Mun lapset ei kyllä mene inttiin! Taas on varusmies kuollut.
Tunsi olonsa huonoksi mutta tarpeeksi nopeesti ei tehty tarvittavia tutkimuksia ja asianmukainenhoito jäi saamatta. Sairasta pakollinen asevelvollisuus! Palkka-armeija ja ne menee ketkä haluu rahaa ja taistella.
Kommentit (38)
etteivät nuoret masennu ja ammu itseään!
Sotatilanteessa uskoisin kuolleisuuden nousevan merkittävästi verrattuna armeija-aikaan.
Harvinaisen vähänhän siellä kuolee ihmisiä. Sotatilanteessa uskoisin kuolleisuuden nousevan merkittävästi verrattuna armeija-aikaan.
Sun logiikka toimii. Hyvä Av:D
varusmiespalvelus väestötilastollisesti edistää terveyttä ja kyllä niitä varusmiehiä hoidetaan palveluksen aikana.
Harvoin se itsemurhan syy on armeijapalvelus, se vain kärjistää tekijän ongelmia. Julma sanoa, mutta noissa tapauksissa armeija ja armeijan aseet antoivat tekovälineet ratkaisunsa tehneille.
Edelleen poikalapsen elämä on riskejä täynnä ja taitaa edelleen se varusmiespalveluksen vaarallisin osuus olla se matka varuskunnista lomille, nuoria miehiä ratissa ja takapenkillä yllyttämässä ja perkeleellinen kiire.
ei mt-ongelmat ole mikään häpeän aihe. Tuollainen asenne on häpeällistä.
Itse sairastuin vakavasti armeijassa. Mielenterveys meni lopullisesti. Aikaa on jo 17 vuotta ja vieläkin reistaa pää. Ei se laitos kaikille sovi ja silti pakotetaan suvun ja valtion voimin palvelukseen.
En edes tiennyt miten pahasti päässäni viirasi palattuani siviiliin. Hyvä etten tehnyt mitään tuhoa muille palveluksen aikana. Kotiutuminen oli todella vaikea enkä koskaan palautunut raiteilleni. Suoritin palvelukseni kiitettävästi.
Silti palvelus laukaisi paha ja syvän psykoosin ja myöhemmin skitsofrenian.
Minulla oli tapana hyppiä metsissä ja heitellä käpyjä (kranaatteja) vihollispesiin.
Pian harrastukseni tuli ilmi vanhemmille, kun juorut liikkuivat ja sain hoitoa, mutta liian myöhään.
Omat poikani ovat todenneet etteivät tarvi armeijaa kun minä olen heidät kasvattanut. Menevät siis sivariin. Terveitä ja vahvoja kavereita mutta ei vaan sodan leikkiminen rauhan aikana kiinnosta. Lääketieteelliseen aikovat. Ja ihan yh olen. Onnistuu se joskus näinkin.
ja poika menee taatusti aikanaan.
Vetäisin ympäri korvia, jos tuosta olisivat lusmunneet.
Meillä ei kasvateta pullasorsia :-)
JOKAISEN MIEHEN, jolla ei ole terveydellisiä rajoitteita, kannattaa suorittaa armeija!
Suomen armeijassa oppii todella tärkeitä asioita! Siellä oppii esimerkiksi paljon arvostuksesta ja siitä miten kuuluu puhutella "vanhempia henkilöitä", itse oppisin teitittelemään iäkkäitä ihmisiä vasta armeijan käytyäni.
Toisinsanoen siellä oppii asioita jotka ovat tärkeitä työelämässä, sekä armeijan suorittaminen katsotaan hyväksi monella alalla, esimerkiksi töitä hakiessa.
Ennen kuin varusmies laitetaan fyysiseen rasitukseen, hänen kuntonsa tutkitaan perusteellisesti, ja sen mukaan päätetään varusmiehen "palveluskelpoisuus".
Jos varusmiehellä on terveydellisiä ongelmia, mietitään että olisiko parempi vaihtoehto antaa varusmiehellä vuoden tai kahden vuoden "lykkäys", tai vaihtoehtoisesti varusmies voi suorittaa palvelusaikansa esimerkiksi "B-miehenä", jolloin hän vapautuu fyysisesti raskaista töistä/asioista.
Terveydenhuolto armeijassa on erittäin toimivaa, jos vaikka metsäleirillä tuntee olonsa huonoksi, ilmoittaa asiasta vaikka omalle esimiehelle, niin he järjestävät sinulle heti kyydin varuskuntasairaalaan, josta tarvittaessa voidaan viedä vaikka kaupungin terveyskeskukseen, tai muuhun vastaavaan.
Olen vakavasti sitä mieltä, että jos Rovaniemellä menehtynyt varusmies olisi ollut siviilissä, niin hän olisi päässyt heti aamusta asianmukaiseen hoitoon keskussairaalaan. Sydämeen liittyvissä tapauksissa ensiarvoisen tärkeää on nopea hoitoon pääsy. Veksissä makauttaminen ei liene täytä kriteereitä... Kaikista kamalinta on, että vedotaan menehtyneen nuoreen ikään; jos oireet viittaavat vahvasti sydämeen niin iällä ei pitäisi olla väliä.
Varmaan vakavat mt-ongelmat, mutta mitäs muuta?
Fiksumpaa olla intissä valvonnan alla kuin ajella viritetyillä mopoilla pikkuhuppelissa kylillä tai hypellä silloilta uimaa tai seinäkiipeillä tai tukehtua kännissä oksennukseensa tai ajaa kavereiden kanssa kilpaa ja isin auto puuhun.
Tilastot eivät valehtele.
Ts. jos on lääkitystä vaativa migreeni (täsmälääkkeet ovat kolmiolääkkeitä, joten niitä ei varusmiespalveluksessa voi käyttää).
Polvi yms vammat vapauttavat armeijasta.
Aika "helposti" päättävät nykyään, etteivät ota.
Sitten sun oma pikku .... ei varmaankaan mene myöskään ikinä sairaalaan, tiesitkö että sielläkin kuoli juuri tätä viestiä kirjoittaessa ainakin yksi ihminen, samoin joissakin urheiluharrastuksissa on joskus kuollut ihminen ei kannata siis laittaa poikaa mihinkään harrastukseen, ai niin kotonakin on kerran joku kuollut ei kannata pitää poikaa kotona jne... Armeijako sen pojan tappoi?
en myöskään minä halua lapsiani armeijaan, siviilipalvelus parempi. Sodan opettelu on musta sairasta. Sanokaa vaan, että itsekästä ja pullamössöö ja blaa blaa...
Mun mielestä sotimaan opettaminen ja oppiminen on itsekästä. jos kaikki maailmassa lopettais sellaisen pelleilyn, niin jäis paljon rahaa ja energiaa järkevämpiin puuhiin. Naiivia? Ehkä. Mutta naiivius on mielestäni hyvä asia. Parempaan uskominen ja hyvyys on monen mielestä naiivia ja naurettavaa...mutta ne on ainoita asioita jotka antaa toivoa.
mitä aikuiset miehet tekevät. :) Ette voi estääkään!
Valtaosa miehistä käy armeijan ja kertaa kerran, pari.
Armeija on yksi työpaikka eräille. Ei maanpuolustusta silloin mistään pierasta jos sota tulisikin.
Ja se voisi tulla vaikka kolmannen maailmansodan muodossa ja joku maa uhata meidän itsenäisyyttä silloin.
Kyllä itsenäisyyden turvaamiseksi pitää olla armeija. Joko oma tai palkattu, yhteistyönä toisen maan kanssa? Mutta jotain tarvitsee olla maalla, merellä ja ilmassa sekä tiedustelupalvelua.
Joka päivä menee moni työhön armeijaan ja sitten jotkut nro 17 kaltaiset kuvittelee ettei hommalla ole merkitystä?