Tässä teille AV-mammat :)
Minua on alkanut viime aikoina kuvottaa niin maan perusteellisesti tämä joka puolella markkinoitu ihannevartalo terveyssuosituksineen. Asiassahan ei sinänsä ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta tässä nykyisessä tilassa (lue: kotiäitinä) ottaa päähän, kun lukee vauvalehtiä myöten "Kroppa kuntoon raskauden jälkeen" ja "Timmimmän vartalon salaisuus" -tyyppisiä otsikoita lehdistä.
Useimmat pienten lasten äidit ovat enemmän tai vähemmän kahlittuina sekä fyysisesti että psyykkisesti 24 tuntia vuorokaudessa kotiinsa. Elämä on muuttunut täydellisesti ainakin, jos kyseessä on ensimmäinen lapsi. Ulos pääsee ystäviensä kanssa harvoin, juhlimaan vielä harvemmin ja elämä on rytmitetty täydellisesti lapsen tarpeiden mukaan. Päivät täyttyvät tuttipulloista, puurokattiloista, tiskausrumbasta ja lattioiden siivoamisesta. Mukavimmillaan sitä istuu lapsensa kanssa leikkimässä tai levähtää hetken piltin päiväunien aikaan sohvalla.
Tässä tilanteessa "itsestään huolta pitävän" äidin ja naisen sitten pitäisi laskea vielä kaloreita ja pihistellä ruoasta, jotta hän laihtuisi nykyisen naisihanteen mukaiseksi. Eikä siinä vielä kaikki! Jumppaamaankin pitäisi ehtiä ja jaksaa kirmata, jotta saisi perseenkin vielä pienennettyä. Jos ei salille pääse, niin ei hätää! Lehdet ovat täynnä kotijumppaohjeita. Siinä lapsen päiväunien aikaanhan sitä on hyvää aikaa pyllistellä kotilattialla ja hikoilla näyttääkseen siltä, miltä tasokkaan naisen pitää. Ja kaikkeen tähän kehottavat paitsi järkensä täysin menettänyt naisille suunnattu lehdistö myös suomalainen terveydenhuolto.
Tälle sakille minä haluaisin huutaa hävyttömyyksiä täyttä kurkkua. "Suksikaa vittuun!! Antakaa nyt armoa jumalauta!! Ei pysty, ei kykene!" Iloni siitä, että olen päässyt suurin piirtein takaisin niihin mittoihin, joissa olin ennen raskaaksituloa ja siitä, että pystyn käyttämään edes osaa vanhoista vaatteistani uhkaa nollaantua täysin, kun näen näitä otsikoita ja kuulen näitä paskamaisia terveys-, paino- ja ravintosuosituksia. Ja vain, koska minusta ei ole hauskaa uhrata minimaalista vapaa-aikaani urheilulle tai nähdä nälkää.
Ja mitä sitten, jos minulle on jäänyt pari kiloa lapsen syntymän jälkeen lanteille? Mitä siitä, jos maha roikkuu ja takapuoli hyllyy? Teen töitä ympäri vuorokauden ja vietän kaiken aikani kotona ilman mahdollisuuksia muihin paheisiin kuin ruoka. Onko sitten ihme, jos pulla maistuu hyvältä, jäätelö vielä paremmalta ja suklaa aivan taivaalliselta? Eikö nainen edes äidiksi tultuaan saisi oikeuden näyttää pehmeältä ja pyöreältä ja syödä kovia rasvoja ja sokeria?
Terveysintoilijat tietysti nyt hyökkäävät raivokkaasti minua vastaan ainakin viimeisen pyyntöni vuoksi. "Kovia rasvoja ja sokeria! Vaarannatko sinä terveytesi pullan vuoksi?", he varmaankin yrittäisivät minulle kailottaa. "Kyllä vaan ja ilman muuta", minä heille vastaan. Mielialani on viime aikoina useinkin pelastanut pulla enkä välitä paskan vertaa, jos minua siksi joskus seitsenkymppisenä uhkaa sepelvaltimotauti. Ihmiset elävät nykyään jo muutenkin ihan liian pitkään. Kun katson yhdeksänkymppistä yksinäistä ja muistamatonta mummoani, olen aivan varma etten halua syödä Beceliä ja pelkkiä vihanneksia elääkseni yhtä pitkään tai - luoja varjelkoon - vielä pitempään kuin hän.
Ennemmin olen vähän pyöreä ja löysä, mutta mukavampi äiti ja sinkku kuin vihainen porkkanaa pureva riivinrauta, joka painaa 55 kiloa ja jonka pylly on kuin rautaa. Repikää siitä!!
