Onko astma ja kissat ihan tuhoontuomittu paketti?
Kommentit (11)
Omasta kokemuksesta voin sanoa että jos kissa asuu samassa talossa kuin astmaatikko, joka on allerginen kissoille, oireet vain pahenee ajan myötä. Kissan karvat ja pöly tunkeutuu asunnon joka koloon. Koirat on eri asia, niille voi jopa siedättyä.
vieraile kasvattajilla, yritä saada hoitokissoja
en sanoisi että tuhoontuomittu
työkaveri kuoli astmaisena, kun otti kissan
Minulla on todettu astma kohta vuosi sitten. Meillä on kissoja.
Matkustaessa nukun yöni paremmin. Johtuuko se sitten kissojen puutteesta vai ilmastosta.
Nyt vain pohdin tässä, että pitääkö kissoista oikeasti luopua.
Päätös on vaikea. Ja haikea.
Lääkärini kanssa olen asiasta keskustellut, mutta sieltä ei tule juuta eikä jaata.
Meillä oli silloin ja on yhä kissoja. Astma todettiin jo alkuvaiheessa ei-allergiseksi, koska mitään muita oireita hengenahdistuksen lisäksi ei ollut. Aina, kun vauvalle tuli flunssa, niin alkoi ahdistaa.
Missään vaiheessa meille ei sanottu, että kissista luopumita tarvitsisi edes harkita. Lääkäri oli pikemminkin tyytyväinen siitä, että lapsi riehui ihan normaalia elämää rapalammikkoineen, mummolan lehmineen ja kaikenkarvasiten ystävien seurassa.
Ja sitten taas toisaalta, kissalaumamme kasvoi kolmeen, koska ystäväperheen äiti alkoi oireilla omaa astmaansa enemmän. Hän huomasi, että kissa vaikutti ja se tuotiin kokeeksi meille ja otettiin muutaman viikon päästä takaisin, jolloin oireilu paheni.
Eli ei ole tuhoontuomittu, mutta ole silti varovainen!
ainakaan mulle aiheuta kissa mitään ja mulla on astma.isälläni on myös astma ja heilläkin on kissa.
Kissat ja koirat samassa kodissa astmaa sairastavan perheen jäsenen kanssa on on edesvastuutonta astmaisen hengellä leikkimistä. Siedätyshoito voi olla pelastus, jos on pakko pitää kissoja ja koiria kodissa.
Nimimerkki
astmaa sairastava henkilö
astmaa sairastava henkilö kirjoitti:
Kissat ja koirat samassa kodissa astmaa sairastavan perheen jäsenen kanssa on on edesvastuutonta astmaisen hengellä leikkimistä. Siedätyshoito voi olla pelastus, jos on pakko pitää kissoja ja koiria kodissa.
Nimimerkki
astmaa sairastava henkilö
Ei ole, mikäli astmaatikko ei ole allerginen.
Itsellä on allergiaperäinen astma ja allergisuus kissoja kohtaan täytti yli 100%. Meillä on ollut kissoja koko elämäni, olen neljätoista, enkä todellakaan ole luopumassa. Muutamalla kaverilla on kissoista tullut kohtaus, jolloin henki meinasi loppua ja siskoni luona jolla kaksi kissaa. Omista kissoista saan lähinnä silmäoireita, joskus hengenahdistuksia. Ehkä olen vähän tottunut näihin omiin.
Niin ehkä osaan vastata jotain...minulla on omakohtainen kokemus, en siis ole asiantuntija enkä lääkäri (nehän kieltää tällaisen yhtälön varmasti). Minulla on astma ja kissa (12 vuotta jo), mutta eihän se kaikkea kerro!