Miksei täällä vouhoteta nyt korkojen noususta???
Kommentit (20)
Kun tämänpäiväisessä lehdessäkin oli just että laskevat ensi kevääseen mennessä!
No ovat nousseet aikamoista haipakkaa juuri tänään.
Meillä vielä viisi vuotta korko kiinteä 4.5 % Onneksi osasin aavistella!
aina vaan vouhotetaan et ei ne korot paljoa nouse ja ei nouse yli 5% jne. pitäis tyyliin maailman kaatua jos paljonkin nousisi sun muuta ja nyt kun nousikin rytinällä enemmän niin kaikki onkin ihan hiljaa, kukaan ei edes vit***le;)
Ja varmaan niitä eniten painaa,kellä oli vaikka tänään koron tarkistus=)
Me myytiin hiljan asunto ja tultiin VÄLIAIKAISESTI vuokralle (halpa vuokra, ja säästöön saada tuplasti enemmän kun asuntolaina lyheni vanhassa) niin nyt ei edes huvita ostaa omaa... Tosin en tiedä kannattaakokaan... Hintojen edes pientä laskua odottaessa (toivossa on hyvä elää=). Tosin muutaman vuoden jälkeen ollaan jokatapauksessa ostamassa... Ellei nyt joku tosi helmi tule vastaan.
ap
Juu, mä ennustin 2005 kesällä, että korot nousee 2-3 % yksikköä 2-3 vuodessa ja tämä on nyt ihan toteutunut. Muistan että joku täällä seurailee mun talouskirjoituksia ja on niitä printannut, koska aikoo niille myöhemmin naureskella. Tosin väärässäkin olen ollut, sillä olen uskonut, että korkojen nousu näkyisi asuntojen hinnoissa, mutta eipä ole vielä näkynyt. Oletin, että hinnat laskee 20-30% ja edelleenkin uskon siihen, mutta pankit teki kaksi vetoa, joita en osannut aavistaa eli ensin venyttivät laina-ajat 60 vuoteen (jolla saatiin taas joitakin ihmisiä ottamaan lainaa ja markkinat vilkastumaan) ja sitten tarjottiin lainaa 100% vaikka ihmisillä ei ollut vakuuksia eikä takaajia (jolla saatiin taas paljon lisää uusia ensiasunnonostajia liikenteeseen, joilla aikaisemmin ei ollut mahdollisuutta ostaa asuntoa.
Katsotaan, että olenko tällä kertaa oikeassa, jos nyt väitän, että 2-3 vuodessa tosissaan ne asuntojen hinnat laskee (taite on jo näkyvissä) ja ovat alimmillaan ehkä 5-6 vuoden päästä ja sitten lähtee taas uusi nousu. Itse ainakin sen varaan laskeskelen talouttani ja suunnittelen sijoitusasunnon ostoa. Saas nähdä kuinka ennustajan tällä kertaa käy.
Ja mä luulen, että nyt ollaan jonkun aikaa tämmöisellä tasolla koroissa, eihän me olla edes mitenkään korkealla tasolla vaan ihan normaalilla tasolla, jos vaikka Saksan taloutta katsoo pidemmällä aikajänteellä.
Niin, mutta ehkä ne nyt on hiljaa, jotka huuteli, että ei nouse millään yli 5% ja joiden talous on laskettu sen varaan, että ei voi nousta sen yli. Onko muuten joku kuullut, että pankki olisi ollut jo yhteydessä velalliseen, että kuukausierää pitää nostaa? Veikkaan että niitä yhteydenottoja alkaa nyt tulla, mutta en ole moisesta kuullut. Onko ihmiset vaan hiljaa moisesta? Mä ainakin kehtaisin mainita, jos moinen yhteydenotto olisi tullut.
Huomaatteko miten HS:ssä oli taas tänään piilotettu taloussivuille uutisointi asuntomarkkinoiden korkeasta riskistä Suomessa? Asia on ihan etusivun arvoinen, kysymys on suurista rahoista yhdelle sun toiselle, mutta ei, markkinariskiä vähätellään mediassa.
Itsesensuuri on modernia sensuuria parhaimmillaan!
Kertokaas tietävämmät, miten äkkiä euriborin nousu vaikuttaa prime-korkoihin? Meidän laina kun on siihen sidottu.
Tuotapa en vielä huomannutkaan, mutta sunnuntaisin kun nyt Hesarissa aloitettiin asuntomarkkinakatsaus ja kas kummaa kun suitsutettiin miten kaksioiden hinnat ovat nousseet ja unohdettiin kokonaan tarkastelusta yksiöt, kolmiot ja 4h+k joiden hinnat olivat laskeneet. Nähtäväksi jää, että miten kauan tuota tarkastelua riittää, jos millään tavalla tilastoja lukemalla ei saada enää positiivisia uutisia aikaiseksi. Annetaanko Hesarin kertoa viikko toisensa jälkeen huonoja uutisia, jotka mahdollisesti vielä ruokkivat tulemaan lisää huonoja uutisia. Tällä hetkellähän talouden uutisointi on sitä sun tätä, kun riippuu ihan siitä että ketkä noita tilastoja lukee ja miten sieltä tilastoista saadaan heidän mieleisiään tilastoja poimittua. Tuntuu ihan, että kyseessä on vale, emävale, tilasto...
Mitä noihin primeihin tulee, niin ne yleensä nousee nopeasti ja laskee hitaasti. 1-2 Q:ta lienee sellainen normiviive.
Useammankin tiedän, jotka ovat kirjaimellisesti kusessa, kun korot nousee. Itse ollaan työsuhdeasunnossa vuokralla ja katsellaan rauhassa ennen kuin oma mökki laitetaan.
ettei kestäisi suurempiakin koron nousuja.
Tuo sinun "ennustuksesi" ei ole mikään mainitsemisen arvoinen asia. Jokainen, joka vähänkin tajuaa talouden mekanismeista jotain, niin tietää, että korot tekevät aaltoliikettä. Näin monen alhaisen korkovuoden jälkeen pakostikin korot lähtevät jossain vaiheessa nousuun. Järkevä ihminen varautuu koronnousuun, kuten me.
Ekan vuoden (vain) kesti että maksettiin "ylihintaa" suhteessa 12kk euriboriin, sen jälkeen 12kk euribor kiri kiinteää kalliimmaksi.
Harmittaa vaan, ettei saamattomuuttamme otettu kiinteää jo kolme-neljä vuotta sitten.
Silloin se vasta olisi kannattanutkin!
No, kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua yhtä sun toista.
Hauska laskea jälkikäteen (jos sitten enää kiinnostaa) kannattiko.
Pankit varoittavat: Asuntojen hintakäänne voi olla raju
Helinä Kuusela/Lehtikuva
Pankit varoittavat: Asuntojen hintakäänne voi olla raju
Kansainväliset suurpankit varoittavat, että asuntojen hintojen nousu voi päättyä.
Useat kansainväliset suurpankit varoittavat Helsingin Sanomien mukaan, että Suomen pitkä asuntojen hintojen nousu voi päättyä ja ajaa maan talouden vaikeuksiin.
Hyvä11
KommentoiKommentoi
Lähetä kaverilleLähetä
Tulosta (HTML)Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)Tallenna (PDF)
Del.icio.usDel.icio.us
FacebookFacebook
Taloussanomat
7.6.2008 09:27
Kommentit 30
Jos asuntojen hintojen käänteestä tulee raju, pankkien mukaan sillä voi olla ikäviä seurauksia Suomen taloudelle.
Asuntokaupan tyrehtyminen pysäyttäisi rakennusteollisuuden ja vetäisi Goldman Sachsin mukaan vaikeuksiin muitakin toimialoja.
Société Généralen mukaan asuntomarkkinoiden taantuma näyttää hyvin todennäköiseltä Pohjoismaissa, ja Tanska sekä Suomi saavat kovimman kolauksen.
Pankkien arviot eivät kuitenkaan perustu Suomen markkinoiden yksityiskohtaiseen tutkimukseen vaan eri maita koskeviin yhteisiin mittareihin.
Joo, olen ollut pari päivää uutispimennossa ja niin paljoa en viitsi nähdä vaivaa että hakisin toisilta sivuilta tiedon. Ei tosin kosketa meitä, kun meilläkin kiinteä korko vielä muutaman vuoden. Mutta ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun täällä tietäviä on.
Kaikki on kuitenkin vain jossittelua.
VOI olla, että hinnat laskevat paljon, vähän tai vain kasvu pysähtyy.
VOI tapahtua mitä vain.
Jotenkin tuntuu, että joillakin on pakonomainen tarve saada pelotella ihmisiä lamasta. Ei kai kukaan ajattele hintaromahduksen olevan hyvä ja odotettava asia? Jos näin käy niin saa olla todella yksinkertainen jos saa siitä jotain nautintoa.
Meillä on tulot ja menot balanssissa.
Joo, eipä tuo "ennustus" minustakaan ollut mitenkään ihmeellinen, ihan luonnollista vaihtelua korkotasossa ja uskon, että nyt ollaan ns. normaalitasolla (jollekin kysyjälle, niin nyt euribor on luokkaa 5,4, hyppäsi perjantaina 5,1%:sta), mutta muistan vain, että miten minut noiden mun ennusteiden kanssa on täällä tyrmätty ja pidetty ihan pahan ilman lintuna ja tosi moni sanoi täällä, että ei voi millään mennä euroaikana yli 5 prosentin...
Samoin minun logiikalla on selvää, että seuraavien 5-6 vuoden aikana mennään alas ja sitten mennään taas ylös ja pitkän asuntolainan aikana ehtii niin korot kuin asuntojen hinnatkin menemään moneen kertaan ylös ja alas. Mutta onhan noita, jotka eivät edelleenkään usko, että asuntojen hinnat voisivat koskaan laskea, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla. Aika näyttää kumpi on oikeassa.
Meillä kävi mäihä, kun nostettiin laina jo pari kk sitten, jolloin korko oli reilusti alle 5% ja pysyy samana siis vuoden verran. Ja tietenkin toivotaan, että korot laskevat vuoden sisällä. Jos ne eivät laske, vaan nousevat, maksamme isoa korkoa seuraavan vuoden ajan. Siihenkin olemme varautuneet. Emme ole ottaneet liian suurta lainaa tuloihin nähden, joten pystymme hyvin nostamaan kuukausierää, jos tarvitsee. Asuntojen hinnat ovat myös hyvin paikallisia. Omamme on keskeisellä paikalla kasvukeskuksessa, ulkoilumaastojen äärellä. Kysyntää takuulla riittää. Mutta toisaalta, aikeena on asua seuraavat 10 vuotta, joten ei haittaa, jos asunnon arvo välillä putoaa. Jos asuisimme edelleen vuokralla, tulisi sekin kalliiksi vuosien kuluessa. Vuokra nousi joka vuosi 50 eurolla!
Joo, olen ollut pari päivää uutispimennossa ja niin paljoa en viitsi nähdä vaivaa että hakisin toisilta sivuilta tiedon. Ei tosin kosketa meitä, kun meilläkin kiinteä korko vielä muutaman vuoden. Mutta ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun täällä tietäviä on.
Ehkä siitä syystä, että odotettavissa oli ja eipä ne siitä vouhottamalla pienene ;-)
Oikeasti suosittelen kyllä kaikkia pari-kolme vuotta sitten lainaa 25-30 vuodeksi lainaa ottaneita tarkistamaan, että riittääkö nykyinen kuukausierä enää korkojen maksuunkaan.