Joudun tekemään vauvalle hankinnat yksin koska mies haluaa ostaa...
AUTON!!! Voitteko kuvitella, meille on tulossa ens vuoden alussa esikoinen, ja hankinnat pahasti vielä kesken. Lipaston (johon saa siis hoitopöydän samaan) hommasin vauvan vaatteille ja tavaraoille ja äiti avusti pinniksessä (olen silti siitä vielä puolet velkaa). Vaunut ja turvakaukaloa etsin käytettynä koska ei todellakaan ole varaa uusiin, mutta silti ne tulee yhteensä maksamaan varmaan ainakin 200 euroa (jos siis hyvät haluaa).
Vaatteita ei oo mitään hommattuna (paitsi tietenkin ä-pakkauksessa mukana tulleet), ei mitään hoitotarvikkeita...
Mitä tekee mies? Haluaa vaihtaa auton (on kyl melko vanha, mutta toimiva) uuteen (hinta pyörii jonku 2300€ molemmin puolin), joko osamaksulla tai ottamalla pankista lainaa. Olenko ainut joka ei näe tuossa mitään järkeä, varsinkin kun osti parilla sadalla juuri uudet talvirenkaat?? (Mies sanoo pelkäävänsä että vanha auto ei mene keväällä katsastuksesa läpi)
Mulla hajoaa pää enkä ole viime yönä juuri nukkunut, kun voihan se olla että en osaa ajatella tätä samalta kannalta ku mies, että se uus auto on tosi tärkeä vauvan kannalta...? Kun meillä ei tulot kuitenkaan mitään päätä huimaavia ole (yht. pari tuhatta euroa nettona), säästöönkin olisi kiva laittaa mutta ne taitaa kaikki mennä siihen helvetin autoon.
Ja mies ei ole sanallakaan sanonut että ottais osaa vauvan tarvikkeiden ostoon, huokailee vaan kun selaan käytettyjä vaunuja netistä; Voi Luoja on kallis hinta yksistä vaunuista (140€). Ja että TARVIIKO se vauva nyt oikeesti turvakaukaloo?
MUA OTTAA NIIN PÄÄHÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ps. Anteeksi kun huudan.
Pss. Kysymys oli että olenko putkiaivo?
Kommentit (29)
... laittaa vauvaa autoon joka maksaa 2300€. Senhän on ihan pakko olla joku 15v vanha romu. Huh.
Mä en uskaltaisi.. ... laittaa vauvaa autoon joka maksaa 2300€. Senhän on ihan pakko olla joku 15v vanha romu. Huh.
Varmaan vielä romumpi ja vanhempi, jos ei mene edes katsastuksesta läpi.
Mutta joo. Meillä on panostettu turvalliseen autoon ja turvallisiin istuimiin, koska lasten turvallisuus on tärkeää. Tingitään sitten muusta.
Ehkä se teidän vanha auto on oikeasti romu joka pitää vaihtaa joka tapauksessa...
Meillä ei hankittu juuri mitään vauvatarvikkeita ennen kuin vauva oli onnellisesti tässä maailmassa. Vaunut hankittiin pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Maksoi uutena 350 euroa. Mitään hoitopöytää meillä ei ole vieläkään, eikä pinnasänkyä, koska vauva nukkuu samassa sängyssä minun kanssani...
Ensimmäiset pakolliset hankinnat kotiutuessa oli korvikemaito + vaipat. Niillä aloitettiin.
Äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi mies kävi ostamassa muutamia halpisvaatteita 2-7 e/kpl. Mielestäni vauvalle ei kannata ostaa kovin paljon uusia vaatteita koska niistä kasvaa nopeasti yli ja sitten pitää siirtyä seuraavaan kokoon.
Toisaalta itse olen niin laiska ulkoilija, etten senkään takia näe erityistä tarvetta koreilulle paitsi erityispäivinä. Vauva on ulkoillessa enimmäkseen vaunuissa, joten kuka niitä vaatteita edes ihailee?
Ostin se Jyskistä, tosin en Suomesta ja maksoi n 20 euroa.
Tärkeintä kaukalossa on ne turvakoodit, eli on turvallinen.
Tässä ei ollut jalustaa, hankala laittaa turvavöillä mutta toimi. Ja mitä parasta, kun siirtyi toiseen istuimeen saatiin kaukalosta 5 euroa huutiksessa. Menin joka paikkaan vaunuilla, kaukaloa käytettiin alle 10 krt.
Vaunuja on huutis täynnä. 90 % tuoreista äideistä ei halua ostaa käytettyjä vaunuja tunnesyystä.
Laita vaikka tänne vauva-palstalle ilmoitus ostetaan, taatusti saat halvalla. Alle 100 euron vaunut saat taatusti.
Kaukaloa en mäkään ostais käytettynä. Tiedän henkilön, josta pidän tosi paljon, vei kirpparille kaukalon, joka oli ollut pienessä onnettomuudessa, vaikka tiesi ettei näin saisi tehdä. Ja se oli mennyt. Ihmismieli on välillä suoraan sanoen pöllö.
... laittaa vauvaa autoon joka maksaa 2300€. Senhän on ihan pakko olla joku 15v vanha romu. Huh.
meno kuulostaa. No, kaipa se herääminen tulee miehellekin sitten kun vauva on syntynyt. Tai sit se kyllä joutaa osteleen uusia autoja ihan omasta taloudesta käsin.
Meillä mies vaihtoi kans auton uuteen, kun esikoinen ilmoitteli tulostaan. Tosin olis se varmaan sen vaihtanu muutenkin, kun edellinen auto oli jo 3 vuotta vanha. Mut kyllä se oikeesti innoissaan mittaili, että minkälainen turvaistuin siihen autoon mahtuu ja että onko peräkontti rattaille sopiva.
En nyt muista yhtään sen nettisivun osoitetta josta me ostettiin rattaat, mutta kannattaa ihan vilkaista netistä saksalaisia lastentarvikesivuja jos haluaa uudet rattaat halvalla. Ja myydään siellä turvaistuimia ja kaukaloitakin tosi edullisesti. Osa sivuista on myös englanniksi jos ei saksa luista. Me ostettiin uudet Knorr-Baby yhdistelmärattaat ( http://www.lauranlastentarvike.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shop… ) sieltä ja postikuluineenkin tulivat maksamaan hyvänmatkaa alle 200 euroa.
Kaikenlaista voi vauvalle ostaa käytettynä tosi halvalla, mutta ainakaan turvaistuinta en ostais, sillä se voi hajota kolarissa jos edellinen omistaja on vaikka vaan tiputtanut sen lattialle vahingossa. Mistäs näistä tietää...
Ylipäänsä, jos ei pysty edes 2300€ autoa ostamaan ilman osaria tai pankkilainaa, niin oisko pitänyt pikkasen harkita sitä lapsen maailmaan saattamista? Käsittääkseni perhesuunnittelu on sallittua ja ois suotavaa että lapsia hankitaan sitten kun nsiihen on varaa ja puitteet ylipäätäänn kunnossa.
Niin auto on kyllä suuri rahareikä. Jos pärjäisitte ilman autoa, niin olis varmaan parempi olla ilman sitä. Mutta onhan se kätevä olla olemassa, jos työmatkat on hankalat julkisilla eikä ruokakauppanole ihan lähellä. Mutta monesti kaupungeissa pärjää ilmankin mainiosti.
Panosta imetyksen onnistumiseen, niin et tarvitse tuttipulloja etkä korvikkeita ollenkaan. Imetys tulee halvemmaksi ja on yleensä parempi vauvan masulle, jolloin koliikki/ iltaitkut ei ole välttämättä niin pahat. Pinnasänkykään ei ole alussa tarpeen, jos vauva nukkuu perhepedissä, tai äitiyspakkauslaatikossa oman sängyn vieressä. Meillä vauva laitetaan välillä omaan koppaan nukkumaan, mutta yleensä en jaksa, kun on niin helppo imettää kun vauva on kainalossa koko ajan. Hän on jo 3kk eikä pinnistä ole vielä otettu käyttöön.
Pinnasänky, vaunut, kylpyamme ja hoitopöytä ostettiin huutonetistä, eihän ne ilmaisia ole sielläkään, jos hyväkuntoisia haluaa, mutta yleensä vain 30-50 % uuden hinnasta.
Vauvanvaatteita olen ostanut lähinnä alesta ja kirppareilta. Parhaat löydöt olen tehnyt MLL.n myyjäisistä, siellä on hyväkuntoisia edullisesti. Vinkvink: Eilen huomasin että Lindexillä oli paljon vauvanvaatetta puoleen hintaan!
Pyydä mieheltä perusteluja, miksi auto pitää vaihtaa, ja jos ei kunnon syytä löydy, niin pistä hanttin.
Ps. Meilläkin mies osti uuden auton kun esikoinen syntyi, mutta onneksi rahat riittää myös vauvan tarpeisiin.
Onnea sinulle ja tulevalle vauvalle, nauti pienstä ihmeestä ja koita olla stressaamatta. Eläkää tilanteen mukaan, jos ei ole varaa vaihtaa autoa, niin sitten ei vaihdeta, ja ei niitä vauvankamoja kannata uutena ostaa, kun ne on vaan pari vuotta käytössä. Turvakaukalo on eri juttu, mutta sekin me ollaan uskallettu ottaa tutulta, joka kertoi että ei ole kolarissa olleet.
Jos kallis auto maksaa 2300 euroa, niin ette varmaan ihan aikuisia?
Meillä hankittiin uusi auto, kun esikoinen syntyi. Normaali perheauto, hinta noin 26000 euroa. Vauva vaunuineen ei olisi vanhaan mahtunut, koska meillä on koiriakin.
Jos olet noin autokielteinen, niin tuskin tarvitset kaukaloa. Auto helpottaa kyllä äidinkin elämää, mutta vaunuillakin pääsee.
Nyt kun itse olet vielä töissä, niin on järkevää jakaa hankintojan pidemmälle aikavälille. Miehen osalta on varmasti ok, jos hankkii auton. Sinä voit vastaavan summan käyttää sitten muihin hankintoihin.
Kannattaisi kyllä hieman yhdessä suunnitella taloutta ja hankintoja!