Millainen on hyvä esimies?
Esimerkkejä, kokemuksia, mitä on jäänyt päällimmäisenä mieleen hyvästä esimiehestä?
Kommentit (4)
Tämänhetkinen pomomme on täysin diktaattori.. :( Ei kuuntele ketään ja jyrää läpi omat päätöksensä vaikka ei ymmärrä meidän työnteosta mitään, vaikka itse niin luulee. No sitä niittää mitä kylvää. Moni on jo lähtenyt ja useampi suunnittelee pois lähtöä. Onneks itse jään mammalomalle parin kk:n päästä.
Tämänhetkinen pomomme on täysin diktaattori.. :( Ei kuuntele ketään ja jyrää läpi omat päätöksensä vaikka ei ymmärrä meidän työnteosta mitään, vaikka itse niin luulee. No sitä niittää mitä kylvää. Moni on jo lähtenyt ja useampi suunnittelee pois lähtöä. Onneks itse jään mammalomalle parin kk:n päästä.
Oma pomoni on taas täysi vastakohta. Ihan lapanen koko ihminen. Tämä auktoriteetin puute näkyy sitten työyhteisön kuohuntana ja sitoutumattomuutena työpaikan käytäntöihin...
Hyvä esimies siis kuuntelee alaisiaan ja on empaattinen, mutta osaa ja uskaltaa myös käyttää virkansa puolesta määräysvaltaansa. Esimiehellä pitää olla näkemystä niin asioiden kuin ihmistenkin johtamiseen.
on tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Osaa tehdä päätöksiä ja vaatia alaisiltaan samojen sääntöjen noudattamista. Ei ole kaksinaamainen eikä yritä luistella vastuusta. Ottaa vastuun virheistään eikä yritä vierittää niitä muiden niskoille. On huumorintajuinen, mutta ei itse käytä sopimatonta huumoria työaikana. Kunnioittaa alaisiaan näiden erilaisista taustoista, tehtävistä tai vakaumuksista riippumatta...
Lisäisin vielä, että hyvä esimies ei ole alaistensa sätkynukke, vaan osaa pysyä sanojensa ja päätöstensä takana, sekä tarvittaessa/kysyttäessä myös perustella niitä julkisesti. Hyvällä esimiellä on kyky huomata sopivat työntekijät jo haastatteluvauheessa; ts. hän ei automaattisesti palkkaa liukuhihnalta kaikkia ihmisiä, jotka marssivat työpaikkahaastatteluun, vaan omaa tietynlaisen psykologisen silmän.