Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet halveksuvat papuja, kasviksia yms. terveellistä "pupunruokaa"?

Vierailija
10.11.2011 |

Tuli mieleen erinäisistä täällä käydyistä ruokakeskusteluista niissä hämmästyttävän usein toistuvat halveksuvat kommentit kasviksista. Että kuulemma moisnen pupunruoka on pahaa, siitä jää nälkä ja vain liharuoka on OIKEAA ruokaa. Kuinka monella kyse on vain ennakkoluuloista ja asenteista? Ja mitä nälkään tulee, niin jos Mike Tyson ja Carl Lewis pärjäävät vegaaneina, niin luulisi että kasvisruoka riittäisi täyttämään keskivertokansalaisenkin mahan...

Myönnän että olin itsekin ennakkoluuloinen aikoinaan monia kasvisruokia kohtaan, koska kotona niitä ei tehty. Kun niitä sitten rohkaistuin maistelemaan, niin ihan hyviä ne olivat vaikka aluksi vähän outoja (EIVÄT pahoja!). Jopa ne pavut ja linssit :)

En siis tarkoita että kaikkien pitäisi ruveta kasvissyöjiksi (en itsekään ole), mutta ruokaa halveksuva asenne kummastuttaa.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kenellekään sanoisi, mun ongelma papujen ja linssien suhteen on ennakkoluulo ja kyvyttömyys tehdä niistä hyvää ruokaa. Tiedän, että netti on pullollaan reseptejä, mutta kun etukäteen ei tiedä, että onnistuuko ja tykätäänkö meillä, ei tule kokeiltua... Liharuokia on helpompi uskaltaa tehdä ja kokeilla... Mun lapset ovat vähän nirsoja, joten pelaan varman päälle ja se osittain kyllä harmittaa mua.

Tossahan tulikin se suurin syy, että miks joku on nirso. Ei kannata pelata koko ajan varman päälle, vaan vaikka kerran viikossa teet jotain täysin uutta. Jos osa ei tykkää, niin ei tarvitse lannistua - jotkut maut vaativat totuttelua. Pitää uskaltaa "epäonnistua". Esimerkiksi ekalla maistelukerralla en tykännyt aurajuustosta tai oliiveista, mutta muutaman yrityksen jälkeen oli jo suurta herkkua. Ja nimenomaan ruuan seassa. Harva raaka-aine on sellaisenaan hyvää, mutta oikeassa kokonaisuudessa maistuu sitten loistavalta.

Eli siis kärsivällisyyttä peliin! Aikuisen asenne ratkaisee, että millaisia syöjiä lapsista tulee. Toki jos lapsi on yliherkkä makujen suhteen, niin se vaikeuttaa hommaa mutta ei toimi kuin korkeintaan pienenä esteenä. Asenteella on selvästi isompi merkitys. Tarjoile lapsille makuja laidasta laitaan. Riittää että suurin osa ruuista maistuu. Jos itse suhtaudut uusiin ruokiin rohkealla ja avoimella mielellä, niin lapsikin alkaa toimimaan todennäköisesti samalla tavalla. Mikään ei ole kamalampaa katsottavaa kuin ennakkoluuloinen ruokailija.

Tiedän yhden perheen, jossa vanhemmat ovat aina pelanneet varman päälle makujen suhteen ja tehneet muutamia samoja ruokia vuodesta toiseen. Tollasella vähä niinku pedataan loistomahdollisuudet lapsen nirsoudelle. Kysyin sit siltä et miks teet aina samoja ruokia, niin vastauksena - "ei noi teinit tykkää mausteista". Varmasti tykkää mausteista jos tekee tasapainoista ruokaa. Ei mikään mauste oo hyvää jos sitä on liikaa. Jotkut vanhemmat vaan luovuttaa heti lasten suhteen kun on ruuasta kyse, surullista. Oma vinkkini lyhyesti - laidasta laitaan maailman makuja, pienestä pitäen. Ja keskity niihin resepteihin ja katso että määrät on kohdillaan! Lapsen elämä tulee olemaan aikuisena helpompaa kun teet sille tän palveluksen.

Ja tiedän että on vanha keskustelu, ei anneta sen haitata. Netistä löytyy nykyään tosi monia hyviä reseptejä, esimerkiks just niistä linsseistä. Kotikokistakin löytyy pari loistavaa linssireseptiä, jotka julkaistu tän kesän aikana. Sukella makujen maailmaan ja ylläty positiivisesti.

Vierailija
22/22 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsakaalimyrkytys on vakava asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla