Vaihtaisitteko asemassani työpaikkaa?
Olen töissä pienessä perheyrityksessä. Palkka on pieni, mutta toisaalta työ on ollut aika vapaata, eli ei paljon kytätä mitä/miten teen työni, kunhan vaan teen sen. lähimmät työkaverit ovat todalla mukavia, ei mitään pahaa sanottavaa.
Pomo on perustellut pienen palkan (kaikki työntekijät ovat huonosti palkattuja) sillä, että käymme n. 1-2 vuoden välein ulkomailla työporukalla, ja työpaikka maksaa KAIKEN hienoista illallisista lähtien. Myös erittäin kattava vakuutus on yksi perustelu, miksi palkka on huono.
Minä olisin valmis luopumaan laajasta vakuutuksesta, sillä en leikkauksia tms tarvitse, koska olen todella terve. En myöskään pidä työpaikan matkoja mitenkään ihan mahtavina, kyseessä kuitenkin monen päivän dokailua jne.
Vakuutusta ei ole otettu työntekijöiden takia, vaan siksi että pomomme (yksi omistaja) perheineen + muut omistajat perheineen saavat tuon vakuutuksen ja se menee verottajalta läpi vaan jos koko muukin henkilökunta on vakuutettu. Yhteisistä Matkoista pomomme nauttivat varmaan enemmän kuin työntekijät.
Nyt viimeisen vuoden aikana pomostani (omistajasta) on ilmennyt inhottavia puolia. Hänestä on tullut aivan karmea snobi, ja kuvittelee olevansa niiiin paljon hienopi meitä alhaisia työntekijöitä. Myös napina ja valitus pienistä asioista on lisääntynyt. Vastuuta esim. minulle ja kollegalleni siirretään jatkuvasti lisää (pois eräiltä miespuolisilta työntekijöiltä) ja koska alamme olla aika ylityöllistettyjä, myös virheiden määrä on valitettavasti kasvanut. Epäoikeudenmukainen kohtelu on lisääntynyt ja pomo puolta selkeästi miespuolisia työntekijöitä vapauttamalla heitä tehtävistään ja antamalla ylimääräisiä vapaita.
Olenko yliherkkä vaan ja pidän tätä palkkausasiaa ym pieniä juttuja liian tärkeinä? Onko kaikissa työpaikoissa nykyään tällaista, eli pitäisikö vaan niellä tämä ja jatkaa puurtamista?
Kommentit (6)
Muuallakin voi olla tuollaista tai sitten ehkä ei - joka paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa - mutta mitä menetettävää sulla nyt on, kun palkka on huono eivätkä muut edut ole niitä, joita itse arvostaisit? Vaihtoon vaan, turha kärvistellä.
Eri asia ois ehkä, jos tuossa työpaikassa olis joku hyvä puoli, josta et olisi valmis luopumaan.
"en leikkauksia tms tarvitse, koska olen todella terve."
Aikuinen ihminen nuin sinisilmäne. :D
niin luulin minäki olevani todella terve kunnes todettiin syöpä.
No en just nyt tarvitse enkä ole hyötynyt vakuutuksesta 5 vuoden aikan oikeastaan kertaakaan. Luulisi että jos mulle tulisi syöpä se hoidettaisiin ihan kunnallisellakin puolella??!
AP
"en leikkauksia tms tarvitse, koska olen todella terve." Aikuinen ihminen nuin sinisilmäne. :D niin luulin minäki olevani todella terve kunnes todettiin syöpä.
olin tosi terve kunnes sairastuin ms-tautiin ja nivelreumaan.
Mutta ikävälle työpaikalle tuo kuulostaa.
Mikä järki niissä matkoissa oikein on? Kuka edes haluaa matkustaa työporukan kanssa vapaa-ajallaan. Ymmärsin viestistäsi ettei kyse ole työmatkoista.
Taitaa vaan työnantaja haluta itselleen ilmaisia matkoja. Pistää ne firman piikkiin kun on työntekijät mukana :/
Sinun sijassasi ainakin katselisin uutta työpaikkaa.
"en leikkauksia tms tarvitse, koska olen todella terve." Aikuinen ihminen nuin sinisilmäne. :D niin luulin minäki olevani todella terve kunnes todettiin syöpä.
olin tosi terve kunnes sairastuin ms-tautiin ja nivelreumaan.Mutta ikävälle työpaikalle tuo kuulostaa.
Mikä järki niissä matkoissa oikein on? Kuka edes haluaa matkustaa työporukan kanssa vapaa-ajallaan. Ymmärsin viestistäsi ettei kyse ole työmatkoista.
Taitaa vaan työnantaja haluta itselleen ilmaisia matkoja. Pistää ne firman piikkiin kun on työntekijät mukana :/Sinun sijassasi ainakin katselisin uutta työpaikkaa.
Siitä on kysymys että pomot nauttii näistä matkoista enemmän, ja niitä ei tehdä siksi että me työntekijät tahdotaan vaan siksi että pomot voi laittaa firman piikkiin matkoja ja vielä vedota huonoon palkkaan kun on niiiin mahtavia matkoja.
Täällä taidettiin ymmärtää vähän väärin tuo kun sanoin että olen todella terve enkä ole vakuutuksesta hyötynyt. Selvennän vielä että EN SIIS KUVITTELE että elän loppuelämäni täysin sairauksitta, totesin tuon vaan siksi että olisin pärjännyt tavallisellakin työterveyshuollolla nämä vuodet vallan mainosti. Sellaiselle joka sairastaa enemmän tästä vakuutuksesta voisi olla hyötyä, mutta mulle siitä ei ole ollut ainakaan vielä.
ap
Vaikea sanoa onko "kaikissa" työpaikoissa tuollaista, mutta normaaleissa työpaikoissa ei ole. Palkka on korvaus menetetystä vapaa-ajasta ja firman sinun tekemällä työllä saamasta voitosta. Sen pitää olla kohdallaan, ei mitään selityksiä. Tollanen firman matka on ihan vitsi, paremmalla palkalla niitä matkoja tehdään itse siinä seurassa missä halutaan. Paskat on tekosyyt pomolla, mutta jos et itse pidä puoliasi, ei sitä tee kukaan muukaan.
Itse en kattelisi tollasta pelleilyä hetkeäkään, vaan alkaisin etsimään uutta duunia. Kun se löytyisi, irtisanoisin ja antaisin pomon kuulla kunniansa - toki korrektisti, mutta varmasti kaikesta mitä firmassa on joutunut sietämään. Tietysti jos duunissa viihdyt muuten ja liksa on kuitenkin sen verran ok, että se menettelee, niin mikäpä kai siitä. Ei vaan kannata turhaan stressata, kyllä maailmassa töitä ja työpaikkoja riittää.
"en leikkauksia tms tarvitse, koska olen todella terve."
Aikuinen ihminen nuin sinisilmäne. :D
niin luulin minäki olevani todella terve kunnes todettiin syöpä.