8-vuotias tyttäreni ei suostu syömään sieniä.
Kaikkea muuta hän kyllä syö, mutta ei sieniä missään muodossa. Tänäänkin hän jätti jopa herkkuruokansa lihamurekkeen syömättä huomattuaan, että olin laittanut siihen vähän sieniä todella pieninä palasina pilkottuna. Miten saan tytön syömään sieniä? Mieheni sanoo, että olen tiukkapipoinen, kun haluan tytön syövän sieniä, koska ne eivät ole ihmiselle ravitsemuksellisesti välttämättömiä ja tyttö muuten syö kaikkea, mutta minä olen sitä mieltä, että ihmisen kuuluu syödä kaikkea mitä hänelle tarjotaan. Sitäpaitsi on epäreilua muita lapsiamme kohtaan, että nämä kyllä syövät kaikkea mitä heille tarjoaa, mutta tämän yhden lapsen ei tarvitse syödä sieniä vain koska ei tykkää niistä. Kyllähän esim. 3v poikani syö kalaa vaikka se ei olekaan hänen herkkuaan, 5v poika syö mansikoita vaikka saakin niistä ihottumaa kasvoihin ja 12v tyttöni syö keitettyjä kasviksia, vaikka ne pierettävät häntä.
Kommentit (12)
Varmasti sinulla itselläsikin on jotain ruoka-aineita, joista et pidä?? Jotkut eivät välitä homejuustoista, toiset eivät oliiveista. Sienet kuuluu mielestäni tähän samaan kategoriaan.
Meidän perheessä vain puolet pitää sienistä. Mieheni ei niitä syö, vaikka hänen äitinsä on koko lapsuuden niitä yrittänyt tarjota. Vanhempi lapsista pitää sienistä todella paljon, nuorempi taas välttelee. Meillä ei tehdä asiasta mitään sen suurempaa numeroa.
Mielestäni kalan syöminen on vähän eri asia kuin sienet. Sekin on eri asia, että lapsi syö jotain josta pitää, mutta mikä aiheuttaa allergisia oireita.
Ite opin syömään sieniä vasta aikuisena. Mun kouluikäinen ei tykkää sienistä. Otetaan hänelle aina semmonen pieni annos ruokaa ilman sieniä erikseen.
Mieheni sanoo, että olen tiukkapipoinen, kun haluan tytön syövän sieniä, koska ne eivät ole ihmiselle ravitsemuksellisesti välttämättömiä ja tyttö muuten syö kaikkea, mutta minä olen sitä mieltä, että ihmisen kuuluu syödä kaikkea mitä hänelle tarjotaan.
Ajattele nyt, jos joku tyrkyttää hänelle kannabismuffinsseja tai kissanlihahampurilaisia. :)
Eli lapsiesi on pakko syödä ruokia, joista tulee huono olo/allergiaoireita!?
Huhhuh.. Ootko miettinyt että ehkä tyttösi maha ei kestä sieniä. Mulla ainakin tulee hirveät kouristukset, ilmavaivat ja ripuli pienestäkin sienimäärästä. Eivät sula vatsassa.
ja sinä ihan häiriintynyt, lapsille tulee selviä oireita joistain ruoista ja silti pakotat syömään niitä, hyvin menee.
Lapsena pakotettiin laittamaan kokonainen pieni sieni suuhun ja siitähän se kammo vasta tulikin. En halunnut silloin syödä sieniä enkä halua edelleenkään. Ei kaikesta vaan voi tykätä.
tuo viestin loppu jo paljastanut, että oli perjantai-illan iloksi laadittu viesti, toivottavasti ainakin...
kun oksentaa, laita lautanen alle ja lapa sitten oksennus suuhun. Tätä jatketaan niin kauan, että sienet ja kaikki oksennus on syöty. Hoe myös koko ajan, että tämä on sinun parhaaksesi, kaikkea täytyy oppia syömään, on oma vikasi kun oksennat. Äiti ei halua sinulle oksennusta syöttää, mutta kun sinä oksennat lautaselle niin pakotat äidin sitä sinulle syöttämään. Äiti on niin surullinen, kun joutuu tätä tekemään, mutta ei voi muuta, kun sinä et ymmärrä, että sienet ovat hyviä.
sen verran että läpi tulee enintään pieni makuvivahde, niin tottuu makuun.
Se on kyllä totta, ettei terveellinen ruokavalio välttämättä yhtä ainesosaa tarvitse.
Mutta kannattaa kokeille, sienistä saa hyvän makuisia ruokia ja varsinkin kermaisia keittoja.
älä pakkosyötä ainakaan. mitä sitten vaikkei syökkään sieniä? syötkö itte kaikkea?? ei ole pakko jos ei tykkää. jää vaan traumat jos pakotat
eikä sen 38-vuotias vaimokaan ja hyvin porskuttavat. Relaa. Syömishäiriöt alkavat usein nipoista äideistä.