Kommentit (10)
Mutta muista, että tuoreet äidit voivat tarvita jumppaa myös ihan terveyssyistä. Esim. mulla on huono selkä, ja hiutuneet vatsalihakset painavat ryhtiä kasaan ja rasittavat alaselkää. Yläselän huono ryhti taas aiheuttaa mulle rinta- ja hartiakipuja.
Vaikeaa tähänkään on aina löytää aikaa, vaikka mulla vasta 1 lapsi onkin.
T: nimim. ylimääräistä n. 8 kg, vauva 6 kk ja 2 vanhempaa lasta
Ei minulle ainakaan mitään raskauskiloja tullut. Söin ihan niinkuin ennenkin raskausaihana. Painoa nousi 8kg ja ne jäivät synnytyssaliin. En jaksaisi laihduttaa.Mutta en jaksa lihottaakkaan.
komppaan ap:tä, niin ja kivat sulle joka et lihonu raskaana ollessa, sä oot sit sellanen, kiva kun kerroit meille. Onko niin vaikeata tajuta et todellakaan kaikki ei voi sille mitään et sitä painoo vaan tulee raskaanaollessa enempi ja toisten kroppa kestää raskautta paremmin kun toisten ja onhan se nyt selvää et esim. kaksosraskaudes, puhumattakaan kolmosraskauksista iho jo helposti venyttyy niin luonnottomaksi et sitä pussia sä et millään jumpalla hoida timmiksi ja sille joka nyt sanoo et kyl mä vaan näytän supertimmiltä vaik sain kolmoset niin onnea sulle luonnonoikku, aina jollain käy flaksi ja suurimmal osal ei, tää ny vaan on tätä mutta yleensäkin enempi armollisuutta pitäs naisten tuntee vartsaloitaan kohtaan, eikä nipottaa, onneks miehet on kuitenki suurpiirteisiä ja tykkää kaikenlista naisista
Ei minulle ainakaan mitään raskauskiloja tullut. Söin ihan niinkuin ennenkin raskausaihana. Painoa nousi 8kg ja ne jäivät synnytyssaliin. En jaksaisi laihduttaa.Mutta en jaksa lihottaakkaan.
Ilmeisesti et ole koskaan kuullut siitä, että raskausaikana on ihan tavallista, että paino nousee. Ensisynnyttäjillä painoa tulee yleensä vähemmän, useamman lapsen synnyttäneillä sitä jää helpommin.
Raskausaikana aineenvaihdunta muuttuu. Keho myös varastoi energiaa imetystä varten. Jos olet vielä joskus raskaana, voit kysellä neuvolan terkkarilta tästä prosessista. Ainakin meidän neuvolassa terkkari kertoili tästä painonnoususta.
tässä on se, että naiset keskenään kilpailevat ja haukkuvat toinen toistaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että naiset ovat aivan itse luoneet nämä "kauneus" ihanteet, miehillä ei ole ollut niihin osaa eikä arpaa.
Onko sille jokin tarve, että rakauden aikana kerätään ylimääräistä läskiä kehoo? Tuntuu, että se on hyväksytty tekosyy paisua kuin pullataikina. Ja sitten valitetaan, kun ei ole omaa-aikaa, että voi laiduttaa. Ja kaiken huipuksi valitetaan, jos mies juoksee muiden perässä (siis olettaen, että nainen on ennen raskautta ollut hoikassa kunnossa).
VOI ?=(¤"/?%( OIKEESTi!!!!!
raskaudet voi olla yhdellä ja samalla henkilölle täysin toisistaankin poikkeavia (NIMIM; kokemusta on)
Toisen aikana ei lainkaan mielitekoja ja toisen aikana oli..
Herätkää nyt pahvit, että jotkut ei vaan liho ja jotkut lihoo. ei se välttämättä oo sen henkilön vika. ihan ku me nyt syytettäs vaikka sua et oli sun vika ku ET LIHONU.
hormoonit pistää ihmisen toimimaan tietyllä tavalla. lihava ihminen ei välttämättä ole laiska läski vaan koska hormoonit pakottaa syömään lisää niin sit syö.- kaikille se ei tee niin.. kiimaset teinipojatkin panee vaikka pylvästä koska hormoonit pakottaa ne tekee niin.. ARGH
TERVEISIN NORMAALIPAINOINEN JOTEN EDES PUHU ITTENI HYVÄKS NÄIT JUTTUJA
Kerranki joku osaa ja uskaltaa pukea sanoiksi sen, miltä naisena ja synnyttäneenä äitinä olo joskus tuntuu !! Mulla ollu samoja ajatuksia pitkään, lapset 5kk ja 1v5kk. Nuorempi itki ekat 4kk ja nyt jos päiväunien aikaan sattuu oleen se tunti rauhallista, niin istun TODELLAKI hyvällä mielellä sohvalle NAUTTIMAAN omasta ajasta. Kiitos AP tästä !!
T. Mamma joka juuri soi ison palan suklaakakkua.