Loukkaannutko jos sinua sanotaan tädiksi?
Kommentit (19)
Itsekin tädittelen parikymppisiäkin, jos puhun heistä lapsilleni. Itse olen 37 ja ihan kypsä olemaan täti.
Varsinkin, jos lapset sanovat, että täti, niin eihän siinä ole syytä loukkaantua. Tätihän minä heidän silmissään olen. :)
Olenhan oikeasti täti, sisarusteni lapsille ja mieheni sisarusten lapsille olen myös mielelläni täti.
Mutta tuntemattomien ihmisten lapsille en ole täti. Enkä tykkää tädittelystä. En loukkaannu, mutta on se vähän omituista täditellä tuntemattomia ihmisiä.
Olen 38-vuotias ja ihan täti-iässä jo. Pienet lapsethan tädittelee suunnilleen kaikkia nais-ihmisiä, iästä riippumatta.
5-vuotiaasta asti. Pidän sitä arvonimenä, jota olen aina kantanut ylpeänä. Nyt tädittelijöitä on jo 25! :) En siis loukkaannu.
hieman vanhempia naisia, jo 3-kymppisiä. Esim. se vakuutusyhtiön täti, uimahallin täti. Siis silloinkin kun ei puhu lapselle. Tuo on naurettavaa minusta.
Täti = nainen
setä = mies
Olisiko parempi jos puhutaan lapselle: "Tuo nainen"?
Minusta se on kummallisempaa että isä on susi ja kettu äiti. Lapsi on Ruu. Miten se koulussa oppii sukupuolivalistusta kun ei ole seksuaalisuutta?
Selittääkö opettaja että jos sinulla on uloke joka kiihottuessaan nousee niin siihen laitetaan kondomi?
Miksi se banaani joka tukahdutetaan kortsulla on banaani?
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Kiitos.
Olenhan oikeasti täti, sisarusteni lapsille ja mieheni sisarusten lapsille olen myös mielelläni täti.
Mutta tuntemattomien ihmisten lapsille en ole täti. Enkä tykkää tädittelystä. En loukkaannu, mutta on se vähän omituista täditellä tuntemattomia ihmisiä.
Ajatellaan vaikka, että sinulta putoaisi vaikkapa lompakko tai kalenteri, ja lapsi huomaisi sen. Hän juoksee perääsi ja huutaa "Hei täti, sinulta putosi tällainen!" Sinä loukkaannut, niinkö? Tai jos pieni lapsi kiukuspäissään esim. kauppajonossa tönäisee sinua, ja lapsen äiti sanoo hänelle, että nyt Nico-Petteri rauhoitu, ei saa töniä tätiä. Mikä olisi parempi sana? Neiti tai rouva voi sekin olla väärin, jos siviilisääty onkin jotain muuta. Pitäisikö sanoa "nainen"? Mieti vaikka 7-vuotiasta, joka kiikuttaa sulle pudottamaasi lapasta. "Hei nainen, tää tais pudota sulta!!" Jees, kuulostaapa todella kohteliaalta! :-D
eräs pikkutyttö (ehkä 4-5 -vuotias) tuli juttelemaan ja kysyi "Oletko sä täti vai sisko?" Nauratti silloin ja naurattaa edelleen. Hyvät määritelmät naiselle.
Ja kyllä, olen molempia. Välillä enemmän sisko, välillä täti.
Olen 21 vuotias, en mielellään kuuntele tädittelyjä vielä.
Ajatellaan vaikka, että sinulta putoaisi vaikkapa lompakko tai kalenteri, ja lapsi huomaisi sen. Hän juoksee perääsi ja huutaa "Hei täti, sinulta putosi tällainen!" Sinä loukkaannut, niinkö? Tai jos pieni lapsi kiukuspäissään esim. kauppajonossa tönäisee sinua, ja lapsen äiti sanoo hänelle, että nyt Nico-Petteri rauhoitu, ei saa töniä tätiä. Mikä olisi parempi sana? Neiti tai rouva voi sekin olla väärin, jos siviilisääty onkin jotain muuta. Pitäisikö sanoa "nainen"? Mieti vaikka 7-vuotiasta, joka kiikuttaa sulle pudottamaasi lapasta. "Hei nainen, tää tais pudota sulta!!" Jees, kuulostaapa todella kohteliaalta! :-D
Huutaisitko perääni, että "hei täti, sulta putos tämä?" Mieti, miten itse asian esittäisit, lapsi voi esittää asian samalla tavalla.
En loukkaannu (niinkuin sanoin), mutta pidän tädittelyä/sedittelyä outona. En ole niiden laste tai aikuisten täti.
Miksi lapsille pitää puhua kuin vähä-älyiselle? Kyllä lapsi ymmärtää sanan nainen ja mies.
Jos tuntematon sanoo sinua tädiksi niin mitä sanot hänelle?
Ja miksi pitäisi sanoa mitään? En edelleenkään LOUKKAANNU asiasta, pidän sitä vain outona. Ja koska en loukkaannu, en näe syytä korjata asiaa. Vai menetkö sinä sanomaan jokaikisestä asiasta, mitä pidät outona, tuntemattomille ihmisille?
On sanottu jo 12-vuotiaasta asti, vaikken vielä nyt 29-vuotiaanakaan ole täti. 19-vuotias kaveri sen sijaan loukkaantui siitä niinkin paljon, että jauhoi asiasta meille muille useampaan kertaan.
Huutaisitko perääni, että "hei täti, sulta putos tämä?" Mieti, miten itse asian esittäisit, lapsi voi esittää asian samalla tavalla.
En loukkaannu (niinkuin sanoin), mutta pidän tädittelyä/sedittelyä outona. En ole niiden laste tai aikuisten täti.
Miksi lapsille pitää puhua kuin vähä-älyiselle? Kyllä lapsi ymmärtää sanan nainen ja mies.
Nuorelle, korkeintaan 15v itseäni vanhemmalle, että hei kuule. Tuossa kohtaa menee itselläni nimittäin vieraan ihmisen teitittelyn raja... Lapselta ei voi mielestäni vaatia vielä teitittelyä tai sen arvioimista, ketä voi sanoa rouvaksi ja ketä neidiksi. Täti on yleisnimitys itseään vanhemmalle naiselle.
Lapsi on siinä mielessä vähä-älyinen, että hän ei ole vielä ehtinyt omaksua kaikkia käyttäytymissääntöjä. Siksi on helpompaa sanoa puhua lapselle yleisesti tädistä.
nainen/ mies:)
Jopa tehdään taas asioista vaikeita.
mutta minua ei oikeastaan kukaan ole kutsunut tädiksi vaikka olen jo 46-v. Olen kyllä oikeastikin täti ja myös kummmitäti, mutta kaikki lapset kutusvat minua ihan etunimelläni. Ehkä se johtuu siitä, etten ole kauhean tätimäinen, olen pienikokoinen ja todellakin ikäistäni nuoremman näköinen ja oloinen.