Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos 5-vuotiaasi "ei päässyt läpi" neuvolatarkastuksen kynänkäyttöosiosta, mitä siitä seurasi? ov

Vierailija
05.11.2011 |

Siis Lene-testin kynäosiossa sai sen kohdan "1". Ilmeisesti "0" on, ettei mitään ongelmia.



Lapsemme siis on melkko heikko kynänkäyttäjä. Kirjaimet isoja ja huteria, saattavat mennä ihan väärän suuntaisesti (vaakasuoraan, kun pitäisi mennä pystysuoraan). Ei osannut neuvolan testissä piirtää neliötä ja rististä tuli hutera rasti (viivat siis väärän suuntaisia). Ei myöskään osannut leikata ympyrää.



Muista Lenen osiosta "täydet pisteet", erityisesti puheesta.



Mutta mitä siis seuraa nyt, kun soitamme ja varaamme aikaa psykologille tuon kynän käytön takia. Tekeekä testin/testejä? Minkä testin? Hahmotushäiriökö kenties? Montako kertaa psykolla pitää käydä?



Kyselen vaan täällä, jos jollain olisi ollut sama tilanne.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiala voisi olla parempi, loistava piirtäjä.



Ei ole minullakaan oikeaa kynäotetta - eikä se ole elämää haitannut.

Vierailija
2/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ei tee kaikkia keskiverrosti, ei tarkoita vielä mitään. Onko hän edes kiinnostunut piirtämisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totta kai soitamme sinne psykalle, minne saimme "lähetteen". Lähinnä mielenkiinnosta kyselin, että mitähän siellä sitten tehdään ja kuinka monta kertaa, koska psykakäyntien järjestäminen arjessa ei ole helppoa. (sellaiset työt, että emme voi olla kesken päivää pois töistä).



Enkä myöskään ole huolissani piirtämisestä, korkeintaan kirjoittamisesta ja sen selkeydestä ihan vähän.

Vierailija
4/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa katsotaan "kätisyys", eli onko oikea- vai vasenkätinen, kun se edelleen vaihteli ja samoin kynäote. Lapsi harvoin piirteli, ja yleensä vain suttua. Nyt parin kk päästä tästä tarkastuksesta kynäote on mennyt ihan itsellään lähes oikeanlaiseksi, vasurilla tekee ja tykkää kovasti piirtää ja värittää. Innostus kynätöihin on vasta nyt tullut, ja varmasti on nyt ihan keskitasoinen. Älä siis huoli, mutta aina voit tarjota erilaisia tehtäviä.

Vierailija
5/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella VOI olla jokin hahmotushäiriö. Huolehdi siitä, että asia selvitetään perin pohjin, eikä vaan lässytetä, että jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Lapset, joilla on vahvuuksia muilla osa-alueilla voivat helposti solahtaa läpi seulan, ja sitten ihmetellään eskarissa/koulussa mikä mättää, ja aikaa kuluu hukkaan.

Vierailija
6/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suurin osa normaaleista 5-vuotiaista on kiinnostunut kirjaimista ja haluaa myös itse kirjoittaa niitä. Niin myös lapseni ja samanikäiset kaverinsa. Kavereilla vaan on paljon siistimpi käsiala...



Tiedän, että lapseni on varmasti oikeakätinen, eli siitä ei ole kyse. Hahmotushäiriö on siis se ainoa oikea ja vakavampi asia, jota "epäilen"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi päiväkodissa? Mitä siellä on sanottu?

Siis Lene-testin kynäosiossa sai sen kohdan "1". Ilmeisesti "0" on, ettei mitään ongelmia.

Lapsemme siis on melkko heikko kynänkäyttäjä. Kirjaimet isoja ja huteria, saattavat mennä ihan väärän suuntaisesti (vaakasuoraan, kun pitäisi mennä pystysuoraan). Ei osannut neuvolan testissä piirtää neliötä ja rististä tuli hutera rasti (viivat siis väärän suuntaisia). Ei myöskään osannut leikata ympyrää.

Muista Lenen osiosta "täydet pisteet", erityisesti puheesta.

Mutta mitä siis seuraa nyt, kun soitamme ja varaamme aikaa psykologille tuon kynän käytön takia. Tekeekä testin/testejä? Minkä testin? Hahmotushäiriökö kenties? Montako kertaa psykolla pitää käydä?

Kyselen vaan täällä, jos jollain olisi ollut sama tilanne.

Vierailija
8/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi piti kynää kuin taltaa, ristin tilalle tuli kaksi vierekkäistä viivaa ym. Neuvolatäti oli ihan pöyristynyt varsinkin saksienkäyttöosiosta ja mminä vaan kohauttelin harteita. Luvattiin katsoa uudelleen 6v neuvolassa, mutta ei siellä mitään katsottu.

Saimme kehotuksen harjoitella kynänkäyttöä, ostaa kolmiokynät jotka menevät väkisin kynäotteeseen ja jotain jotain muuta..Tokalukalla pojan kaunokirjoitus oli kuin kopio mallista, täydelistä. Tikku- ja painokirjaimet ovat huterampia.

Koskaan eivät kirjaimet, piirtely tai askartelu ole kiinnostaneet eikä parannusta ole näköpiirissä.



Mielestäni aika ei vain ollut hänen kohdallaan kypsä ja nyt nuo silloin täysin mahdottomat asiat sujuvat siedettävästi. Kelpaa minulle. Varmaan jonkun sorttinen hahmotushäiriö tonkimalla voi löytyä, mutta en näe tarvetta asiaa lääkärille viedä.

Eivät kaikki ole täydellisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista mitä ne tehtävät oli, mutta ainakaan ei piirtänyt ihmistä tms. jotain mitä piti. En itsekään tajunnut että kynänkäyttö on koulussa tosi tärkeää, enkä osannut pyytänyt tukea lapselle. Kaverin lapsi sai vastaavassa tilanteessa toimintaterapiaa.

Poika ei siis koskaan tykännyt piirrellä ja oli kouluun mennessä muita jäljessä. Koulussa sitten selvisi että suurin osa ekaluokasta on kirjainten, numeroiden ja kuvien piirtämistä. Hermot siinä meni lapsella ja muillakin. Tokaluokalla jäi puolet kokeesta tekemättä vaikka tiesi vastaukset, kun oli niin hidas kirjoittamaan. Loppuvuodesta syntyneenä poika oli sitten helppo jättää kertaamaan luokka, mutta olisin toivonut että asia olisi hoidettu jo paljon aikaisemmin ja olisi jäänyt vaikka eskariin, sinne olisi halunnutkin jäädä.

Vierailija
10/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjaisit lastasi siinä, miten saksia käytetään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ympyrä liian vaikea. Olemme ympyröitä leikanneet kotonakin, mutta tulos ei koskaa ole ympyrän muotoinen...



Kolmiokynät olleet käytössä jo kauan.

Vierailija
12/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla sama juttu. Hän kävi TOIMINTATERAPIASSA. Siellä harjoiteltiin piirtämistä, saksien käyttöä ja hienomotorisia harjoituksia. Hän sai ohjeet näiden harjoittamiseen kotona.



En ole pojasta järin huolissani... hän oppi lukemaan vähän yli 5-vuotiaana ja kirjoittaa nyt puoli vuotta toimintaterapian jälkeen oikeita lauseita itsenäisesti. Piirtäminenkin on alkanut sujumaan aika paljon toimintaterapian ansiosta. Hän sai siellä positiivisen innostuksen hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteys psykologiin. Ja ajattelin heti, että se varmaan tekee jonkun hahmotustestin. Ja että mahdolliset useat käynnt olis nimenomaan toimntaterapiaa, joita siis tarkoitin "psykakäynneillä", koska meille oli kuitenkin puhuttu vain psykologista, eikä toimintaterapeutista, joka kuitenkin on eri henkilö eri koulutuksella....



Sekava selitys sille, että en siis ole ihan tyhmä, joka luulis, että lapsi joutuu "psykologin sohvalle", koska kynän käyttö on vääh hataraa...



ap

Vierailija
14/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ekaluokalla sitten selvisi, että ekaluokkaon numeroiden ja kirjainten ja kuvien piirtämistä.

Kummalle tämä selvisi? Sinulle vai lapselle?! Eikö se nyt ole ilmiselvää, että ekaluokalla opetellaan lukemaan ja laskemaan, ja näitä myös työkirjaan tai vihkoon piirrellään!!

Jos 5 v ei piirrä ihmistä, jos 6 v ei osaa piirtää ihmistä, on oikeasti jo jotain vähän pielessä ja pitäisi puuttua johonkin asiaan?!!!

Kaverin lapsi piirsi 5 v neuvolassa ihmisen siten, että kaikki osat oli hajallaan pitkin paperia.

Perheen äiti oli juuri sairastunut vakavasti.

Kun terkka sanoi, että lapsen on mentävä jatkotutkimuksiin ym., äiti loukkaantui. En usko että lapsen motorisissa tai älyllisissä toiminnnoissa mitään vikaa olisi ollutkaan, mutta lapsi oli psyykkisesti varmaan aika hajalla ja kuormittunut, ja se näkyi hahmottamisen vaikeutena esim. just, että ihminen on hajalla, kaikki osat pitkin papreia.

Kaverin lapsi on 4 v ja piirtää paperiin pelkkää sik-sakkia. Oma 4 vuotiaani piirtää ihmisen ja auton, lähinnä näitä piirtelee, ja ihmetteli kun toinen samanikäinen vain pelkkää siksakkia. Perheen 2 v ei edes tajua mitä kynällä ja paperilla tehdään.

no, heillä 4 v on just päässyt päivävaipoistaan ja 2 v on vaipoissaan tukevasti. Vika ei ole lapsen kehityksessä tms., vaan äidissä joka paapoo lapsensa vauvaksi.

en muista mitä ne tehtävät oli, mutta ainakaan ei piirtänyt ihmistä tms. jotain mitä piti. En itsekään tajunnut että kynänkäyttö on koulussa tosi tärkeää, enkä osannut pyytänyt tukea lapselle. Kaverin lapsi sai vastaavassa tilanteessa toimintaterapiaa.

Poika ei siis koskaan tykännyt piirrellä ja oli kouluun mennessä muita jäljessä. Koulussa sitten selvisi että suurin osa ekaluokasta on kirjainten, numeroiden ja kuvien piirtämistä. Hermot siinä meni lapsella ja muillakin. Tokaluokalla jäi puolet kokeesta tekemättä vaikka tiesi vastaukset, kun oli niin hidas kirjoittamaan. Loppuvuodesta syntyneenä poika oli sitten helppo jättää kertaamaan luokka, mutta olisin toivonut että asia olisi hoidettu jo paljon aikaisemmin ja olisi jäänyt vaikka eskariin, sinne olisi halunnutkin jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla sama juttu. Hän kävi TOIMINTATERAPIASSA. Siellä harjoiteltiin piirtämistä, saksien käyttöä ja hienomotorisia harjoituksia. Hän sai ohjeet näiden harjoittamiseen kotona.

En ole pojasta järin huolissani... hän oppi lukemaan vähän yli 5-vuotiaana ja kirjoittaa nyt puoli vuotta toimintaterapian jälkeen oikeita lauseita itsenäisesti. Piirtäminenkin on alkanut sujumaan aika paljon toimintaterapian ansiosta. Hän sai siellä positiivisen innostuksen hommaan.

Vai miten ne pisteet siitä jatkuukaan?

Vierailija
16/17 |
05.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ekaluokalla sitten selvisi, että ekaluokkaon numeroiden ja kirjainten ja kuvien piirtämistä.

Kummalle tämä selvisi? Sinulle vai lapselle?! Eikö se nyt ole ilmiselvää, että ekaluokalla opetellaan lukemaan ja laskemaan, ja näitä myös työkirjaan tai vihkoon piirrellään!!

Että onko se nyt vaarallista jos lapsi ei tykkää piirrellä. Ajattelin että oppii kai sitten eskarissa kun kerta asiantuntija niin sanoo. Muistaakseni kyllä olisi osannut piirtää ihmisen, mutta käskystä ei sitä tehnyt neuvolassakaan, sillä on aina vastustanut lääkäri ym käyntejä, varmaan korvatulehdusmuistojen takia.

Neuvolassa piirtämisasiaa ei siis otettu vakavasti, eikä eskarissakaan, vaikka kyselin että onko varmasti kouluvalmis. Näin kyllä silloin, että meidän pojan piirustukset eivät ole samaa tasoa kuin useimpien muiden, vaikka niissä ihmisiäkin oli. Olisin ollut valmis viemään pojan testeihin tai jättämään eskariin, mutta eskariope oli eri mieltä. "Kyllä se vielä syksyyn mennessä kasvaa ja vanhempien mielestä oma lapsi tuntuu aina pieneltä kouluun" oli vastaus. Älkää siis te muut uskoko jos itseä epäilyttää!

Vierailija
17/17 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi "jäi kiinni" 5v neuvolassa ja ohjautui psykogille, jonka luona kieltäytyi tekemästi testejä. No, psykologi totesi, että meillä on kasvatusongelma, ja sain kuulla pitkän luennon kasvatusaiheesta.



Myöhemmin epäilin itse, että jotain on vialla kun lapsi edelleen piirteli 2v tason pääjalkastöherryksiä eikä osannut jäljentää kolmiota. Päiväkodissa katsottiin, että lapsi on normaali, mutta vein yksityiselle psykologille, joka onnistui teettämään hahmotustestit ja siinähän se hahmotushäiriö sitten todettiin. Nyt ollaan toimintaterapiassa ja toivon, että se tepsisi ennen koulunkäynnin alkua.



Eli ap, jos sinua epäilyttää, niin kuuntele vaistoasi (äläkä näitä hymistelijöitä) ja vaadi perusteellisia tutkimuksia ja selvityksiä! Niistä ei ole mitään haittaa, ainoastaan hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi