Jos menen lasten kanssa matkalle, pitäisikö miehen osallistua matkan maksamiseen
Meillä on miehen kanssa kummallakin omat rahat ja yhteinen tili, johon kumpikin laittaa yhtä paljon rahaa. Tältä tililtä maksetaan normaali eläminen, laskut ja ruoat, omia rahoja käytetään omiin harrastuksiin ja vaatteisiin.
Mitä mieltä olette, tulisiko miehen kustantaa puolet lasten matkasta jos lähden lasten kanssa reissuun vaiko ei?
Kommentit (24)
En pyytänyt teitä arvioimaan perheemme rahapolitiikkaa vaan vain miettimään mikä olisi sopiva menettely. Se, joka sanoi, että mun pitää miettiä, maksaisinko vastaavassa tilanteessa miehen ja lasten matkasta, antoi ajattelemista, kiitos.
Ja tiedoksi: me ollaan avopari, ei naimisissa. Meillä on aika lailla samansuuruiset tulot, mutta käsitys siitä, mihin ylimääräisiä rahoja (niitä " omia" ) käytetään, aika erilainen - minä käytän vaatteisiin, mies harrastuksiin. Eli meille sopii tämä tilanne, ei tule riitaa tyyliin " taas sä ostit tollasen kalliin takin" .
ap
esim. siitä voisiko miehesi lähteä mukaa, voisitko lähteä ilman lapsia, haluaisitko lähteä ilman lapsia, yms
Itsellä tuli mieleen, että lapset haluaa myös reissulle ja koko perhe ei voi lähteä. Silloin mies maksaa puolet lasten osuudesta.
Itse olen vähän samantyyppisen tilanteen edessä, olen tosin eronnut.
elikkä ajattelin lähteä lasten kanssa reissuun. lapset on vuoroviikoin molemmilla ja meillä on yhteinen tili lasten menoja varten. Ajattelin, että otan lasten matkarahat tuolta tililtä, eli molemmat maksaa lasten matkan. Samoin jos ex lähtisi jonnekin lasten kanssa.
Silti kannatan edelleen erillisiä tilejä ja yhteistä, jolta maksetaan yhteiset menot.
Oletko sinä valmis maksamaan lasten matkoista puolet, jos mies menee lasten kanssa? Siinä vastaus sinulle toisinkin päin.
Meillä matkat menee taas niin, että tuosta yhteisestä tilistä ja maksut tasan periaatteesta huolimatta lomamatkat koko perheellekin kustannan minä suurimmaksi osaksi, kun toisella ei ole rahaa ja kun haluamme matkustaa perheenä, en esim. minä yksi lasten kanssa.
Kysymys on siitä, että minun mielestäni ei ole oikeudenmukaista, että minä maksoin puolet perheen kuluista silloinkin kun olin äitiyslomalla, koska itselle ei jäänyt ollenkaan rahaa. Myin tavaroitani huutonetissä voidakseni maksaa puhelinlaskuni (n. 10 e/kuussa, en raaskinut soitella kenellekään). Toinen samaan aikaan osteli itselleen ties mitä ja se tuntui pahalta. Lasten hoito oli silloin mun työni, enkä itse sille mitään voi, ettei siitä enempää maksettu.
Mutta itse olen mokani tehnyt, eikä siitä sen enempää. En vain voi olla onnellinen liitossa, missä toinen tuhlaa ja itse kuljen 10 vuotta vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa. Siihen matkaan säästin itse rahat kahden vuoden aikana, olisinhan voinut niillä rahoilla toki ostaa itselleni vaatteita, mutta valitsin tämän matkan ja mies ei mukaan halunnut (paitsi jos olisin maksanut hänenkin matkansa eikä siihen kyllä ole varaa eikä edes halua). Muutenkin elelen nykyään lasten kanssa omaa perhe-elämää, mies kulkee vaan siinä sivussa ja käytän sitä ajoittain seksiin, siinä kaikki.
14
Vierailija: