Talousasioista tietävät.. Mikä järkevintä: myydä osake?
Meillä velaton sijoitusasunto Helsingissä erittäin arvostetulla paikalla. Vuokratulo on ollut velattomana 430e. Putkiremontti lähestyy.. Kannattaako mesta myydä rempan jälkeen? Saisimme handuun n. 100 000e (maksoimme 2v. sitten 90 000). Meillä on omassa osakkeessa missä asumme lainaa 140 000e. Mietimme jos myymme tuon yksiön sillä n. 100t e:llä ja ostaisimme 50t mökin ja 50t lyhentäisimme omaa asuntovelkaa? Onko järkevän kuulloista? Vai mitä suosittelet?
Kommentit (11)
Joo, tätä ollaan tässä pohdittu.. Asunto on vaan niin ihanalla paikalla (puu-kumpula) . Ei raaskisi melkein myydä.. Myymme sen varmaan kun putket on tehty. Nyt jos sitä myy, ihmiset perustelee tarjouksiaan tulevalla putkirempalla vaikka hinta olisi kohdallaan. Eli laitetaan se silloin vimpan päälle ja myyntiin. Ehkä silloin myös koko rahalla lyhennetään velkaamme tähän perheasuntoon (pihliksessä). Totta Melba!, mökin vuokraus on järkevää! Näin teemme tänäkin vuonna. Sitten kun muksut on n.15v päästä omillaan varmaan karataan kaupungista pois. Mutta sittenhän on varmaan rahaa jo usemapaan vaihtoehtoon. Ollaan joo juteltu Melba ennenkin paljon! Mitäs teille? Onko mökkitontille tullut mitään? Puutarhaa? Onko tontti lähellä pk-seutua? Tuletteko huomenna pihlis bluesiin? Me ollaan muuten viihdytty täällä erinomaisesti!!! Aivan loistopaikka! -ap
Joo, voi olla, että kannattaa odottaa se putkiremontti, jos se nyt jo näkyy taloyhtiön papereissa. Pienessä asunnossa sen kustannukset eivät ole kuitenkaan kovin kovat. Toisaalta eihän se myynnin yrittäminenkään kovin kallista puuhaa ole ja halvalla ei ole pakko myydä.
Sitten kovasti ihmisen elämäntilanne vaikuttaa siihen mökki-innostukseen. Silloin kun lapset ovat pieniä, niin mökki on aivan ihana, mutta sitten kun lapset on 10-18, niin se ei olekaan ihan niin mukavaa, kun lapset haluaa olla kavereiden kanssa kaupungissa eikä todellakaan missään böndellä ja ainut keino houkutella nuoriso mökille taitaa olla se, että otetaan lapsien kaverit mukaan kans. Siten mökki pitäisi olla käytössä silloin kun lapset on 3-10 tai sitten kun lapset on jo täysikäisiä ja ne voi jättää jo kaupunkiin oman onnen nojaan. Meillä kun lapset on 7 vuoden ikäerolla niin tuota "ei voi mennä mökille" kautta on tosi pitkään, mutta haaveissa mökki on edelleen (ja takka ja kikkustuoli - alan kohta mummukoitua ihan todenteolla). Mökkiprojektin kanssa on hivenen vastatuulta, sillä rakennuslupa ei olekaan niin pässinselvä kuin mitä meille on annettu ymmärtää ja rahoituskin on tässä hoitovapaalla (mies jää ja minä pienempituloinen palaan töihin) aika tavalla kysymysmerkki, mutta vähin erin sitä asiaa selvitellään.
Mihinkäs meinaatte 15 vuoden päästä karata? Meillä aina välillä houkuttaa kovasti Lohjan suunta, mutta ajatus tyssää aika tavalla siihen, että meillä työt on pääkaupunkiseudulla ja pienten lasten vanhemmille ei sellainen työmatka sovi, jos maailmankuvaan ei kuulu se, että lapset ovat itsekseen/hoidossa 10 tuntia vuorokaudessa ja kotona käydään lähinnä nukkumassa. Haaveissa on että ehkä sitten kun me ollaan eläkkeellä tai lapset ovat lentäneet pesästä että siirrymme Lohjalle ja sitten hommaamme pienen kakkoskodin hyvältä paikalta Espoosta tai Helsingistä, josta saamme käydä sitten teattereissa ja muissa kulttuuririennoista.
Tontilla (on Uudellamaalla, tunti meiltä kotoa, kakkosasunnolta puoli tuntia) meillä on muutamia hyötykasveja (kriikuna ja omenapuita yms.) ja tietty ne pakolliset grillauskamat ja tänä kesänäkin ollaan jo siellä käyty ja päiväseltään sinne heitellään reissuja hyvillä säillä taatusti. Onhan tämä elämä pienen eläväisen vauvan kanssa aika tavalla sellaista, että ei se edes harmita, ettei siellä mökkiä ole - joka tapauksessa haluaisin yöksi kotiin. Jos rakennuslupaa ei heltiä, niin sitten on meillä melkoinen oma grillauspaikka ;-) ja sitten kytätään, että milloin joku sopiva rakennettu naapuri luopuu omasta tontistaan ja iskemme sen kimppuun. Paikka on juuri sellainen, että on kyllä ihan paras paikka meille.
Uskon, että viihdytte Pihliksessä, mikäs siellä on viihtyessä! Tuliko muuten yhtiövastikkeisiin keväällä korotuksia? Meillä tuli molempiin kämppiin, mutta nyt hoitovapaan aikana ei ole ainakaan remontteja tiedossa, mikä tietty on kiva. Sitten ensi vuonna taloudellinen tilanne varmaan helpottaa.
Tuo Lohjan suuntahan meitäkin on kiinnostanut, mutta kun meilläkin lapset on 12v ja 4v niin voipi olla että suosiolla odotetaan, että lapset muuttaa pois.. Sen jälkeen pistetään kaupunkikämppä myyntiin ja ostetaan kunnollinen "mummola" likeltä järveä. Sieltä missä silloin on hyvät vesistöt.. Mikään kun ei ole silloin enää varmaan ennallaan.. Me kuitenkin harrastamme tuota puutarhaa (palstaviljellään) sekä vanhemmilla on siirtoloapuutarhat. Sekä omavarainen kalastus olisi tälläiselle ekohörheliinille kunniakysymys.. Pidetään kovasti teille peukkuja rakennusluvan kanssa! Onko teillä asuntovaunua? Onko sinulla muuten "hihassa" vinkkejä mihin lasten kulttuuritapahtumaan/näytelmään tms. pk.seudulla kannattaisi kesällä mennä? Ihanaa kesää teille! -ap
No teilläkin on aika tavalla samanlainen ikäero kuin meillä ja se asettaa tuohon mökkeilyyn tiettyjä haasteita, tosin riippuu toki lapsistakin.
Lohjalla on tosiaan Etelä-Suomen suurin järvi ja onhan noita suuria järviä muutenkin Länsi-Uudellamaalla. Olen itse jotenkin kovin ihastunut siihen suuntaan ja siellä on se meidän tonttikin, tosin ei järven rannalla.
Asuntovaunua meillä ei ole (eikä tule, toki vannomatta paras), mutta tontilla on jo leikkimökki, joten onneksi siellä saadaan säilytettyä se tavara mikä on siellä oltava eikä tarvitse grilliä selässä kantaa. Ihana on päästä kokeilemaan kaikkia meidän grillausvälineitä jossain vaiheessa, kun ne toissakesän lopulla ostettiin (Muurikan hehku, siihen Muurikkapannu, paellapannu yms) ja viime kesä meni niin pienen vauvan kanssa ettei siellä voinut kuin käydä kääntymässä kolmeviikkoisen kanssa.
Kesäteatterista ei ole niin kokemusta, mutta talvisin ollaan suosittu kovasti läheisen Sellon kulttuuririentoja, tuo vauvakin on jo käynyt konsertissa ja opperassa ja sitten tykätään ihan kaupunginteatterista. Jostain syystä kansallisteatteri ei ole ollut kovin lapsiystävällinen ja on ollut jopa aikuisten näytelmien osalta minun makuun vähän outo. Lohjan teatterissa näyttää kesällä menevän musikaali Viulunsoittaja katolla, mutta sitä pitää miettiä, että uskaltaisiko mennä katsomaan. Pitäisiköhän olla rohkea ja ostaa syksylle liput Viiruun ja Pesoseen HKT:iin?
Ihanaa kesää teille myös!
Ja kerro toki grillausharrastusta aloittelevalle jotain uutta reseptiä ;-)
Joo kansallisteatteri on vähän jäykkä mesta. Mulla on ollut sinne vuosia kausikortti mutta nyt en enää ottanut. Noita kesäteattereita ollaan yritetty käydä katsomassa akselilla (hki-järvenpää-hyvinkää) joka vuosi on aika kivaa viihdettä löytynyt. Milloin Viirua ja Pesosta, milloin Ronja Ryövärintytärtä. Joo, Grillaushan on lystiä, toki meillä jäänyt vähemmälle viime vuosina. Folioon tuppaan tavarat laittamaan, ettei kuivu. Eli siis peruna/sipuli/tuorejuusto+ yrtti systeemejä ja sitten esim. lammasta joka on uiskennellut valkosipulimarinaadissa jonkin tovin, nam! Yksinkertainen on parasta ja kunnon raaka-aineet. Mielummin vähän ja hyvää kuin paljon p''''a. Lisäksi tuoretta leipää ja salaattia ja viiiniä niin siinä se on. Aurinkoa ja maukkaita makuja kesään!
Sijoitusasuntoa vasten voi aina nostaa lainaa jos tarvitsee. Pidentää vaan maksuaikaa ja antaa vuokralaisten maksaa. Kadun jokaista asuntoa jonka olen elämäni aikana myynyt pois. Mielestäni jos ei tarvitse, älä myy.
Samaa mieltä olen, että yksinkertainen on parasta. Foliokasviksia olenkin kokeillut, mutta en tuota lammasta, sitä pitää kokeilla. Samoin jotain paellatyyppistä pitää kokeilla, kun tuli se paellapannu hommattua. Sinne kun keittelee riisit tms. valmiiksi ja vaan käyttää sitten tuoreet kasvikset sekaan, niin luulisi hyvää tulevan. Ostettiin tänä keväänä sellainen sähköllä kylmenevä kylmälaukku, joka on vaikuttanut oikein loisto-ostokselta - sen piuha yltää vielä takakonttiin asti, joten ei tarvitse edes sisältä autosta tilaa. Ja tuoreesta leivästä tuli mieleen, että meillä mies on innostunut leipäkoneesta ja tekee hyviä erilaisia leipiä. Mä en osaa koko masiinaa käyttää ja parempi varmaan kun en koskekaan, niin joku laite keittiössä pysyy miehen spesialiteettina (toinen on mutteripannu).
Meillä on sairastettu enemmän kuin laki sallii, joten nyt olisi kyllä ihanaa, jos tautirumba loppuisi (esikoinen oksensi eilen 4 kertaa, jihaa, muiden oloja vasta tässä odotellaan siis) ja päästäisiin nauttimaan ihanasta kesästä.
Sitä jäin tässä vielä miettimään, että kyllä teillä on lokoisat oltavat, jos myytte sen sijoituskämpän ja lyhennätte omaa velkaa ja vaika samalla laskette vähän sen kuukausierää. Siinä oman pienen asuntolainan ohella voi vaikka säästää sitten sitä mökkiä varten tai toteuttaa haaveitaan tässä ja nyt. Kun lainaa on vähän, niin sitä väljyyttä elämiseen todella jää ja itse ainakin suunnittelen, että 5-6 vuoden päästä ostan sitten sijoituskämpän (puoliksi omalla ja puoliksi lainarahalla), johon otan vuokralaisen ja sitten myyn kun hinnat on korkealla... Katsotaan nyt, kuinka näiden mun talousennusteiden käy.
Pannulle vaan ainekset mistä kaikki tykkää niin sehän on hitti! Illalla sitten plättyjä murikalla ja omenasosetta (vaikka). Voih kun pääsisikin omanapuita kasvattamaan.. t. ap
Ja muurikkalettuihin tottakai ohrajauhoja sekaan...
Mitäs lajikkeita omppupuita muuten istuttaisit?
Meillä on nyt vasta 3, kun ei olla varmoja mökin sijainnista, niin voi istuttaa vaan niille paikoille, joihin mökki ei ainakaan tule. Yhtä rinnettä olen miettinyt et sen voisi kaataa muista puista ja joskus istutella vähän kuin perspektiivityön mukaiseen pariin riviin puita. Nyt meillä on antonovka, valkea kuulas ja tietty punainen melba! Tuo Lohjan suunta on loistava omppujen kasvatukseen.
Mun isä tietää noista ompuista enemmän. Itse en ole ainuttakaan istuttanut.. Mutta noi teidän lajikkeet kyllä kuullostaa mahtaville. Mun lemppareita on kuulas ja melba. Jutellaan taas! Nyt mun täytyy mennä pistää pää tyynyyn, jotta jaksaa mennä istuttamaan sipulit palstalle huomenna ja iltapäivällä tietty sitten kuuntelemaan bluesia. Kauniita unia! : ) -ap
Myyntiin ihmeessä vaan.
Siis onko nettotuotto ollut tuon 430? Vai onko siitä mennyt vielä verotkin? Jokatapauksessa tuotto jää erittäin kauas siitä mitä itse maksatte omasta asunnostanne korkoja, vaikka niistä korkovähennyksiä saattekin. Uskon, että saisitte myös korkeakorkoiselta tililtä tällä hetkellä paremman tuoton sille 100t kuin tuosta vuokra-asunnosta ja en paljon luottaisi asuntojen arvon nousuun lyhyellä aikajänteellä, päinvastoin uskon, että elämme taitekohdassa.
Järkevintä tässä taloudellisessa tilanteessa, kun asuntolainan korot ovat lähellä jo 6 prosenttia olisi tietty maksaa vaikka se koko 100 t omaa velkaa pois. Mökki ei ole mikään taloudellinen sijoitus, mutta sen varmasti tiedät itsekin vaan siinä olisi enemmänkin kyse siitä, että haluaisit vaihtelua elämään yms. Itse varmaan tempaisisin tuon sijoitusasunnon noin rahoiksi ja ostaisin sen 50 t kuivan maan mökin Uudeltamaalta, jolloin mökkiä ehtisi hyvin käyttää myös viikonloppuisin eikä vain kesälomalla. Mikäli mökkikäyttö olisi vain 4 viikon kesälomalla, niin sitten suosittelisin melkein pistämään koko 100 t asuntolainan lyhennykseen ja vuokraamaan mökkiä silloin kun sukujuhlat ei osu oman loman kanssa päälekäin.
ps. et satu olemaan kokki? ;-)