Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut rikkaat ovat ylimielisiä?

Vierailija
08.11.2011 |

Olen tuossa sivusta seurannut kun jotkut tosi rikkaat eli sellaiset keskivertoa rikkaammat, joilla on varaa laittaa hirveän kalliisiin merkkeihin rahansa ovat niin ylimielisiä ja ilkeitä. Tarkoitan sellaisia, jotka ostavat erittäin kalliita asuntoja, autoja, vaatteita, leluja ym.

Mistähän tuo julmuus johtuu? Ovatko he opetettuja siihen jo lapsuudesta? Ovatko jatkuvasti "köyhempien" hampaissa ja puolustuskannalla koko ajan? Ovatko nk. nousukkaita ja pissa noussut päähän?

Mistä ihmeestä tuo johtuu kun luulisi, että asiat on kunnossa ja omaisuutta niin paljon, että minä ainakin auttaisin sellaisia todella huonossa jamassa olevia ja olisin ystävällinen.

En nyt tarkoita, että kukaan rikas olisi minulle ollut ilkeä, enkä ole vailla itse rikkaiden rahoja enkä näe nälkää. Olen vain tuollaisen huomion tehnyt kun ihan viimeisen kymmenen vuoden aikana on noita tosi rikkaita tullut lisää ja niitä näkee enemmän kuin ennen. Toisaalta en tiedä ovatko he aina olleet samanlaisia.

Ajatuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mun kokemus ainakin että asiakkaat on ihania rikkailla alueilla 😊 asiakkaat vaikeampia, kun heillä enempi ongelmia ja köyhyyttä. Tämä myös työkaverien kokemus. 

Olen itse asunut sekä köyhällä, että rikkaalla alueelle ja kummaltakin on löytynyt mukavia ja ikäviä ihmisiä, mutta yleisesti ottaen rikkaalla alueella ihmisillä oli paljon paremmat käytöstavat ja paljon vähemmän antisosiaalista käytöstä. Köyhällä asueella jotkut naapurit esim. sottasivat yhteisiä tiloja, heittivät roskia rappukäytävään, ja poliisit vierailivat talossa vähän väliä. Rikkaalla alueella ei ikinä ollut mitään tuollaisia ongelmia.

Vierailija
22/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaus ja herrasmaisuus tai älykkyys eivät ole synonyymejä. Tunnen todella fiksuja ja varakkaita ihmisiä mutta myös niitä jotka eivät loista muulla kuin varallisuudellaan. Toki kaikenlaisia ihmisiä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista jos sallitaan "luokka-ajattelu"..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nähtiin jo Titanicilla. Rikkaat katsoivat vierestä, kun köyhät hukkuivat. 

Empatia ei kehity jos piirit on suppeat, omia etuja valvotaan muiden kustannuksella ja elämä on materiaalista kilpailua.

Vierailija
24/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs nyt yleistetä.  Mutta rikkaiden ikävyys ja ylimielisyys näyttäytyy ikävämpänä, jos sellaisia ovat, koska voivat vaikuttaa niin moneen asiaan,  jos haluavat. Rahalla saa. 

Köyhä voi sutata rappukäytävät,  rikkaat vaikuttaa vähän isompiin kuvioihin. Myös valtaa omaavat ikävät ihmiset varsin ikäviä voivat saada aikaan.  Yleensä valta ja rikkaus kulkevat jokseenkin käsi kädessä.  

Vierailija
25/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimukset nyt kuitenkin osoittavat, että rikkaat ovat niitä toisten hyväksikäyttäjiä ja mulqhuja.

Se on järkeenkäypää, koska eihän toinen voi riistää toista olematta mulqhu ja ilman toisen riistämistä itselle ei jää enemmän eli omaisuutta ei pääse kertymään.

Toimitusjohtajissa on eniten psykopaatteja

Tutkimus paljasti: Joka 5:s yritysjohtaja voi olla psykopaatti - "Luovat paljon kaaosta"

Uuden tutkimuksen mukaan jopa joka viidennellä yritysjohtajalla on psykopaattisia piirteitä, kertoo brittilehti The Telegraph.

Rikkaat varastivat eniten sairailta lapsilta (en löytänyt suomenlielistä juttua linkkiin)

How the 1 percent lives: Yes, the rich take more candy from kids, study finds

A Berkeley study conducted seven tests to gauge the ethical behaviors of different economic classes. It finds that the rich are more likely to cut somebody off in traffic and lie to get ahead.

By Patrik Jonsson Staff writer

February 28, 2012

A new study by the University of California at Berkeley suggests that the richer you are, the ruder and less ethical you are. One experiment tried to determine who is more likely to take candy from kids.

Rikkaat ovat epäeettisempiä:

Higher social class predicts increased

unethical behavior

Paul K. Piff a,1 , Daniel M. Stancato a

, Stéphane Côtéb , Rodolfo Mendoza-Denton a , and Dacher Keltner a

a Department of Psychology, University of California, Berkeley, CA 94720; and b Rotman School of Management, University of Toronto, Toronto, ON,

Canada M5S 3E6

Pemarikuskit ovat röyhkeimpiä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bemarikuskit-torppoja-kylla-vahvista…

https://www.kaleva.fi/tutkimus-selvitti-miksi-bmw-ja-audi-kuskit-tuntuv…

Vierailija
26/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa suomalaisista huipputuloisista on huolestuttavan vieraantunut oman kotimaansa arkitodellisuudesta, muiden kokemista vaikeuksista ja siitä, miten monista syistä työttömyys voi johtua.

Tämä on johtopäätös, joka syntyy lukemalla rikkaiden ajatuksia, joita Anu Kantola ja Hanna Kuusela ovat keränneet Huipputuloiset – Suomen rikkain promille -kirjaansa. Teokseen haastateltujen joukkoon kuuluu yritysjohtajia, yrittäjiä, ammattijohtajia ja perijöitä, yhteensä lähes sata.

Kyseessä ei missään tapauksessa ole kattava otos suomalaisista rikkaista. Silti osa ajatustavoista hätkähdyttää. Erityisen kovin huipputuloiset arvostelevat ”alimpiin yhteiskuntaluokkiin jumittuneita” ihmisiä. Se, joka ei itse vaurastu tai elää sosiaalituilla, on itse siihen syypää eikä ansaitse ”hyysäystä”. Köyhät syyttäköön köyhyydestä itseään. Oman menestyksensä tutkimuksen rikkaat näkevät pääosin omana ansionaan.

Kantolan ja Kuuselan aineisto on kuitenkin sen verran iso, että se paljastaa eliitin parissa vavahduttavaa tietämättömyyttä suomalaisten erilaisista tilanteista. Yksilöllisiä vaikeuksia, elämäntilanteita tai vaikkapa sitä, millaisista lapsuudenkodeista muut ponnistavat elämäänsä, ei juuri analysoida vaikkapa työttömyyden tai syrjäytymisen taustalla.

Lisäksi aineisto tahattomasti paljastaa, miten vähän osa eliitistä tietää pienituloisten arjesta tai edes Helsingin ulkopuolisesta elämästä.

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/9911058d-baf6-4d4f-b341-e6902c6…

Siinäpä syitä.

Vierailija
27/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä nähtiin jo Titanicilla. Rikkaat katsoivat vierestä, kun köyhät hukkuivat. 

Empatia ei kehity jos piirit on suppeat, omia etuja valvotaan muiden kustannuksella ja elämä on materiaalista kilpailua.

Väite ei pidä paikkaansa. Titanicin matkustajaluokat olivat eriytyneitä, ja ensimmäisen luokan matkustajilla oli paremmat majoitukset ja palvelut kuin kolmannen luokan matkustajilla. Kuitenkin monet ensimmäisen luokan matkustajista auttoivat muita, ja monet ihmiset osoittivat sankarillisuutta pelastaakseen muita riippumatta heidän taloudellisesta asemastaan.

Vierailija
28/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tuo tässä maailmassa valtaa. Perustuu valta mihin tahansa, tekee se myös ylimieliseksi, jos vallasta ei osaa luopua.

Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä. Sananl. 16:18

"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".Jaak. 4:6

"Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua". Mark. 10:21

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi