Onko julkiset verotiedot ok asia mielestäsi?
Itse olen asunut ulkomailla pitkään ja jotenkin joka vuosi minut yllättää verotietojen julkistus ;)
Jotenkin se on niin ristiriitaista, suomalaiselta ei saa koskaan kysyä palkan määrää tai kuukausituloja, mutta verotiedot ovat julkisia ;D
En usko että missään muussa maassa verotiedot ovat julkisia.
Kommentit (12)
ne muuallakin saatavissa, vaikka ei lehdessä julkaistaisikaan. Mutta ei minua haittaa vaikka lukisi lehdessä omatkin verotiedot, puhelimitsehan ne voi kysellä kuka tahansa. Itseäni ei kiinnosta muiden tulot ja verot, siinä mielessä ihan sama minulle.
niin voi verrata samoissa töissä olevien palkkoja ja tietää, onko oma palkka suhteessa niihin. KUN kerran tämä Suomen mentaliteetti on sellainen, ettei palkasta puhuta avoimesti.
On järjetöntä että ne ovat julkisia tässä kateellisten maassa.
ja unohtaa iloisesti, että se rivin lopussa oleva 50 tarkoittaa veroprosenttia. Aika harva palsta mamma maksaisi yhteiskunnalta saamistaa tukieuroista niin paljoa veroa, mutta on kateellinen kaikille niille, jotka ovat tehneet töitä, ottaneet riskejä ja hankkineet tuloja. Mutta veroja ei maksettaisi!
Itse olen asunut ulkomailla pitkään ja jotenkin joka vuosi minut yllättää verotietojen julkistus ;) Jotenkin se on niin ristiriitaista, suomalaiselta ei saa koskaan kysyä palkan määrää tai kuukausituloja, mutta verotiedot ovat julkisia ;D En usko että missään muussa maassa verotiedot ovat julkisia.
On mielestäni ok olla utelias vaikkapa elämää kohtaan yleisesti, olla kiinnostunut ilmiöistä jne. mutta että kytätä nyt toisten talouksien/ihmisten henkilökohtaisia tuloja; SE ON TODELLA SAIRASTA! Hakeutuisin hyvin äkkiä terapiaan, mikäli kokisin pakottavaa tarvetta urkkia muiden ihmisten asioita noin. Meille riittää että tiedämme ihan nämä omat raha-asiamme.
Säilyy järki, ei voi esittää paremmin tienaavaa kuin mitä on.
Ainoa huono juttu on varmaan pienillä paikkakunnilla, jossa kaikki tietää muutenkin kaikkien asiat.
kyllä ovat, ne kertovat tuloerojen kasvusta
sillä enäähän ei ole optiomiljunäärejä.
Sitä paitsi tuloerojen kasvusta ei ole mitään haittaa niin kauan kuin pienituloisempienkin tulot paranevat.
Tulo- ja verotiedot kertovat, millaisessa yhteiskunnassa suomalaiset elävät. Ne lisäävät verotuksen läpinäkyvyyttä ja kertovat olennaista tietoa esimerkiksi tuloeroista.
Verotietojen julkisuus tuo oikeudenmukaisuutta verotukseen ja palkkoihin. Verotietojen julkisuuden avulla on onnistuttu korjaamaan myös räikeitä yhteiskunnallisia epäkohtia, kuten saattamaan optiot ja muut erityispalkkiot tuloverotuksen piiriin. Valtionyhtiöiden anteliaisiin optio-ohjelmiin puututtiin vasta, kun niiden epäkohdat kävivät ilmi tulo- ja verotiedoista.
Tulo- ja verotietojen yhteiskunnallinen arviointi on jo nyt tehty tarpeettoman hankalaksi.
Mitä salattavaa niissä on?
veikkaisin että vaarantaa aika pahasti ko. henkilöiden turvallisuuden eli aika ikävää että yksityisyyttä loukataan noin. myönnän että itsekin tulee noita vilkaistua, mutta silti. esimerkiksi nuo parhaiten tienaavat verotiedot 2010 tiedoissa kertovat kyllä omaa kieltään. Varmasti tarvii olla jo omia vartioita lapsille ja vaikka mitä ettei mene touhu jenkkimalliseksi :(
Kukaan ei tee niillä tiedoilla yhtään mitään. Yksi ärsyttävä naapurikyttäyksen muoto.