Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutatteko vauvaanne ulkona? Miksi?

Vierailija
04.11.2011 |

Itse en ole kskaan ymmärtänyt ulkona nukuttamista. Esikoista nukutin, kun luulin, että niin on suunnilleen pakko tehdä vauvan hyvinvoinnin kannalta. Itse en sitten saanut mitään tehtyä/nukuttua omia päiväunia sillä aikaa, kun vauva nukkui, koska jatkuvasti ramppasin katsomassa esim. Onko vauvalla kylmä tai kuuma, onko joku eläin kiivennyt vaunuihin, eihän vaunut vaan keikkaa tuulisella ilmalla yms.

Tästä viisastuneena pikkukakkosta en nukuttanut koskaan ulkona (tietysti nukkui kyllä vaunuissa, jos oltiin lenkillä) ja sain rauhallisin mielin tehtyä kotiaskareita tai uskalsin myös nukahtaa itse päiväunille, koska tiesin, että lapsi on turvassa omassa pinnasängyssään.

Pikkukakkonen on olut aina todella terve lapsi, esikoinen sairasteli enemmän.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä kysymys.

Mikä on neuvolan ohje nykyään ulkona nukuttamisesta?

(Olen asunut vuosia ulkomailla ja nyt pikkukolmonen ilmoitti tulostaan, siksi jo mietin nukuttamisasioita.)

Vierailija
2/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei sängyssä nukkunut päivällä. Rasittavaa, kun ei itse voinut relata ja levätä, vaan piti "päivystää" niitä vaunuja ja stressata jos naapurin lapset metelöi ja herättää vauvan.

Onneksi pienempi on nukkunut aina hyvin omassa sängyssään, joten ei tarvii stressata ulkopäikkäreistä.

Mutta ei kukaan oikeesti huvikseen ulkona nukuta. Kyllä siihen aina joku syy löytyy. Vähän ymmärrystä, jooko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nukkuneet paremmin ja pidempään vaunuissa.

Meillä on lisäksi pienet tilat, joten esim. kotitöiden tekeminen on ollut helpompaa kun lapsi nukkuu parvekkeella.

Olen itse nukkunut päiväunet vaikka lapsi nukkuisikin ulkona, hui! Joko parvekkeen ovi raolleen tai itkuhälytin päälle, ei ongelmaa.

Vierailija
4/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei tarkkailu haitannut, koska en tarvinnut päikkäreitä.

Toka nukkuin 6kk ikään ulkona, sit muutettiin miljoonakaupunkiin ja ei tod nukkunut ulkona.

Kolmas nukkui ulkona ekan vuoden, asuttiin keskieuroopassa.

neljäs ei nuku ulkona, asutaan jälleen eräässä miljoonakaupungissa.

Jos asuttais suomessa, nukkuis ulkona.

neuvolan ohjeista en osaa sanoa, koska olen asunut yli 10 v ulkomailla ja neuvolasta ei "ohjeita" ole kysellyt.

Vierailija
5/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siitä syystä, ettei kertakaikkiaan nukkunut sisällä kovasta yrityksestä huolimatta. Ei kotona eikä päiväkodissa. Jos vahingossa sisälle nukahti, niin nukkui max 20-30 minuttia vaikka olisi ollut umpiväsynyt. Ulkona vaunuissa raikkaassa ilmassa ja oikein puettuna saattoi nukkua vaikka neljä tuntua parhaimmillaan.

Me tosin asumme maalla rauhallisessa paikassa, eli vauvan/taaperon saattoi rauhassa jättää portaille tai rapun viereen vaunuihin. Ymmärrän,että tämä ei joka paikassa käy, mutta meillä olisi ollut ihan hiton hankalaa, ellei olisi voinut ulkona nukuttaa.

Vierailija
6/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tietää, niin olisi kyllä kiva kuulla mikä on suomessa nykyisin se neuvolan "virallinen linja" ulkonanukuttamisasiasa.

Siis onko esim. tutkimusta terveysvaikutuksista?

Vierailija
7/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan siksi, että mulla oli yksin kotona niin tylsää, että lenkkeilin aina kun lapsi nukkui. Ei siellä kotona mennyt ruoan laittoon ja muihin kotihommiinkaan kovin kauaa.

Siivouksen ajan lapsi saattoi nukkua parvekkeella, jos uniaikaan siivosin.

Kakkonen ja kolmonen nukkuivat myös ulkona, sillä nukkuivat aina silloin, kun olimme isompien lasten kanssa puistoilemassa.

En tiedä neuvolan kantaa tähän ulkouniasiaan. Mä oon niin ulkoilmaihminen, että en kestä itse edes yhtä päivää ulkoilematta.

Vierailija
8/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuivat paremmin ja saivat raitista ilmaa. Kaksi viellä talvivauvoja.

Vierailija
9/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä veti max. 30 minsaa unta ja sen jälkeen heräsi vaikka teki mitä. Ulkona sen sijaan meni kolmekin tuntia unten mailla.

Tokaa nukutin puoli vuotiaaksi ulkona. Sitten tuli kesä ja ja helteet. Vaunuissa oli tosi kuuma ja ihmiset elämöi talvea enemmän ulkona. Sekin häiritsi vauvan unta. Oli siis pakko siirtyä sisänukutukseen ja sen jälkeen ei enää ulkona nukuttu.

Minulle on ihan sama nukuttavatko ihmiset lapsensa ulkona vai sisällä. Pääasia se kai on että vauva nukkuu.

Vierailija
10/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurkaupungissa pysty enkä näe tarvettakaan.

Vierailija
11/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen niin vastakin, jos meille vielä vauvoja tulee.

Eipä kiinnosta pätkääkään miten muut tekevät tai mitä neuvola sanoo, kun olen itse ulkona nukuttamisen hyväksi havainnut.

Vierailija
12/12 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manhattanilla on vähän vaikeaa nukuttaa lasta ulkona, kun ei ollut parveketta. Eli sisällä nukkui.

Toinen ja kolmas nukkuivat pihalla, jos aikuinen oli siellä. Asuttiin NYC:n lähellä (Long Islandin puolella) omakotitalossa, mutta meillä ei ollut aidattua pihaa ja naapurit olisivat takuuvarmasti ilmoittaneet lastensuojeluun.. Eli mukelot nukkuivat vaunuissa, kun olin isomman/isompien kanssa pihalla. Kaatosateella tai kovassa lumituiskussa nukkuivat sitten sisällä.

Neljäs nukkui ulkona n. 2,5 vuotiaaksi. EI suostunut nukahtamaan sisälle, vaikka mitä teki. Oltiin muutettu tuolloin jo Suomeen eli annoin pojan nukkua. Asutaan omakotitalossa ja meillä on avokuisti, joka on tuulen suojassa.

Kuopus on nyt 1v3kk ja ekat 2 kuukautta nukkui missä vaan, mutta sitten teki jostain syystä stopin ja nukkui sisällä max 15 minuuttia ja sitten heräsi väsyneenä känisemään. Tiedä sitten, että oliko isommilla lapsilla sormensa pelissä.. Ulkona nukkui helposti neljäkin tuntia putkeen. Nyt nukkuu n. 2 tuntia ulkona, kun sisällä nukkuu max puoli tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi