Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö testamentiksi ihan vaan paperille itse

Vierailija
10.11.2011 |

kirjoittama omatahto ja todistajien allekirjoitukset? Ei ole kyse rintaperillisten saamisista. He saavat mitä heille lain mukaan kuuluu.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa teettää testamentti oikealla lakimiehellä, jotta ei epähuomiossa tule muodovirhettä

Vierailija
2/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Omaisille ilmoitetaan, miten vainaja haluaa omaisuutensa jaettavan. Tähän riittää vaikka post-it lappu tai sanallinen ilmoitus. Ongelma on, että se ei sido ketään, vaan on herrasmiessopimus ja halutessaan perilliset voivat ohittaa tämän (ja riittää, että yksikin kieltäytyy noudattamasta tätä)

2. testamentti on virallinen asiapaperi siitä, miten omaisuus jakautuu. SIlloin sen pitää täyttää tietyt muotoseikat. Malleja löytyy mm. netistä ja kirjoista, mutta jos haluaa olla 100 % varma, että kukaan ei pysty kiistämään sitä (muuten kuin lakiosaansa vaatimalla), se kannattaa teettäää ammattilaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistäkin löytyy hyviä valmiita asiakirjamalleja pienimuotoisen testamentin tekoon, mutta jos testamentattavaa omaisuutta on paljon, niin silloin ehkä kannattaisi pyytää apua vaikkapa oman pankin notariaattiosastolta.

Todistajien on tietenkin oltava paikalla, kun allekirjoitat asiakirjan. Tässä yksi linkki testamentin teko-ohjeeksi: http://www.laki24.fi/asiakirjat/pepe/testamentti.pdf

Vierailija
4/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä en ymmärrä, mitä "muotoseikkoja" joku tarkoittaa.

Lain mukaan testamentiksi riittää kirjallinen, kahden jäävittömän todistajan samaan aikaan läsnä ollessa allekirjoituksellaan todistama.

Jos asia on yksinkertainen ja selvä vaikka tyyliin "kaikki jäljelle jäävä omaisuus Maija Meikäläiselle, joka maksaa rintaperillisten lakiosuuden rahana" niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Vierailija
5/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja allekirjoitukset todistajilta tulee todella saada samaanaikaan, ja ne tietää mistä on kyse ( siis testamentti). Sisältöä heidän ei tarvitse tietää.

Vierailija
6/6 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän, minä ja hänen rintaperilliset ovat kuolleet niin minun lapseni perivät hänet.

Ei olisi mitään järkeä antaa omaisuutta mieheni vanhoille vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän