta niin, että ei siinä menetä kangasta välttämättä ollenkaan... Pitää vaan ohjata riittävän läheltä reunaa, että leikkaa korkeintaan millin...
Olin lapsena huono kaikissa käden taidoissa. Tai en varmaan ollut huono, mutta tuntui siltä.
Olen aikuisena hankkinut ompelukoneen (hyvä merkki, edullinen malli) ja kokeillut saumuria. Tee helppoja juttuja, suoria saumoja jne. ensin. jos saat jonkun kaveriksi auttamaan niin aina parempi.
Olen lisäksi opetelluta aikuisena kutomaan ja virkkaamaan. Netissa on tosi hyviä videoita (you tube) joista olen opetellut monia juttuja. Ne on selkeämpiä kuin kirjalliset ohjeet, joita en oikein tajua.
että nykyään saa tarjouksista kaiken valmiina halvemmalla kuin itse tehtynä.
ennen tein kaiken itse, nykyään en raaski tehdä.
Vaikka tietty sai kaiken persoonallisia vaatteita jne. mutta kun laskee napit, langat, vetoketjut ja kankaat, tulee vaatteille todella kova hinta itse tehtyinä.
Ihan pienten lasten trikoot saattaa tulla pikkasen halvemmiksi, kun kaikkea menee niin vähän ja ne tekee hetkessä, mutta sitten alkaa jo isommissa tulla hinta vastaan.
Vanhat ompelukoneet on tosiaankin usein oikein hyviä. Mulla on vanha saumurikin, ei tarvitse sitä uudempiin vaihtaa. Berninan 20 v vanha perus saumuri, pelittää todella upeasti.
että nykyään saa tarjouksista kaiken valmiina halvemmalla kuin itse tehtynä.
ennen tein kaiken itse, nykyään en raaski tehdä.
Vaikka tietty sai kaiken persoonallisia vaatteita jne. mutta kun laskee napit, langat, vetoketjut ja kankaat, tulee vaatteille todella kova hinta itse tehtyinä.
Ihan pienten lasten trikoot saattaa tulla pikkasen halvemmiksi, kun kaikkea menee niin vähän ja ne tekee hetkessä, mutta sitten alkaa jo isommissa tulla hinta vastaan.
Se on totta, että ommellessa kannattaa olla huolellinen ja perusteellinen, koska kankaat ja tykötarpeet eivät ole halpoja. En kuitenkaan ainakaan itse ole koskaan ollut siinä uskossa, että itse tekemällä saisi halvemman tuotteen, ainoastaan paremman ja istuvamman.
http://www.amazon.co.uk/Stitch-Learning-Sew-Project-Time/dp/1440211612/…
Sisältää monia eri projekteja, joiden avulla opit ompelemaan ihan alkeista lähtien. Suosittelen.
Ompelukone kannattaa tilata Britanniasta, Suomessa on koneet järkyttävissä hinnoissa! Sama kone voi maksaa Suomessa tuplahinnan. Googlaa esim. GUR Sewing Machines. Hyviä merkkejä ovat Janome, Elna, Bernina, Husqvarna ja Pfaff. Singerit tehdään nykyään Intiassa ja laatu vaihtelee. Brotherin muovikoneisiin ei kannata langeta.