Mä en kestä tätä migreeniä!!!!!! Toista päivää jo särkee pää
tänään sentään olen tolpillani ja kestän tämän säryn, mutta eilinen oli yhtä helvettiä ja mikään lääke ei auta =(
Kommentit (21)
en mä nyt viitsi näin lievän kivun takia lähteä sairaalaan tällä kertaa.
Tää on vaan inhottavaa kun särkee ja on huono-olo, elisen päivän olinkin vuode potilaana kun olin niin huonona.
Tää nyt vaan on tätä, anteeks et avauduin.
Ottaa vaan päähän tällenen kun ei tähän auta mikään ja kun särky tällä hetkellä sellainen että pystyn olemaan niin en turhaan sellasia lääkkeitä itseeni halua.
itsellä ei ole tuollaista kivuliasta migreeniä mutta niitä näköhäiriöitä joskus... Sekin on ihan riittävän kauheata. jaksamista
lääkkeitä olet kokeillut? Voisitko päästä jonkun tosi spesialistin vastaanotolle? Migreenipotilas minäkin. Tosin omat kohtaukseni loppuivat lähes kokonaan, kun vaihdoin "tavallisista" e-pillereistä Qlairaan.
vaan kohtaus tulee kun tulee, en pysty siihen itse vaikuttamaan mitenkään.
9 vuotiaasta asit tästä kärsinyt ja ensimmäiset 10 vuotta kesti aina kolme päivää =(
En ees muista mitä kaikkia oon kokeillu, maxalt rabitap vai miten se kirjoitettiin niin se auttoi jos otti oikeaan aikaan, estolääkkeitä on ollut mutta ei nekään auttanut.
Mutta nyt on vielä se että olen raskaanan enkä voi ottaa muuta kun panadolia, se vie pariksi tunniksi kivun hiukan pois mutta sitten taas palaa ja vatsa aivan sekaisin...
Ei tässä auta muu kuin kestää, hankalaa silloin kun on ihmisiä jotka eivät tajua mitä migreeni on ja että niitä on erilaisia, toisilla tulee raju kohtaus ja menee lääkkeellä ohi toisilla voi kestää kauemmin, toisilla auttaa lääkkeet toisilla ei, jokainen oirehtii migreenin eritavalla.
Migreenilääkkeet ovat kehittyneet paljon viime vuosina, eikä kaikilla auta kaikki triptaanit (mm. Maxalt) yhtä hyvin, joten ajattelin vain, että oletko kokeillut montaakin?
5
parhaiten, mutta voisinpa sitä kyllä taas käydä lääkärissä kysäsemässä.
ap
Täällä toinen raskaana oleva migreenipotilas. Olen kyllä ottanut pari kertaa ibuprofeiinia, kun on ollut oikein huono olo.
Mulla auttoi estolääkitys (vähän verenpainelääke) mutta nyt en sitä syö
tsemppiä!
toooosi kamala migreeni, kun täällä vauvapalstalla roikut.
Tiesitkö että päänsärky voi olla muutakin kuin migreeniä? Voihan se olla vaikka aivokasvain!
Nyt on onneksi ohi.
Minullakin on ollut migreeniä 11-vuotiaasta asti eli parikymmentä vuotta jo.
Lääkkeitä olen noin 10-15 kokeillut. 2 vuotta sitten sain kaverilta Almogran lääkkeen migreeniin. Se toimi! Muut lääkkeet ei ole auttanut mitenkään.
Minulla tuo Almogran on ollut ihan uskomaton. 95 prosenttisesti kohtauksissa vie kivun kokonaan vaikka migreeni olisi jo kunnolla päällä.
Nyt olen raskaana rv 31+ ja en saa lääkettä käyttää. Kyllä ärsyttää kun tietää että kaapissa olisi lääke joka vie kivun tunnissa ja sitten pitää kärsiä 3 päivää kun ei saa sitä ottaa.
Toinen päivä menossa, vähän helpompaa jo nyt. Mutta kerran kuussa tämä sama kohtaus, en jaksa eikä muukaan perhe meinaa jaksaa.
Toinen päivä menossa, vähän helpompaa jo nyt. Mutta kerran kuussa tämä sama kohtaus, en jaksa eikä muukaan perhe meinaa jaksaa.
Sinulla on siis kuukautismigreeni, vai? Syötkö jotain e-pillereitä tai muuta? Aiemmin tuolla jo kirjoittelin, kuinka minulla migreeni katosi Qlairan myötä. Olin syönyt lukuisia e-pillereitä, enkä enää edes ajatellut, että millään pillerimerkin vaihtamisella olisi merkitystä. Gynelle sitten kerroin migreenistäni ja sanoin, että parasetamolilla ja triptaaneilla pärjään, ja hän sanoikin, että jospa koetettaisiin poistaa koko migreeni :) Qlairassa on jotain luonnollista hormonia, joten ovat sikäli vähän erilaiset pillerit. Ennen mulla alkoi aina kuukautisten ekana päivänä migreeni, nykyisin ei koskaan.
Saan ajoittain päänsärkyä, joka alkaa lievänä ja yltyy järkyttäväksi. Kestää muutaman päivän. Siihen liittyy oksetusta, joskus olen oksentanutkin mutta yleensä vain on tosi paha olo. Silmiä särkee valoon katsominen, mutta pystyn kuitenkin olemaan valossakin. Mieluiten silti pimeässä. Särky helpottaa kuumassa suihkussa, ja tavallisilla särkylääkkeillä elelen. Ne eivät vie sitä kokonaan pois, mutta helpottavat sen verran että pärjään. En näe auroja.
Kohtauksen ollessa päällä liikunta ja erityisesti kumartelu aiheuttaa järkyttävää särkyä, mutta yleisesti ottaen liikunta vähentää kohtausten määrää. Ja kohtauksen alkuvaiheessa joku jumppa saattaa pysäyttää sen tulon pahaksi.
Kipu liikkuu pään sisällä, ja on toispuoleista. Se siirtyy yleensä takaraivolta ohimolle ja siitä otsaan silmän taakse. Tuntuu siltä, kuin sukkapuikkoa tungettaisiin aivoihin.
Olen päätellyt, että kyseessä on tensiosäryn ja migreenin yhdistelmä. Olen rintava, ja ehkä siksi hartiani ovat jumissa (liikkuvat kyllä hyvin eikä sillälailla ole vikaaa) ja pahasti jumiuduttuaan laukaisevat migreenin. Liikunta sitten ehkä auttaa hartioita rentoutumaan ja siksi vähentää migreenin määrää.
Tai joku muu syy? Näitä on ollut 9v ikäisestä asti, mutta pahemmaksi tulivat teininä. Aikuisena kärsin niistä erityisesti uusissa tilanteissa kuten uuden työpaikan aloitusvaiheessa. Myös imetysajat ovat olleet rankkoja tässä mielessä.
OSaako kukaan sanoa tähän mitään? Onko tämä teidän mielestänne migreeniä vai mitä?
Sinulla on siis kuukautismigreeni, vai? Syötkö jotain e-pillereitä tai muuta? Aiemmin tuolla jo kirjoittelin, kuinka minulla migreeni katosi Qlairan myötä. Olin syönyt lukuisia e-pillereitä, enkä enää edes ajatellut, että millään pillerimerkin vaihtamisella olisi merkitystä. Gynelle sitten kerroin migreenistäni ja sanoin, että parasetamolilla ja triptaaneilla pärjään, ja hän sanoikin, että jospa koetettaisiin poistaa koko migreeni :) Qlairassa on jotain luonnollista hormonia, joten ovat sikäli vähän erilaiset pillerit. Ennen mulla alkoi aina kuukautisten ekana päivänä migreeni, nykyisin ei koskaan.
Mulla migreeni oviksen aikaan ja sitten kun menkat alkaa. Siis sellainen järkky migreeni, johon ei triptaanitkaan meinaa oikein auttaa. Näiden lisäksi tietty on sitten satunnaiset muut migreenikohtaukset, mutta nämä ovat ihan vakioita.
ite syön triptaania (imigran) + panacodia. Mulla myös hartiat ihan jumissa, joka sekin jo herkistää migreenille. Sitten kun on päällä sekä migreenikohtaus, että jännityspäänsärky, niin pitää hoitaa molemmat pois. Muuten kipu palaa jomman kumman lääkkeen vaikutuksen lakatessa...
Saan ajoittain päänsärkyä, joka alkaa lievänä ja yltyy järkyttäväksi. Kestää muutaman päivän. Siihen liittyy oksetusta, joskus olen oksentanutkin mutta yleensä vain on tosi paha olo. Silmiä särkee valoon katsominen, mutta pystyn kuitenkin olemaan valossakin. Mieluiten silti pimeässä. Särky helpottaa kuumassa suihkussa, ja tavallisilla särkylääkkeillä elelen. Ne eivät vie sitä kokonaan pois, mutta helpottavat sen verran että pärjään. En näe auroja.
Kohtauksen ollessa päällä liikunta ja erityisesti kumartelu aiheuttaa järkyttävää särkyä, mutta yleisesti ottaen liikunta vähentää kohtausten määrää. Ja kohtauksen alkuvaiheessa joku jumppa saattaa pysäyttää sen tulon pahaksi.
Kipu liikkuu pään sisällä, ja on toispuoleista. Se siirtyy yleensä takaraivolta ohimolle ja siitä otsaan silmän taakse. Tuntuu siltä, kuin sukkapuikkoa tungettaisiin aivoihin.
Olen päätellyt, että kyseessä on tensiosäryn ja migreenin yhdistelmä. Olen rintava, ja ehkä siksi hartiani ovat jumissa (liikkuvat kyllä hyvin eikä sillälailla ole vikaaa) ja pahasti jumiuduttuaan laukaisevat migreenin. Liikunta sitten ehkä auttaa hartioita rentoutumaan ja siksi vähentää migreenin määrää.
Tai joku muu syy? Näitä on ollut 9v ikäisestä asti, mutta pahemmaksi tulivat teininä. Aikuisena kärsin niistä erityisesti uusissa tilanteissa kuten uuden työpaikan aloitusvaiheessa. Myös imetysajat ovat olleet rankkoja tässä mielessä.
OSaako kukaan sanoa tähän mitään? Onko tämä teidän mielestänne migreeniä vai mitä?
Ihan saletisti kuulostaa migreeniltä :) Toki esim. lihasjumit voivat aiheuttaa migreenin, siihen on aina omat syynsä. Mars lääkäriin ja tehokkaita lääkkeitä kokeilemaan.
T: Qlaira-nainen
Olen aina säryn tullessa miettinyt lääkäriä, mutta sitten sen ohi mentyä unohtanut sen. Teininä sain reseptin johonkin migreenilääkkeeseen, mutta sitä oli vain kolme tablettia liuskallaan.
Nykyään niitä tulee suhteellisen harvoin. Ehkä joka toinen kuukausi tulee semmoinen kaatava kohtaus. Viimeksi isäni syntymäpäivillä: voi se päivä oli kamala! Olin yksin lasteni kanssa mökillä, tai siis ilman miestä. Nukuimme aitassa, ja jo yöllä tunsin miten kohta rytisee, mutta en lähtenyt hakemaan lääkettä. Toivoin unen kuitenkin auttavan. Aamulla särky oli niin järkyttävä, että juuri ja juuri sain lapset kannettua mökille äidin ja isän luo. Kyynelet vain valuivat, ja tuntui etten voi liikkua enkä puhua enkä syödä enkä mitään.
Otin buranaa jonkun hevoskuurin, menin kuumaan suihkuun istumaan. pahin särky alkoi helpottaa, mutta koko sen synttärijuhlan ajan oli semmoinen pahaa oloa tuottava ällöttävä särky päässä. Siinä sittne juhlittiin ja kannoin lapsia sinne tänne helteessä. Kamala päivä kerrassaan.
Särkypäivinä on vaikea muistaa millaista on kun ei särje, ja joskus se särky voi kestää vaikka viikon putkeen. Semmoisena vaimeahkona, mutta elämistä ja olemista haittaavana.
Taidankin huomenna soitella terveyskeskukseen aikaa.
14
neurologian erikoislääkärillä noin viitisen vuotta sitten ja diagnoosi auraton migreeni. Siihen sain 3kk estolääkityksen (Spesicor) ja Almogranit särkykohtauksiin. Kyllä helpotti. Suosittelen erikoislääkärillä käyntiä!
pyytää rintojen pienennysleikkausta julkiselta puolelta? Ainakin tukevat liivit ja ryhtijumppa olisi varmaan paikallaan. Ehkä tosiaan uudessa työpaikassa jännität lihaksia ja imetysasento voi olla myös etukeno.
mutta minusta se on aika radikaali ratkaisu. Liikkumalla saan kutienkin yleensä autettua tilannetta ihan hyvin. Lisäksi ensisijaisesti minun pitäisi mieluummin laihtua, koska muutaman kilon pudottaminen varmaan pienentäisi rintojanikin, olen siis viitisen kiloa ylipainoinen.
Imetys varmasti huonontaa tilannetta juuri imetysasentojen takia, erityisesti vauvan kanssa nukkuminen ja vierellä imettäminen on ollut pahasta. Ryhti ei ole kammottava, mutta varmasti siinä olisi parannettavaa.
Jumpat auttaa, ja särkylääkkeiden kanssa ennakoiminen. Jossain välissä, kun kuopukseni oli kannettavaa mallia ja painava poika, söin vain buranaa sen verran tiheään, että se alkoi sattua mahaan ja oksettamaan.. Tajusin sitten vaihtaa vaikutusainetta.
Itseasiassa kun nyt nämä näin kirjoitan, tajuan miten kahjoa onkaan etten ole jo mennyt sinne lääkäriin! Hullua puuhaa, mutta niin tuttua minulle. Elämäni saman vaivan kanssa eläneenä.
14
ja saat kunnon tropit suoraan suoneen. Ja kumman hyvin kyllä voit, jos koneella kykenet olemaan.