Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen kaveri tulee meille harva se iltapäivä,,,ärsyttää jo

Vierailija
08.11.2005 |

ainaskin neljästi viikossa tulee iltapäivisin meille,onhan se ihan kivaa kun meidän pojallakin on kaveri mutta ei nyt ihan 4 viikossa ,tulevat koulusta suoraan meille,kivenpaa kuulemma kuin iltapäiväkerhossa.Niin meillä syödään välipalaa tietty kaverille kanssa...mainitsin jo hänen äidilleen että haluttaisi viettää myös omaa aikaamme ,onko siellä äidillääly vähissä kuin ei tajuu,mites teillä muilla ?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitäpaitsi olla ettei äitinsä tiedä että poika tulee edelleen teille, jospa hän väittää kotona olleensa ip-kerhossa vaikka tosiasiallisesti onkin ollut teillä.

Vierailija
2/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereita kotiin. Lapsilla alkaa olla jo kouluiässä kaveritkin tärkeitä, eikä pelkästään oma perhe. Et sinä omista lapsiasi, heilläkin on oikeus omiin juttuihinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltää lapsesi kaveria tulemasta, jos teille ei sovi, lapsethan leikkisivät aina kaveriensa kanssa jos he saisivat päättää!

Samaa mieltä minäkin sen yhden vastaajan kanssa, että tehkä' ä selvät pelisäännöt.

Vierailija
4/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhemman kuuluu vielä tuossa iässä päättää miten usein lapsella on kaverivieraita. Minusta älytöntä jos kaveri tulee 4 iltapäivänä.

Itsekin repisin tuosta pelihousuni! Max 2 iltapäivää vieraita. Kyllä sitä perheaikaakin pitää olla!

Vierailija
5/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on se sääntö, että vasta kun läksyt on tehty ja välipala syöty, saa kavereita tulla meille tai itse lähteä kavereille.

Itse kyllä tykkään siitä, että kaverit tulee meille. Olen ajatellut, että sittenpä ainakin tiedän, mitä puuhaavat. Tulevaisuuttakin ajatellen mielummin näin.

Vierailija
6/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko päivät kotona, eikös koulun jälkeen ole monta tuntia aikaa ennen vanhempien kotiin tuloa? Hanki vaikka joku harrastus.

Vierailija
7/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, korkeintaan yksi " perhepäivä" viikossa, muuten kavereita. Kaveripiiri paljon tärkeämpi lapselle kuin aikuiset..ikävä kyllä. Siinähän lapsi oppii sosiaalisia suhteita, keksivät mukavaa puuhastelua jne.

Oletteko semmoisia äitejä, että haluatte sitoa lapsen itsenne kiinni?

Vierailija
8/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. tämä max 2 iltapäivänä kavereita.. Hohhoijaa. Kyllä minun lapsuudessa kavereiden kanssa sai olla joka päivä ja kaikki minun ystäväni olivat aina tervetulleita meille.. ja toisin päin! Kuulostaa ihan mahdottoman oudolle, että lapsien ystävät eivät saisi tulla käymään.

Jos on noin tiukkapipoinen kuin ap, niin soita uudelleen tämän lapsesi kaverin äidille ja sopikaa ne pelisäännöt, mutta älä tule tänne valittamaan ja haukkumaan pientä lasta, joka ei osaa puolustautua.

Vierailija
9/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys vielä: onko teistä sitten hauskaa toimia jonkinlaisena ruoka-automaattina 4 päivänä viikossa vieraalle lapselle? Eri asia on, jos lapsi tosiaan menee kotiinsakin välillä syömään, mutta jos vieras lapsi on jatkuvasti meillä kotona esim. 13-17 välillä?

Vierailija
10/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan sitä sitten sopia lasten ystävien vanhempien kanssa, että minun lapseni syö sitten heillä jos on siellä ruoka-aikaan.

Tosin vielä meidän lapsi on niin pieni, ettei tämmöiset ole kovin ajankohtaisia, mutta tiedän kyllä, että kaikki hänen ystävänsä ovat meille aina tervetulleita.

Vierailija
11/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleppa välillä oikeasti lastasi äläkä vaan itseäsi. Tuosta kaveristahan vain haittaa sinulle..ei lapsellesi. Jos sinua lapsesi kaverit noin häiritsee anna leikkiä paljon ulkona tai pyydä oleskelemaan lapsesi huoneessa pääasiassa. Tuo välipala juttu onkin kinkkisempi. Siitä sinun on sovittava kaverin vanhempien kanssa, ottaako eväät mukaan kotoolta tai jotain muuta vaihtoehtoa.

Tee palvelus lapsellesi ja salli hänelle kavereita. Olemalla itse myös kiinnostunut näistä kavereista voit säästyä monelta harmilta tulevaisuudessa ja lapsesikin oppii että arvostat muita ihmisiä. Oma esimerkkisi on aika tärkeä.

Vain kehtena päivänä kavereita kuulostaa mielestäni lapsen riistolta, enkä hyväksy alkuunkaan

Vierailija
12/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä. Tottakai lapset tekevät juuri niitä asioita, mitä huvittaa JOKA PÄIVÄ, jos eivät vanhemmat ohjaa ja määrää tekemään muutoin.

Olen monien vastaajien kanssa samaa mieltä siitä, että ekaluokkalaiselle kaverit ovat jo paljon tärkeämpiä kuin vanhemmat, mutta kyllä sen verran pieni saisi vielä viettää aikaa perheenkin kanssa ja rauhoittua välillä kotona. Esim. yksi perheilta viikossa lienee ihan kohtuullista. Silloin myös vanhemmat voivat sitten rauhoittaa iltansa yhteiseen tekemiseen ja panostaa lapsen kanssa olemiseen, vaikkapa pelaamiseen tai koko perheen leffan katseluun yhdessä tms.

Ja sitten en myöskään ymmärrä miten se, onko lapsi kaikki illat kaverin/kavereiden kanssa, liittyy siihen kuinka usein haluat vieraita kotiinne? Mikseivät lapset voi välillä olla sen toisen kaverin luona? Miksi joka ilta teillä? Uskomatonta joiltain ehdottaa, että ap:n todellakin pitäsi hankkia harrastus ja lähteä omasta kodistaan evakkoon, jotta vieraat lapset saisivat olla siellä rauhassa! Ymmärrän hyvin että välillä aikuinen haluaa olla omassa kodissa ihan oman porukan kesken tai yksin, niin ettei siellä pyöri muiden lapsia.

Ja voihan kaverin kanssa ekaluokkalainen leikkiä ulkonakin. Ensin kotiin syömään ja tekemään läksyt, sitten pihalle tai kaverin kotiin. Välillä voi tuoda sitten kaverin taas omaan kotiin. Vuoroin vieraissa.

Määräät tietysti kotisi pelisäännöt ja niitä on lapsesi kunnioitettava. Sano heti tänään lapselle, että tästä eteenpäin teillä on vierasilta vaikka 2 tai 3 iltana viikossa, muuten jos haluaa nähdä x:ää saa mennä tämän kotiin tai pihalle.

Vierailija
13/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisinko päästää oman lapsen ap:een kotiin? Minusta olis ikävää että lapseni menee paikkaan johon häntä ei oikeasti haluta ja hänet koetaan vain vaivaksi. Eiköhän oma lapsesi vielä opi, ettet halua heille kavereita ja ajan myötä rupeaa käymään toisilla kylässä.

Vierailija
14/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kehtaisi antaa lapseni mennä 4 pv viikosta jonkun kaverinsa luo välipalalle. Yleensä kun ihmisillä on vielä tapana " ensin läksyt sitten kaverit" .

Vierailija
15/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

haluaisinko päästää oman lapsen ap:een kotiin? Minusta olis ikävää että lapseni menee paikkaan johon häntä ei oikeasti haluta ja hänet koetaan vain vaivaksi. Eiköhän oma lapsesi vielä opi, ettet halua heille kavereita ja ajan myötä rupeaa käymään toisilla kylässä.

Vierailija
16/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne kun olin itse ekalla luokalla. Kaverini tuli aina meille vaikken itse välttämättä olisi edes halunnut joka päivä olla hänen kanssaan. Odotti minua aina koulun portilla ja tuli mukaan. En sanonut koskaan äidille etten haluaisi välttämättä leikkiä joka päivä hänen kanssaan eikä kukaan varmasti tätä arvannut, koska meillä oli näennäisesti kivaa.

