Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen isällä nuori uusi avovaimo - miten perintöasiat?

Vierailija
07.11.2011 |

Heh, kävi perinteisesti, eli appiukko erosi yht'äkkiä vaimostaan ja lyöttäytyi yksiin nuormman naisen kanssa. Avioero on tulossa voimaan ja omaisuus menee siis puoliksi anopin ja apen välillä.

Tilanne on siis tämä:

- miehen isä on n. 70-vuotias ja pitkäaikaissairas (etenevä ja lopulta kuolemaan johtava sairaus, joka vaikuttaa sekä psyykeen että fyysiseen vointiin; todennäköisesti oikeustoimikelpoisuus lähtee muutamassa vuodessa)

- isällä omaisuutta noin 300 000€, jonka todennäköisesti nyt laittaa yhteiseen asuntoon uuden avovaimonsa kanssa sekä yhteiseen kesämökkiin avovaimonsa kanssa

- miehen isällä loistavat eläketulot (n. 4000€/kk)

- miehen äiti sai itselleen asunnon, mutta eläke on vain kansaneläke

Mieheni miettiikin nyt, että meneekö hänen isänsä koko omaisuus sitten kuollessa tälle uudelle avovaimolle, jos he ostavat yhteisen asunnon? Eli perintö, joka olisi muuten mennyt mieheni äidille ja heidän yhteisille lapsilleen menisikin nyt tälle uudelle tulokkaalle? Voiko olla näin?

Miehen isä on karsea narsisti, joka voi ihan pahuuttaankin tehdä kaikkea, mutta kyllä aika ikävän tempun teki vanhalle vaimolleen jättämällä tämän eläkeiässä ja ihan yllättäin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos on testamentti hänelle.

Vierailija
2/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee naimisiin uuden puolisonsa kanssa, eikä avioehtoa ole, on puolet omaisuudesta tuon puolison. Tai testamenttaa hänelle, sama juttu.

Lapset toki perivät vähintään lakiosuutensa. Appi voi myös halutessaan siirtää omaisuutta puolisonsa nimiin, jos ajattelee teistä kuten te ajattelette hänestä ( karmeita narsisteja).

Mä en ymmärrä tuollaista "perintöä odotellessa"-kärkkymistä. Appi on itse rahansa ansainnut, ja saa ne myös haluamallaan tavalla käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudelle vaimolle. Ja vaikka ehto olisikin, voi olla vaikea todistaa kelle kuuluu mikäkin omaisuus. Ja leskihän saa asua kuolemaansa saakka asunnossa jossa on aiemminkin asunut. Jos miehesi on huolissaan, hänen kannattaa suostutella isänsä ensinnäkin tekemään avioehdon ja toisekseen kirjaamaan sinne sen, mikä omaisuus kuuluu kenellekin. Lesken oikeutta tosin ei poista mikään.

Vierailija
4/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuossa tilanteessa avovaimo saisi vain omansa ja lapset perisivät isänsä.

Vierailija
5/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pariskunnalla on asunto, josta vaikka 60% omistaa mies ja hänen avopuolisonsa sen 40%, niin joutuuko tämä avopuoliso miehen kuollessa luovuttamaan tuon miehen 60% miehen perillisille? Jos siis ei ole avioliittoa eikä testamenttia. Entäpä voiko mies testamentata koko omaisuutensa uudelle kumppanilleen niin, ettei miehen omille lapsille eikä lapsenlapsille jää perittävää?

Tiedoksi vaan kaikille kiinnostuneille, että tämä kyseinen appiukko on aito narsisti, eli on vuosikausia terrorisoinut ex-vaimoaan ja perheen lapsia, käyttänyt ex-vaimonsa perintörahoja omiin kauppoihinsa, valehtelee patologisesti ja on sekä raiskannut, pahoinpidellyt että alistanut henkisesti mieheni äitiä koko 50-vuotisen liiton ajan. Että sikäli kiinnostaa, mitä tämä ihmispaska sitten näillä rahoillaan meinaa tehdä, kun miehen äidin terveydenhuoltokulutkin ovat melkoiset, eikä kansaneläkkeellä pitkälle pötkitä.

Vierailija
6/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin on avovaimo, niin ei sille mene mitään. Ellei tosiaan isä tee testamenttia avovaimon hyväksi. Tai elleivät mene salaa naimisiin, jolloin luulette vaimon olevan vain avovaimo, mutta onkin oikeasti aviovaimo.

Vierailija
7/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies omisti oman asunnon ennenkuin menimme naimisiin, hän muutti asumaan minun omistamaani asuntoon kun aloimme seurustelemaan. Sitten menimme naimisiin ja rakensimme oman asunnon.

Myimme minun asunnon ja sen rahat käytettiin rakentamiseen. Meillä ei ole avioehtoa.

Jos eroaisimme, tuo miehen vanha asunto ei kuuluisi minulle millään lailla. Se olisi täysin mieheni omaisuutta, sillä en ole asunut siinä päivääkään. Näin kertoi lakimies meille. Kätevää vai mitä?!

Vierailija
8/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies omisti oman asunnon ennenkuin menimme naimisiin, hän muutti asumaan minun omistamaani asuntoon kun aloimme seurustelemaan. Sitten menimme naimisiin ja rakensimme oman asunnon.

Myimme minun asunnon ja sen rahat käytettiin rakentamiseen. Meillä ei ole avioehtoa.

Jos eroaisimme, tuo miehen vanha asunto ei kuuluisi minulle millään lailla. Se olisi täysin mieheni omaisuutta, sillä en ole asunut siinä päivääkään. Näin kertoi lakimies meille. Kätevää vai mitä?!

Lakimies on oikeassa, mutta olet ymmärtänyt väärin. Asunto on kyllä miehen, mutta eron jälkeen omaisuuden osituksessa sinä saisit yhtä paljon. Sinä siis saisit vastaavasti enemmän yhteisen asunnon arvosta niin, että molemmille jäisi yhtä paljon omaisuutta.

Vierailija
9/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisilla tuloilla saa noin paljon eläkettä? Täytyy olla professori tai vastaava.

Vierailija
10/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konemestarina valtiolla ikänsä, pitkiä työpäiviä ja lisiä, siitä se palkka tuli. Ukko saa käteen eläkettä enemmän mitä tulen saamaan bruttona koko työurallani..

Vierailija
11/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies on oikeassa, mutta olet ymmärtänyt väärin. Asunto on kyllä miehen, mutta eron jälkeen omaisuuden osituksessa sinä saisit yhtä paljon. Sinä siis saisit vastaavasti enemmän yhteisen asunnon arvosta niin, että molemmille jäisi yhtä paljon omaisuutta.

Vierailija
12/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eläkkeet laskettiin eri tavalla eli 10 viimeisen työvuoden perusteella ja siitähän se tulee, toisin kuin nykyään.

Vierailija
13/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avioehtoa ei ole niin eron tullessa kummankin omaisuus + yhteinen omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi. Se kummalla on enemmän omaisuutta maksaa toiselle tasinkoa. Eli kyllä tuo asunto ositukseen kuuluu.

Vierailija
14/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avovaimo toki pitää oman omaisuutensa. Avovaimolla ei myöskään ole mitään asumisen suojaa, joten perikunta voi vaatia asunnon myymistä ja avovaimon on siihen pakko suostua.

Vierailija
15/26 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

appesi ja anoppisi välillä anopille kuuluu puolet omaisuudesta. Joten onko heillä avioehto vai miten tuo nyt niin epäreilusti on voinut mennä? Vai pelkkä eläkekö on epäreilu, jos hänellä on se toiset 300 000 asunnossa/säästössä, eihän hän kovin köyhä ole.

Vierailija
16/26 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ukolla, kuolemansairaalla ihmisellä ole oikeus "ostaa" iloa elämäänsä? Mietin tätä aikanaan, kun Anna Nicole Smith meni naimisiin sen halvaantuneen miljardöörin kanssa. Eikö sillä upporikkaalla miehellä ollut oikeus hommata isotissinen blondi silmiensä iloksi viimeisille ajoille? Pitää hauskaa sen verran kuin pystyy? Kyllä siitä lapsillekin jäi ihan tarpeeksi. toisaalta ilmaiseksiko Anna Nicolen olisi pitänyt siinä pyöriä? Okei, olihan se miljardi iso palkka, mutta jonkun siivun ansaitsi taatusti.

Vierailija
17/26 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkuu appensa omaisuuden perään ennenkuin appi on edes sairastunut. Uskomatonta (mutta totta...)

Vierailija
18/26 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko anoppisi ollut koko ikänsä kotiäitinä, heillä oli avioehto ja siksi anoppi ei nyt saa mitään?

Olisi kannattanut ottaa avioeroon osaava juristi, jotta olisi saanut jotain korvausta edes kotiäitivuosistaan.

Toivottavasti anoppi ehtii kuitenkin nauttia vapaasta ja itsenäisestä elämästään edes viimeisinä vuosinaan, kun pääsis narsistista eroon.

Avopuoliso ei peri yhtään mitään. Ei myöskään aviopuoliso, mutta hänellä on oikeus puoleen YHTEISESTÄ omaisuuudesta. Tämä on se pikkuseikka, joka usein unohtuu, että jaossa huomioidaan myös lesken oma omaisuus.

Rintaperillisillä on aina ja joka tapauksessa oikeus lakiosaan.

Isällä on tietenkin oikeus tehdä omaisuudellaan mitä tahansa, voi vaikka lahjoittaa kaiken pois ennen kuolemaansa kenelle tahansa.

Vierailija
19/26 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut Kummelin sketsisarjaa. Siellä oli vastaava tapaus.

Vierailija
20/26 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorta vaimoa, se on sivuseikka).

Isälläni oli omaisuutta ja jakoivat sen äitini kanssa erotessa.

Uuden vaimon nimissä ostivat asunnon. Matkustelivat paljon ja elivät luxuselämää 10v.

Isäni kuoli. Vaimo piti tietysti kaiken omissa nimissään olevan.

Isältäni ei jäänyt kuin muutama tonni jaettavaksi meille lapsille.

Kyse oli isäni rahoista ja omille rahoille saa tehdä mitä tykkää.