Onkohan kukkan kuollut siihen että ruoka menee vääräänkurkkuun ?
Onko sellainen yleistä ?
tuli vaan mieleen kun ruokalassa joku sai tänään ruuan vääränkurkkuun ja näytti kyllä tosi pahalta
Kommentit (35)
mä olinkin 12 enkä 6. mutta yhtä kaikki. asia oli tämä.
minä meinannut tukehtua nuorena tyttönä mandariinin palasiin. oli kyllä kamala tunne! ja muut vaan nauro kun luuli mun pelleilevän!
automaattisesti menin linkkuveitsi asentoon ja pompin siinä jotenkin,ni lähti onneksi pois. ei kiva kokemus.
musta on ton leipä-jutun jälkeen tullu ihan hysteerinen lasten kanssa. Musta on kamalaa, kun jotkut antaa lasten kävellä ruuat kädessä... Lapset tanssii, pyörii ja tirskuu pitsat kourassa... Huuh! Kokonaiset isot karkit pienille lapsille on kamalaa, ja viinirypäleetki tuntuu kamalailta kun niitä annetaan 1-vuotiaille kokonaisina...
musta on ton leipä-jutun jälkeen tullu ihan hysteerinen lasten kanssa. Musta on kamalaa, kun jotkut antaa lasten kävellä ruuat kädessä... Lapset tanssii, pyörii ja tirskuu pitsat kourassa... Huuh! Kokonaiset isot karkit pienille lapsille on kamalaa, ja viinirypäleetki tuntuu kamalailta kun niitä annetaan 1-vuotiaille kokonaisina...
pukluun. Eli annoin sosetta ja päälle maitoa ja se maito tuli pukluna vissiin ylös ja vauva vetäsi henkeen. ei meinannut auttaa mikään ravistelu tai läpsiminen ja vauvakin meni jo hiukan sinertäväksi kasvoilta. Naapurille lykkäsin syliin ja olin aivan hysteerinen. Loupulta vauva veti henkeä itse ja alkoi parkumaan. Aivan kamalaa!!
neliöitä, missä on kirjain. Vetäisin sellaisen väärään henkeen ja oikeasti meinasin tukehtua siihen.. Onneksi, siis ONNEKSI sain sen yskittyä ylös.
karkkiin. Alkoi kakistella ja naaman väri alkoi sinertää. Yritin ylösalaisin läpätä selkään tuloksetta. Sitten kevyellä Heimlicillä lähti kaaressa karkki ja perässä pieni oksennus. Jännä juttu muuten että pallea (kohta johon otetta käytetään) oli pullistunut kuin ilmapallo. Hyvin varovaisella nykäyksellä homma toimi ja ihan hyvin. On alan koulutus, mutta suosittelen kyllä muidenkin opettelevan ja rohkeasti käyttävän.
Aikuisella varsinkin ei selkään lyöminen yleensä tehoa...
Kysyn siksi, että olin EA1 kurssilla viime keväänä ja siellä kyllä tärkein anti oli nimenomaan Heimlichin tekeminen aikuiselle ja lapselle - sekä vielä vauvalle.
Uusimman opin mukaan heimlichia ei saa käyttää kuin hoitotyön ammattiin koulutetut, jotka varmasti osaa sen, sillä voi tehdä enemmän vahinkoa kuin hyötyä
t. ensiapukurssin käyny
puhkaiset siltä vielä keuhkot tai maksan..
puhkaiset siltä vielä keuhkot tai maksan..
Idiootti! Tärkeintä on että sydän ja keuhkot toimii, että aivot saa happea. Muut tulleet vauriot voi korjata kyllä helpommin!
ruokaan tukehtunutta. Molemmat sukulaisia, arvatkaa pelottaako "suvun kirous" välillä!!
ruokatorvi on ahtautunut. Lapsena hän joutui syömään lääkkeitä, jotta pystyi syömään muutakin kuin soseita. Lääkkeet siis vissiin laajensi ruokatorvea. Nykyään syöminen onnistuu jo ilman lääkkeitä, yleensä.
Mutta niin, tämä liittyy asiaan siten, että nykyäänkin kuiva ruoka (mm. keitetty riisi, leipä tms) jää hänellä herkästi ruokatorveen, tukkien joskus myös hengitystiet. Olen tämän takia joutunut harjoittelemaan heimlichin otetta - siis en kenenkään opettamana, vaan käytännössä - koska ruoka on tosi vaikea saada pois jos se jumittaa. Onneksi usein jumi tulee niin alas, että hän kykenee hengittämään, mutta tukkeuma aiheuttaa silti oksentamisen ja se on aina kauhea operaatio. Jos en voisi käyttää heimlichin otetta silloin kun mies n. kerran/2 kk meinaa tukehtua, mies olisi varmaan jo vainaa. Että kyllä minäkin suosittelen sen kokeilemista, jos ei muuta ole tehtävissä. Ihan vaikkei osaiskaan!
ruotsissa käymässä. Takas tullessa laivan illallisella yks mies meinas tukehtua.
Oli ihan kamalannäköistä kun mies kerkes olla jo ihan velttoma makaamassa lattialla. Ilmeisesti jonkun ensiaputaitoisen nopea toimita pelasti miehen hengen.
kanssa sama juttu.
Mies taas on pelastanut työkaverin hengen ravintolassa tuolla heimlichin-otteella.