Kaverini oli todella dominoiva ja tämä meillekin tulo meni niin, että hän tuli oli sitten kutsuttu tai ei.

Äitiäni hermostutti myös se, ettei kaverini lähtenyt kotiin koskaan ennen ilta kuutta- seitsemää. Joskus meillä oli muutakin menoa ja hän kysyi kaveriltani jos tämä menisi jo omaan kotiin mutta siihen kaverini sanoi, ettei ole avainta ja että äiti ei ole kotona.

Kerran sitten äitini soitti kaverini äidille ja sanoi, ettei tämä oikein näin toimi. Kaverini äiti sanoi " se on niin kiva kun meidän Liisa on ollut teillä iltapäivät kun olen saanut käydä töitten jälkeen omissa menoissani kaupungilla vapaammin" . Äitini siis oli toiminut ilmaisena lapsenvahtina...

Onhan se kivaa että lapsilla on kavereita ja niitä tuodaan kotiin, mutta raja kaikelle. Meillä esim. on sovittu ne päivät kun kavereita saa tulla kotiin - ei siis joka päivä. Niinä muina päivinä voi läksyjen jälkeen mennä muuten ulos puistoon tai jonkun luo kylään.

Vierailija
17/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikuiset sopisivat pelisäännöistä. En siis päästäisi lasta tuntemattomien luo. Itsellä ei tästä kyllä paljon kokemusta näinpäin, sillä minulla kaksi lasta ja molempien kaverit ovat viihtyneet meillä, tosiaankin lähes joka päivä.

Itselläni oli omassa lapsuudessani perhe, johon vieraita lapsia ei mielellään otettu joten menin siis muualle leikkimään, eli parhaalle kaverille. En ole kokenut ikäväksi sitä, että lasteni kaverit ovat meillä syöneet. Vastavuoroiseti kyllä syövät myös kaverilla ollessaan. Ja sanon suoraan jos ruokaa ei tarpeeksi kaapissa, että nyt en voi sinulle tarjota kuin leipää ja hyvin on tällätavalla pärjätty.

Asia ei tosin ole enää minulle ihan ajankohtainen, lapseni ovat jo murrosikäisiä

Vierailija
18/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ymmärrän kyllä sen etteivät kaikki vanhemmat välttämättä halua vieraita lapsia omaan kotiinsa päivittäin. Ymmärrän senkin, että lapsi haluaa olla kavereidensa kanssa. Mutta: 7-vuotias on mielestäni vielä niin pieni, ettei hän tarvitse kaveriseuraa kotonaan päivittäin. Pitäisihän sitä nyt vähän omissakin oloissa oppia olemaan ja tosiaan viettämään vähän sitä tavallista perhe-elämääkin oman perheen kesken.

Itse en kyllä haluaisi että oma lapsenikaan menisi jonkun vieraan kotiin JOKA päivä! Onko tämä muka teistä oikein? Toki jos sopisin tän lapsen äidin/isän kanssa sitten että se tosiaan on ok... Mutta tulisi vähän huono omatunto jo siitä, että onko liikaa vaivaksi...

Itsellänikin oli tällainen kaveri pienenä, joka vain tuli meille vaikken aina välttämättä olisi halunnutkaan. Eikä lähtenyt kulumallakaan. Siinä oli kyllä ihan kyse siitä, että vanhemmat olivat vain iloisia kun ei heidän itsensä tarvinnut tytöstä huolehtia. Muistan, että pidimme kummallisena sitä, että vaikka kello oli jo jotain 19 illalla, ei kumpikaan vanhemmista soitellut ja kysellyt tytön perään...

Vierailija
19/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin noin kolmena päivänä viikossa kaverini luona kun olin ekalla ja tokalla. Yhtenä päivänä kaverin äiti huusi " Tämä on jo kotirauhan häirintää!! Nyt kyllä lopetat täällä ravaamisen, kohta tämä on jo poliisiasia" Sen jälkeen en heille mennyt ja vieläkin on paha olo tuosta kommentista, en koskaan syönyt heillä tms. kohta en kehdannut jne. Olisi sanonut nätisti tai sitten äidilleni..

Vierailija
20/31 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minä ainakin osaan sanoa suoraan, että nyt ei sovi tulla. Mitä se lapsesi kaverin äiti sanoi, kun mainitsit asiasta, ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä