Konjakilla keskenmenojen ehkäisy
Äitini kertoi, että -70 luvulla kerrottiin konjakin estävä keskenmenoja ja hänkin sitten hyvällä omallatunnnolla konjakkia nappaili. Eikö silloin ollut mitään ruokarajoituksia raskaana ollessa?? Toinen ihmetyksen aihe kun on se, että hän kertoi maksalaatikon olleen suurinta herkkuaan raskausaikana ja söi sitä lähes viikottain.
Kommentit (10)
ja äidilleni juotettiin ambulanssissa konjakkia :D
Synnyin sitten 3 viikkoa yliaikaisena, taisin viihtyä siinä tarjoilussa!
Ei tule mieleen ruokarajoituksia edes 1990-luvulla, paitsi henk.koht. syistä ei olisi sopinu syödä suolaista ja salmiakkia. Joskus oli rajoituksia sianmaksan (A-vitamiiini) ja isojen petokalojen (elohopea) syömisessä, mutta ne olivat yleisiä eikä vain raskaana olevia koskevia.
Ihan terveitä ihmisiä noista silti on kasvanut.
mennessä lapsen kehittyvät elimet haavoittuvimmat. Eikö sitä -70 luvulla tiedetty?
Ei tule mieleen ruokarajoituksia edes 1990-luvulla, paitsi henk.koht. syistä ei olisi sopinu syödä suolaista ja salmiakkia. Joskus oli rajoituksia sianmaksan (A-vitamiiini) ja isojen petokalojen (elohopea) syömisessä, mutta ne olivat yleisiä eikä vain raskaana olevia koskevia. Ihan terveitä ihmisiä noista silti on kasvanut.
ja äidilleni juotettiin ambulanssissa konjakkia :D Synnyin sitten 3 viikkoa yliaikaisena, taisin viihtyä siinä tarjoilussa!
mitähän meidän muksut päivittelee 30 vuoden päästä, kun tutkivat minkälaiset on olleet suositukset tänä päivänä raskaana oleville..eikai sitä kohta saa enää ottaa edes paracetamolia, tai kyllähän siihen nyt jo taidetaan suhtautua vähän kielteisesti, että ylipäänsä raskaana ollessa ottaa mitään särkylääkettä..?
a-vitamiinipitoisuus on nykyisin suurempi kuin ennen vanhaan, koska elukoiden rehuun lisätään sitä.
Muista ruokarajoituksista: vakuumipakattu kala on ollut tuolloin aika harvassa, keinomakeutteista ei ole juurikaan tiedetty eikä ulkomaisia juustoja yms. ole juurikaan tuotu maahan. Ruoka on kaikenkaikkiaan ollut luonnollisempaa.
Ne konjakkimäärät, joilla keskenmenoja ehkäistiin (jos siis toimittiin ohjeiden mukaan) oli teelusikallisia, ja siihen aikaan ei yksinkertaisesti ollut parempiakaan lääkkeitä tuohon asiaan. Monet meistä 70-luvulla syntyneistä on tehty konjakilla, eikä siitä ole ollut haittaa. Eri asia sitten jos se konjakin hörppäily on mennyt yli, silloin olisi tietenkin myös riski haitoista.
Eli eipä kannata nykyisin verrata siihen, miten silloin ohjeistettiin, koska ajat ovat toiset.
ennenaikaista synnytystä, ei keskenmenoa. Alkoholilla on supistuksia heikentävä vaikutus ja kuten joku sanoikin, määrät oli teelusikallisia. Vuorokauden konjakkiannos taisi olla jotain 2-3 cl luokkaa eli yksi alkoholiannos.
Ainakin minun tietämäni tapaukset (kavereiden äidit) saivat siis kaikki konjakkimääräyksensä vasta joskus rv 25 jälkeen.
olen nauttinut neuvolan suositustten mukaan minä.
Vuosi 1964, ikää 3kk.
Olen sangen hyvässä lihassa ja täysin terve- ehkä huomattava itsepäisyys on tuosta aiheutuvaa?
ennenaikaista synnytystä, ei keskenmenoa. Alkoholilla on supistuksia heikentävä vaikutus ja kuten joku sanoikin, määrät oli teelusikallisia. Vuorokauden konjakkiannos taisi olla jotain 2-3 cl luokkaa eli yksi alkoholiannos. Ainakin minun tietämäni tapaukset (kavereiden äidit) saivat siis kaikki konjakkimääräyksensä vasta joskus rv 25 jälkeen.
ehkäisi konjakilla. Minulla on synnynnäinen krooninen sairaus ja kuulovika, joiden etiologiaa ei ole määritetty sen tarkemmin. Ulkoisesti en poikkea muista mitenkään, olen opiskellut ja menestynyt elämässä.
Määrä oli toki pieni.
Ja mun neuvolakortissa kehotetaan antamaan mulle maksaa ja appelsiinimehua, olin 3-viikkoinen.