Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VL-naiset, haluaisin tietää muutaman asian (tämä on ihan asialinjalla)

Vierailija
01.11.2011 |

Mihin vedätte rajan itsenne ehostamisessa? Ymmärrän, että se on jokaisen henk. koht. päätös, mutta jonkin verran lestadiolaisten keskuudessa liikkuneena tiedän, että aika samalla tavalla kaikki tekevät. Tästä on kuitenkin jo 15 vuotta aikaa, enkä tiedä nykymenosta niin tarkkaan.

Ovatko hiusten muotoilutuotteet sallittuja yleisesti ottaen? Siis muotovaahdot, hiuslakat jne.? Entä värjäys tai permanentti?

Entä korut? Millaiset korut ovat ok? Voiko pitää käsirenkaita, entä nappikorviksia, jotka eivät mene läpi? Entä rei´itetyt korvikset?

Saako kynsiä lakata värittömällä lakalla?

Ja miten meikkaus-kysymys nykyään? Ennen ei kukaan meikannut, mutta muistan, että serkkuni (vl) meni 10 vuotta sitten naimisiin, ja sekä hän että hänen morsiamensa kävivät kampaajalla laitattamassa hiuksensa. Morsian ei kuitenkaan ollut peittänyt ihonsa aknea millään meikkivoiteella tai puuterilla.

Entä pukeutuminen? Hameen mitta, topit? Ja lasten vaatetus? Nykyään on kaikenlaisia hienoja merkkivaatteita - jos niihin on varaa, niin voiko niitä ostaa (esim. glitter-koristeltuja paitoja), vai pitäydytäänkö hillitymmässä pukeutumisessa?

Millaisia leluja lapsille? Bratzeja? Tai Barbieita?

Onko se vain urbaani legenda, että koulussa ei saa osallistua aerobic-tunneille, koska se katsotaan tanssiksi? Entä koulujen opetussuunnitelmaan kuuluvat pakolliset teatterikäynnit tai esim. tunnilla näytettävät elokuvat, miten niihin suhtaudutaan?

Tiedän, että haluaisitte vastata, että nämä ovat jokaisen henkilökohtaisesti päätettävissä olevia asioita, mutta kyselisin YLEISTÄ linjaa. Varmaankin rauhanyhdistyksellä ja seuroissa ja kyläreissuilla havainnoitte muiden tapoja jossain määrin.

Ja miten suhtaudutaan, jos joku tekeekin jotain tavallisuudesta poikkeavaa, esim. pukeutuu minihameeseen? Tuleeko asiasta puhetta tai juoruilua?

Sukulaisissani on lestadiolaisia, mutta en ikävä kyllä ole heitä pitkään aikaan nähnyt, koska asuvat pohjoisessa ja minä Hgissä.

Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi. Minua oikeasti kiinnostaa tietää, eikä tähän liity mitään pilkkaa tai teidän valintojenne arvostelemista.

En toivota Jumalan rauhaa, koska en ole vl, mutta toivotan rauhaa ja Jumalan siunausta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikata ei voi, mutta muuten voi laittautua ja kaunistua.

on lestadiolaisilla trendikkäitä vaatteita ja todellakin näyttäviä koruja, mm.kaulakorut usein isoja ja upeita ja sormuksia yms. Ja kivahan se on laittautua ja kaunistautua vaikkei meikata voikaan

Vierailija
2/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veeällien lisäksi monissa vapaissa suunnissa ja ev.lut. kirkon liikkeissä on se äärimmäisen vanhoillinen siipi. Se että on satoja sääntöjä on valitettavan totta. Tunnen ihmisiä, jotka uskonnollisista syistä kulkevat sellaisissa lumpuissa ettei niitä voisi edes uffilaatikkoon heittää.

Olen seurannut hyvin läheltä miten ihan tavallisessa ev.lut. kirkon herätysliikkeessä saarnamiehet menevät suoraan sanomaan, jos on vaikka koruja tai korvakorut.

Tanssiminen, alkoholi ja tupakointi myös saattavat olla kauheita syntejä ja ihmisten ulkoisten asioiden rajoittamisesta on tullut itse päätarkoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on todella omituista, että tv, teatteri ja elokuvateatterit on kiellettyä, mutta ilmeisesti dvd:tä voi katsella tietokoneella? Voiko myös katsoa kaikkea muuta mitä saa tietokoneeseen ladattua, kun sehän ei ole tv?

Vierailija
4/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on todella omituista, että tv, teatteri ja elokuvateatterit on kiellettyä, mutta ilmeisesti dvd:tä voi katsella tietokoneella? Voiko myös katsoa kaikkea muuta mitä saa tietokoneeseen ladattua, kun sehän ei ole tv?

ristiriitaista.

Sitä ihmettelne, että miksi esim.lastenohjelmia voi katsoa netistä mutta saman ohjelman katsominen televisiosta onkin syntiä, saati sitten elokuvateatterissa?

Meikki tosiaan on syntiä, mutta korut ym.on ihan ok. Ja kun kirjoitin, että korut on näyttäviäkin ja mukava laittautua niin onhan se ihan selvä, että on kiva vähän laittaa..? En tiedä, ehkä joku vl osais vastata paremmin

Vierailija
5/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihmetyttää, miksi vl-naiset vaikenevat näistä täysistä faktoista, joita liikkeen sisällä on!"

Samaa minäkin ihmettelen. Ja miksi esim. jyväskylän rauhanyhdistyksen puheenjohtaja kiistää sen että olisi tällaisia kieltoja. Hän sanoo radiohaastattelussa että lestadiolaisilla ei ole MITÄÄN kieltoja!

http://areena.yle.fi/audio/1319030353834

Kuinka on mahdollista että jopa yhdistyksen puheenjohtaja valehtelee?

Missään ei sanota, että ei saa meikata ja hekäistä jne koska me kielletään. Sen sijaan sanotaan, että "Tämä on omantunnon kysymys, mutta jos olet kunnon uskovainen, et halua tehdä mitään tämmöistä." Ei ole kielletty tekemästä - mutta ei saa haluta tehdä.

Joku voisi pitää tätä henkisenä pahoinpitelynä, koska ihmisen tarpeiden ja toiveiden kieltäminen on vielä pahempaa kuin vain niiden toteuttamisen kieltäminen. Olet paha, kun edes toivot...

Vierailija
6/33 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen vl, mutta ehkä enempi nimellisesti. Mulle oli jo nuorena selvää, että en voi elää täyttä vl-elämää, mutta toisaalta en halua luopua tietyistä asioista jotka siihen elämään kuuluu. Halusin ison perheen, mutta on 15 lasta, no meillä on 6 lasta eikä varmaan tule enempää. eli on käytetty ehkäisyä. Haluan kuulua sukuun ja liikkua niissä tutuissa piireissä, tuntea yhteenkuuluvuutta. Mulla on ihana mies ja olemme samoilla linjoilla.

Minä olen sävyttänyt hiuksiani monta kertaa eikä kukaan ole sanonut mitään, eka kerroilla vähän pitkään jotkut katsoivat. Käytän aika paljon koruja, tykkään hajuvesistä, käytän meikkivoidetta ja huulirasvaa josta tulee hieman punaa. kestovärjään ripset ja kulmat. Käytän mieleni mukaisia vaatteita, korkokenkiäkin, mutta en ihan lyhyitä minihameita tai avaria paitoja, koska ne on mun mielestä typerän näköisiä kellä vaan.

Meillä katsotaan telkkaria netistä, dvd:itä katsotaan myös, radiosta kuuntelen mitä mieli tekee, mutta en kyllä jaksa kuunneella näitä huutavia ja räkättäviä toimittajia. tykkään myös kevyestä musiikista. Teatterissa olen käynyt muutaman kerran, mutta eipä ollut kovin ihmeellistä. Meillä täällä kansalaisopisto pitää jumppaa, jossa ei ole musiikkia ja käyn siellä koska ystävänikin käyvät. Enkä kyllä nauttisi mistään jumputuksesta.

Kyllä varmaan monet arvelee täällä että ei olla oikein sydämen uskossa, mutta ei siitä kukaan ole mitään sanonut, menneinä aikoina olis varmaan tullut hoitokokous. Uskomassa kyllä olemme, mutta en minä ymmärrä näitä kaikkia hiljaisia sääntöjä, en usko Jumalan välittävän siitä käytänkö meikkivoidetta vai en. Niinkauan kuin omatuntoni on puhdas ja Jumala sydämessäni, olen Jumalan lapsi.

Vierailija
7/33 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hillittömään syyllistämiseen typerien asioiden takia, tai ihmisen perustarpeisiin liittyvien asioiden syylistämiseen, kuten seksuaalisuus.

Hyvin hyvin sairas uskon lahko.

Vierailija
8/33 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämän sisältöä ja sielun rauhan

http://freepathways.wordpress.com/2011/05/16/armonlapset/

Vierailija
9/33 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaan tähän niin miten se oli silloin, ja käsittääksen vielä nytkin. Olin erotessani 23-vuotias, kotoisin pohjois-pohjanmaalta.

Mun tuttavapiirissä käytettiin hiustuotteita, kaikkia muita paitsi että värjätä ei saanut. Ja näin on aina ollut niin kauan kuin muistan. Minun ystävistä osa kävivät ulkomailla vaalennuttamassa hiuksiaan ("aurinko polttanut"), mutta kyllä osa niitä värjäs ihan muutenki vaaleammaksi kun se aurinko ei tehnytkään kaikkea työtä.

Koruista sallittuja kaikki muuta paitsi korvikset, ei minkäänlaiset. Eikä siis muutkaan lävärit.

Kynsiä sai lakata kirkkaalla lakalla.

Meikkaus oli kiellettyä, mutta minun tuttavapiirissä kyllä käytettiin meikkivoidetta, puuteria, ripsentaivuttimia ja kulmat nypittiin. mutta ei siinä kaikki, eli ns luonnollista. (Muistan kun minulle äiti saarnas kulmien nyppimisestä, mutta nyt nuoremmilla sisaruksillani on niin nypitiyt ohuet viivat ja se on käsittäkseni ihan ok)

Ja vaatteet on kaikilla viimeisen päälle muotia jos vain on varaa siihen. Etenkin nuorilla, itse' oikein ahdistaa se vaatteilla koreilu.

Lapsillekin nuoret perheet hankkivat merkkivaatteita ja niitä pitäis olla paljon. paitsi joo on niitä sellaisia joille kelpaa ihan normaalitkin ja ovat ihan normaaleja :D otin nyt oikein tuo ääripään kun ärsytti itseä niin paljon.

Ja minun lapsuudessa ei saanut osallistua aerobiciin, teatteriin yms. nykyään se on käsittääksen ihan ok että osallistuu.

Vierailija
10/33 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on turhaa. Joku sanoi, että korut voivat olla näyttäviäkin, mutta ei se ihan niin mene. Ei sellaisia isoja värillisiä rihkama-koruja kukaan käytä koska se on turhaa koristautumista.

Enkä kyllä tunne kovinkaan montaa, joka käyttäisi edes meikkivoidetta / puuteria.

Muukin meikkaus on turhaa.

Mutta eivät nämä ole kieltoja tai "tämä on syntiä" -asioita, vaan omantunnon asioita.

Sen sijaan tiedän muutaman nuoremman vl-tytön, jotka ovat sävyttäneet hiuksiaan ja käyvät hyvillä kampaajilla, eivät siis tyydy käymään vain "siistimässä" latvoja.

Pukeutumisessa arvostetaan kestävyyttä, kuten tulikin jo esille. Lasten vaatteet pitää kestää, ja aikuisetkaan eivät halua pukeutua viimeisimmän pinta-muodin mukaisiin asuihin vaan enemmän klassisesti.

Sen olen huomannut muuten, että tosi tavanomainen juhla-asu vl-naisilla on kotelomekko ja siinä talvisin jakku päällä, ja kesäisin isohko huivi, joka peittää olkapäät.

Hiukset voivat olla hyvinkin kauniisti nutturalla tai kiinni, mutta mitään sen kummempia hius-viritelmiä ei harrasteta, koska kukaan ei pidä niitä tärkeänä.

t. vl-nainen 36v.

Vierailija
11/33 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä teattereita tms. Helppo muistaa säännöt kun on ne kasvatuksessa saanut.

Vierailija
12/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihmetyttää, miksi vl-naiset vaikenevat näistä täysistä faktoista, joita liikkeen sisällä on!"

Samaa minäkin ihmettelen. Ja miksi esim. jyväskylän rauhanyhdistyksen puheenjohtaja kiistää sen että olisi tällaisia kieltoja. Hän sanoo radiohaastattelussa että lestadiolaisilla ei ole MITÄÄN kieltoja!

http://areena.yle.fi/audio/1319030353834

Kuinka on mahdollista että jopa yhdistyksen puheenjohtaja valehtelee?

Vierailija
13/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi noin yhtenäinen linja. Olen pieneltä paikkakunnalta Pohjanmaalta ja nyt asun isossa kaupungissa eikä kummassakaan ympäristössä ole ollut tuollaista yhdenmukaista linjaa. Puuteria käytellään kaikessa rauhassa, ja sellasia trendivaatteita kuin haluaa. Näkyvää meikkiä ei, eikä myöskään värillista lakkaa tai korviksia saati hiusten värjäämistä.

Vierailija
14/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekste voi olla omilla foorumeilla? Miksi teidän täällä täytyy pyöriä? Eikö olisi kivempi olla omassa porukassa? Av:llä koko ajan lestajuttuja... herranjestas painukaan seuroihinne joikaamaan, kukaan jaksa lukea jatkuvia tirkistely/rajoituskyselyjuttuja. Onko tukka niin tai näin, kuka ehkäisee ja kuka mitä häh??

Täällä on joka päivä monta aloitusta? Miksi se niin kiinnostaa? Mua ei juurikaan jaksa kiinnostaa, en ole vl enkä edes ev.lut, eikä minua kiinnosta pohtia päivästä toiseen, mitä vl:t saa tehdä ja mitä ei. Hohhoijaa...

Vierailija
15/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harva aloitus on vl:n aloittama.

Vierailija
16/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaus: käytän valovoidetta, peitepuikkoa ja joskus, toosi harvoin, meikkivoidetta. Yleensä en mitään, paitsi erilaisia rasvoja kuivaan naamaani.

Käytän hiuskiinnettä, hiuspuuteria, muotovaahtoa.. mitä vain tarvitsen, mutta monesti en mitään. Tukkani ei ole erityisen näyttävä tai hyväkuntoinen.

En värjää, mutta tukikäsittelyn voin ottaa.

Minusta kaikki korut ovat ok, jos niistä tykkää. En kuitenkaan tiedä ketään suomalaista vl-naista kellä olisi korvikset, minkäänlaiset. Venäläisillä kyllä on, ja se on ok. Itse en välitä koruistakaan. Ehkä olen hiukan poikamainen. Juhliin saatan laittaa sormuksia, kaulakorun tms. Kihla- ja vihkisormuksetkaan eivät ole sormessa juuri koskaan.

Voi lakata kynsiä, ei värillinenkään syntiä ole, mutta ellei halua huomiota niin parempi valita väritön tai nude. En lakkaa itse, kiillotan joskus.

Minä en viihdy tiukoissa tai superavoimissa/lyhyissä vaatteissa, mutta tiedän ja tunnen PALJON sellaisia, jotka eivät muunlaisia pidäkään. Itse en jaksa vetää vatsaa sisään tai trimmata kroppaa niiiin pieneksi, että makkaroita ei yhtään olisi.

En tiedä mitään ihmisryhmää, joka ei seuraisi muotia yhtä tarkkaan kuin lestadiolaiset. Oikeasti, välillä tuntuu ettei sinne seuroihin tällainen tavallinen kana viitsi edes mennä, kun muut ovat niiiiiin laittautuneita.

Lapsillani on aika halpoja vaatteita siksi, että heitä on aika monta. Ja sotkevat ja pilaavat paljon vaatteita. En pidä tekstipainatuksista enkä valtavista glitter-koristeista, enkä yleensäkään painokuvioista, toisin kuin pienet tyttäreni. Tietenkin he saavat Hello Kitty -vaatteita koska haluavat.

Kaikilla on kuitenkin aina (ainakin kodin ulkopuolella) ehjät, siistit, kauniit, tarkoituksenmukaiset sekä väreiltään yhteensopivat vaatteet.

Aerobicissa voi käydä, käytiin jo 80-90 -luvuilla. Siis meilläpäin ainakin.

Ja lisäksi, en tiedä mikä on "yleinen käytäntö", en ole näistä asioista keskustellut pitkiin aikoihin kenenkään kanssa. Ja itse olen sitä mieltä, että mitkään tällaiset asiat eivät ole syntiä, vaan ihan vain tapakulttuuria, jota voi noudattaa tai olla noudattamatta. Ei se uskoa vie jos ei noudata.

Vierailija
17/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piikkikorkoja, farkkuja ja nahkatakkeja pidetään kyllä ihan hyvällä omallatunnolla. :)

Vierailija
18/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä Barbie- tai Bratz -nukkejen ideasta. barbeja meillä silti on, ekat Bratzitkin joululahjatoivelistalla.

Yleensäkin suosin kehittäviä leluja, mutta lapsoset kyllä mieluummin istuisivat vain videoita katsomassa.

Vierailija
19/33 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole vl. Olen opettaja yhdessä koulussa jossa on paljon lestalapsia. Tytöt eivat meikkaa (paitsi ne, jotka yrittää taistella kieltoa vastaan ja työntää naamansa meikkivoidetta täyteen, mutta ei sitten muuta. Onpahan sitten hassun näköinen:) Ja pojat sekä työt pukeutuvat todellakin paljon trendikkäämmin kuin muut oppilaat. Jotkuthan syntyvät ns. kauniina ja eivät tarvitsisi meikkiä ollenkaan. Jotkut taas tartteis sitä meikkiä että näyttäis ees joltain. Ja Jumala on kyllä joskus epäreilu, sellainen lestatyttö, joka on ns. syntymäepäkaunis, voi voi, mitäs teet? Kun taas tummat ripset ja kulmat ja kauniit kasvot synttärilahjaksi saanut tyttö voi olla ihan hyvin meikittä, kun hän on syntymäkaunis. Lestaopettajaa eivät oppilaat (jotka eivät ole itse lestoja) koskaan tunnistaisi jos eivät tietäisi. Nainen pitää hirvittävän lyhyitä minihameita, niin tiukkoja farkkuja että juuri ja juuri niihin mahtuu, korot on korkeat jne. Joskus oikein hävettää tämän naisen puolesta hänen keinutellessaan itseään minihameissa pitkin koulun käytäviä. Mutta ei meikkiä, ei korviksia, ole tällä naisella.

Kyllä lestadiolaisuudelta on pudonnut jo pohja pois, sillä johtomiehet höpöpättävät ettei meillä ole mitään kieltoja, me emme vaan halua tehdä sitä ja sitä. Höpö löpö. Koko ajan lestat vaan maallistuu ja maallistuu. Säälittävää yritystä pitää kiinni omasta "piskuisesta laumasta" joka katsoo telkkaria netin kautta tai suoraan "saatanan sontaluukkua." Nykymaailma on ajanut vl-porukoiden yli, eivät he ole pystyneet pitämään kiinni omasta uskostaan. Tai jos "ihmisen ei tarvitse kelvat muulle kuin Jumalalle", niin miksi lestanaisten pitää pukeutua kuin tietyn ammatin harjoittajat? Ja kyllä jotkin lestatytöt meilla ainakin eivät voi olla liikkatunneilla jos siellä on vaikka aerobicciä, saati tanssia Vanhojen tansseissa....vaan ovathan nuo sitä syntiä katsomassa viihtyneet:))))

Vierailija
20/33 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehdi vastaamaan ihan kaikkeen, mutta kyllä se on sääntö, että jokainen tekee kuten itse kokee hyväksi tavaksi. Usko ja vakaumus määrittää totta kai jokaisen valintoja, mutta ei vl:t ole niin yhtenäinen ryhmä kuin ihmiset luulevat.

Useat meistä kokevat liian paljastavan pukeutumisen halvaksi ja halventavaksi, ja näin kokevat myös monet ei-vl:t. Kyllä toppeja saa käyttää ja vaikka avokaulaisiakin, jos sen ei koe häiritseväksi. Itseäni ei kuitenkaan kiinnosta esitellä vartaloani kaikille miehille.

Ihminen on kaunis sellaisenaan, joten ehostus on monien mielestä turhaa. Hiusten muotoilutuotteita kyllä monet käyttävät, itse en käytä, itselläni on sellainen tukka etten koe tarpeelliseksi. Mutta en koe mitenkään erityisenä, jos joku niitä haluaa käyttää, eihän se yleensä edes näy ulospäin mitenkään.

Lapsille ei ole kovinkaan usein varaa ostaa erikoisia vaatteita, ja vaatteita kierrätetään lapselta toiselle, joten käytäntö sanelee, että ostetaan sellaisia vaatteita, jotka ovat käytännöllisiä, helppohoitoisia, kestävät käyttöä useammalla lapsella ja usein sellaisia, jotka menevät niin tytölle kuin pojalle.

Jos joku tekee jotain kovin poikkeavaa, niin totta kai yhteisössä on niitä, jotka siitä nostavat meteliä ja ikäviä puheita, mutta eikö näin ole joka paikassa, ei vain vl:n keskuudessa? Ei siitä kuitenkaan mitään sen suurempaa mekkalaa nosteta, tai ryhdytä pitämään hoitokokousta, jos joku nainen vaikka lakkaa kyntensä punaiseksi.

Niin, ja kyllä viime vuosina todella monet ovat alkaneet värjätä hiuksiaan. Niin nuoret kuin vanhemmatkin naiset. Luonnollisuuteen pyritään kyllä, että ei mitään shokkivärejä tai poikkeavaa väriä omasta hiuksesta, mutta jos joku vaikka vaalentaa hiuksensa, se on hänen asiansa. Ehkä nämä ulkonäkö-kysymykset eivät ole meille niin kauhean tärkeitä, siksi emme näitä niin kauheasti loppujen lopuksi mietikään. Keskitymme toisenlaisiin asioihin ja mielestäni se on ihan hyvä.

Jumalan siunausta sinullekin, ja voit kyllä toivottaa myös Jumalan rauhaa, ei se ole pelkästään lestadioilaisten "erityisoikeus", vaikka se meikäläisten keskuudessa vakiintunut tapa onkin.