Ekaluokkalaisen kaveri tulee meille harva se iltapäivä,,,ärsyttää jo
ainaskin neljästi viikossa tulee iltapäivisin meille,onhan se ihan kivaa kun meidän pojallakin on kaveri mutta ei nyt ihan 4 viikossa ,tulevat koulusta suoraan meille,kivenpaa kuulemma kuin iltapäiväkerhossa.Niin meillä syödään välipalaa tietty kaverille kanssa...mainitsin jo hänen äidilleen että haluttaisi viettää myös omaa aikaamme ,onko siellä äidillääly vähissä kuin ei tajuu,mites teillä muilla ?
Kommentit (31)
kun ei olekkaan tervetullut teille?
vain siksi ettei joku vieras lapsi pahoittaisi mieltään? Sosiaalitoimistoako ap siellä pyörittelee?
meillä vaan oli toi ralli kolmosen loppupuolella ja nyt nelosen syssyllä.
joka ikinen iltapäivä oli tietty lapsi oven takana meille. joka ikinen päivä hän söi meillä välipalan,sotki tytön huoneen ja viipyi vielä iltaan saakka joten siinä meni iltaruokakin välissä.
toisinaan tuli luvan kanssa toisinaan ilman lupaa, sitten miehellä paloi käämit ja puhuimme oman tyttäremme kanssa säännöt selviksi,eli kysytään ensin ja sitten vasta tulee kaverit sisälle. meillä tehdään läksyt ensin oli kaveri tai ei ja sitten koira ulos ja sit välipala ja sitten on vapaata ohjelmaa,
kyllä muakin otti päähän jos sattui väsyttämään niin siinä toisen lapsi pyörii koko ajan härpättämässä ja sitten vielä syö todella paljon valittaen et on pahaa ruokaa. no menis kotiin syömään sitten. ja mua ällöttää jos vieraat tulee keittiöön kun syömme...monella lapsella on tämä tapa, tyttäreni ei syö kylillä vaan tulee kotiin jos muualla ei erikseen tarjota ja kutsuta syömään. niin sen pitäisi ollakkin,
sittemmin ko.lapsen vanhemmat tajusivat itse kieltää meillä luuhaamisen ja syömisen...
nykyään asiat toimii hyvin ja minä ainakin sanon lapsille suoraan et voisit nyt lähtee kotiis kun meillä on ruoka tai muuten halutaan olla perheen kesken ja ihan kiltisti ovat lähteneet.
tee ap lapselle selväksi et millon kavereita voi olla ja milloin ei.
ja jos sun pojalla on niin tylsää kotona että täytyy olla ain akaveri koulun jälkeen. mitä sinä teen kun poikasi on kotona.
Meillä ravasi lapsia syksyllä joka ainut iltapäivä. Lapsen tullessa koulusta meille " tuppasi" jopa viisi ylimääräistä lasta. Siis todella rasittavaa! Itse olen kotona vauvan kanssa enkä oikein jaksanut tätä laumaa olkkarissamme. Meillä siis oli aina vähintään yksi lapsi kylässä koska koulun iltis taisi olla liian täynnä. Oma lapseni ei pahemmin välittänyt " kavereistaan" vaan teki mieluummin läksyt ensin ja söi rauhassa. Ulko-ovi oli yleensä auki joten lapsia sitten " valui" sisään ilman kontrollia. Tai sitten ovikello soi vartin välein tai puhelin pirisi ja pyydettiin päästä meille leikkimään. Kilttinä ihmisenä yritin sanoa kauniisti lapsille, että nyt ei sovi mutta sama ipana oli silti taas hetken kuluttua kyselemässä, että joko pääsis. Alkoi todella ottaa päähän kun piti " viihdyttää" muiden lapsia ja tietty myös tarjoilla välipalaa kun ne norkoilivat jääkaapilla. No, pinna paloi lopulta. Minusta tällainen on jo hyväksikäyttöä vanhempien taholta - lapset jopa itse sanoivat, että äiti oli sanonut,mene niille koska siellä on aikuinen paikalla! Kirjoitinkin aikoinaan tästä palstalle ja sain hyviä vinkkejä :).
No, pikku soittokierroksen jälkeen iltapäivämme ovat rauhallisia ja leipääkin kuluu vähemmän ;). Lapsemme pääsee nykyään jopa muille leikkimään - ennen ei kutsuttu minnekään kun kaverit oli aina meillä. Nyt mielestäni systeemi toimii hyvin, kaverit on kivoja mutta kyllä kotona pitää saada levätäkin!
Se ulko-ovi on kyllä pakko lukita ja ovikello poistettiin...
Tv: kotirauhaa ja lapsen kamuja rakastava äiti
meidän ekaluokkalaisen kaveri haluaa tytäremme heille lähes jokaisena iltapäivänä koulun jälkeen. Jopa viikonloppuna tämä soittelee itselleen kaveria... Kaveri taas ei halua tulla meille leikkimään, vaikka olisi vallan tervetullut.
poika asuu meillä ja mulla on ollut ihan tarpeeksi totuttelemista häneen ja olisin mieluusti välillä ilman häntäkin...Nyt sitten hän raahaa joka ikinen päivä kaverinsa tänne ja ollaan naama pyöreenä " pääseeks meille" ? Ennen päästin aina, mutta kun huomasin, että aina ollaan tänne tulossa, ni nyt sanon ihan kylmästi,että meille ei voi tulla tänään yms. Kyllä aikuinen saa määrätä, että ketä kotona on. Jos ei huvita koko ajan olla jossain makuuhuoneessa, ku lapset vallottaa muun asunnon, ni menköön välillä ulos tai muille kavereille. Helposti ne tulevat joka päivä, jos siihen vaan totuttaa. Mielestäni se on myös rasittavaa, en yksinkertasesti jaksa.
Ymmärrän sinua ap hyvin. Jos meillä kaikki lapset toisivat kavereita kotiin joka päivä välipalalle, ruokkisin viisi ylimääräistä lasta vähintään joka ikinen päivä. Ehkä nämä ihmettelijät voivat sen hyvin tehdä, mutta ainakaan minä en jaksa hirveää meteliä joka päivä, meillä on sitä jo ihan omasta takaa. Minä taas ihmettelen näitä vanhempia, joille lapsi soittaa töihin ´klo 13 maissa ja kysyy, saako mennä kaverille ja vanhemmat vastaavat joo, kotiin pitää tulla klo 20 mennessä.
Meillä sääntönä on se, että sinä päivänä, kun lapsella on harrastuksia, eli mellä jokaisela noin 2 kertaa viikossa, ei kotiin tule kavereita. Tämä vähän vähentää kertoja. lisäksi olen niin julma äiti, että kehotan välillä menemään kavereidenkin koteihin, eikä aina meille.
viikossa voi meille tulla.." Ym. Mä oon aina ihmetelly sitä kun aikuiset ihmiset valittaa että kun lapsen kaverit syö meillä plaa plaa..Meillä tarjoan ja kysyn aina haluavatko syödä. Harvemmin haluavat,mutta itselle luonnollista tarjota jotakin.Enkä mene vararikkoon.Musta taas on epäkohteliasta pyytää omaa lasta välipalle tarjoamatta kavereille. Hirveen itsekästä porukkaa. Huhhuh
sitten vasta kavereiden vuoro. Tosin joskus kyllä joku kaveri tulee suoraan koulusta meille jos on ollut lyhyempi päivä ja tätä en oikein hyväksy, onneksi harvoin näin käy. Omaa lasta en koskaan päästä koulusta suoraan kavereille vaan ensin on käytävä kotona. Meillä on myös kaksi alle kouluikäistä joten vilinää ja vilskettä on kyllä omastakin takaa mutta todella kiva että kavereita on!!
Onko se lapsi teillä nytkin?