olen lamaantunut enkä saa asuntoa kuntoon
Kaikki vyöryy päälle ja yksin on todella vaikeata saada paikkoja kuntoon. Olen lamaantunut ollut jo kauan.
Mistä energiaa?
Kommentit (19)
Tsekkaa yksi huone minkä siivoat ekana. Älä kuitenkaan tee vielä mitään. Päätä että huomenna aamulla klo 9 heräät, pakotat itsesi syömään kunnon aamiaisen (maittoi tai ei), sitten rajaat kellon ajan (vaikka yksi tunti) jonka ajan siivoat kyseistä tilaa. Silloin ei saa tehdä rauhallisesti vaan täydellä teholla. Sitten teet seuraavan suunnitelman seuraavalle päivälle.
Näin mä etenin pikku hiljaa kun olin tuossa tilassa.Tärkeintä on että syöt säännöllisesti, oli nälkä tai ei. Kyllä se siitä.
Hoitaako joku lapsia, jotta pääset menemään? Sopivassa suhteessa omaa mielenkiintoista tekemistä sekä välttämättömiä, toistuvia ja tylsiä kotitöitä on hyvä resepti.
Minäkään en pidä yksin puurtamisesta, joten teemme kotiäitiystäväni kanssa välillä niin, että yhtenä päivänä olen hänen kotiorjansa ja teemme heillä rästiinjääneitä hommia, unohtamatta taukoja ja toisena teemme meillä. Sen jälkeen lähdemme hummaaaan.
Yksin siivotessani laitan munakellon soimaan vartin päästä. Hyvä jos siivoan vauhdilla vartin, joskus menee kolmet pirinätkin putkeen.
Laita kello hälyttämään 15 minuutin päästä ja siivoa yhtä huonetta se 15 minuuttia. Sitten pidä pieni tauko. Sitten taas kello soimaan ja 15 minuuttia seuraavaa huonetta, ja niin edelleen. Mua ainakin toi helpottaa valmiiksi saamisen pakkoa ja ahdistusta siitä ja sitä ylivoimaisuuden tunnetta. Vartinkin siivous saa sitä paitsi mukavasti näkyvää aikaan..
Tsekkaa yksi huone minkä siivoat ekana. Älä kuitenkaan tee vielä mitään. Päätä että huomenna aamulla klo 9 heräät, pakotat itsesi syömään kunnon aamiaisen (maittoi tai ei), sitten rajaat kellon ajan (vaikka yksi tunti) jonka ajan siivoat kyseistä tilaa. Silloin ei saa tehdä rauhallisesti vaan täydellä teholla. Sitten teet seuraavan suunnitelman seuraavalle päivälle.
Näin mä etenin pikku hiljaa kun olin tuossa tilassa.Tärkeintä on että syöt säännöllisesti, oli nälkä tai ei. Kyllä se siitä.
Huomenna on töitä enkä ehdi. Tuntuu että yhden huoneen siivous ei auta, ne ylimääräiset tavarat on sitten muualla vastassa kun pitäis siirtyä toiseen huoneeseen.
Ei ole paikkoja minne laitan kaiken tavaran, paperit ym.
Yhtäaikaa pitäis siivota ja raivata, mun voimat eivät riitä!
Kun on tärkeitä papereita ympäriinsä,joita ei voi heittää roskiin niin kerää ne vaikka aluksi pahvilaatikkoon. Sitten kun on muut hommat edenny niin käy sitä lootaa läpi paremmalla ajalla.
Eka roskat roskiin ja pyykit koneen viereen.
Kun on tärkeitä papereita ympäriinsä,joita ei voi heittää roskiin niin kerää ne vaikka aluksi pahvilaatikkoon. Sitten kun on muut hommat edenny niin käy sitä lootaa läpi paremmalla ajalla.
Eka roskat roskiin ja pyykit koneen viereen.
Niin tietysti, niinhän mä oon joskus kyllä tehnytkin että kerään yhteen kaikki paperit ja käyn myöh. läpi.
Ei tiedä mistä aloittas, mahdotonta yksistään selvitä.
kilpirauhasarvot kunnossa? Jos selittämätöntä väsymystä, niin syynä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, helppo tutkia verikokeella.
kilpirauhasarvot kunnossa? Jos selittämätöntä väsymystä, niin syynä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, helppo tutkia verikokeella.
Pitäis olla mutta henkisesti raskasta taakkaa ja apua en saa mistään.
Ja jos joskus teen jotakin, se jää kesken.
mutta onneksi sellainen, johon itse voi vaikuttaa:)
Ota onkeen tuo pahvilaatikkoneuvo papereille. Aloitat siitä. Sitten tuot huomenna töiden jälkeen kaupasta jätesäkkejä ja banaanilaatikoita, ja alat pikkuhiljaa lajitella kamaa: roskiin, kierrätykseen jne. Ne kasat ja laatikot jää nurkkiin pyörimään, mutta vain hetkeksi!! Kun lopulta kannat ne pihalle on tosi voittajaolo. Ja helppo siivota kun turhaa roinaa ei ole.
Itse käytän myös sellaista välillä (kun toivoton kaaos iskee), että huone kerrallaan välittämättä siitä, että sotku siirtyy. Ensin keittiöstä sinne kuulumattomat tavarat eteisen lipastolle ja keittiö kauniiksi. Kas lipastolla on vessaan kuuluvia tavaroita paljon, vien ne vessaan ja raivaan sen jne...
Ja sekin on jo paljon, jos sen sotkun saa rajattua yhteen huoneeseen kuuden sijasta :)
pari vuotta sitten mies lähti ja sama fiilis.
Ihan vetämätön olo, tavaraa liikaa.
Mä hankin kasan banaanilaatikoita. Kävin läpi huone kerralla, hylly kerralla. Laitoin tavarat säilytetään, kierrätykseen, jemmaan.
Mä saan paljon lapsille vaatteita ja leluja, joten tämä jemma tarkoittaa pitempää varastointia.
Meni siinä pari kk ja huomasin että yhtäkkiä säilytetään kasasta halus tavaraa koko ajan siirtyä kierrätyslaatikkoon.
Sain pitkäaikaisen kirpparipaikan ja voin sanoa että puoli vuotta miehen lähtemisen jälkeen tähän päivään asti on koti ollut lähes moitteeton.
Mulla on hyvät säilytysvarastot, kaapeissa ei turhaa säilytetä ja edelleen on kirpparipaikka, minne ylimääräisen saa heti eteenpäin.
Lisäksi mulla on jokaiselle päivälle lista kotityöstä, joka kestää yleensä n 15 min.
Mitä jos aloittaisit helpoimmasta ? Hae banaanilaatikoita ja kasaa kaikki tavara niihin. Sitten on siistiä.
Tämän jälkeen ala tyhjentämään 1 laatikko kerralla, laitat tavarat oikeille paikoille.
mulla on jako: jätesäkki, pyykkikori, kirppari, säästä-laatikko. Raivaa yksi nurkka ja sitten toinen. Sitten kun on pinnat tyhjät, pyyhit pölyt ja imuroit.
Kirpparinkin romut menee mulla kierrätyskeskukseen. En jaksa kaupustella.
mutta onneksi sellainen, johon itse voi vaikuttaa:)
Ota onkeen tuo pahvilaatikkoneuvo papereille. Aloitat siitä. Sitten tuot huomenna töiden jälkeen kaupasta jätesäkkejä ja banaanilaatikoita, ja alat pikkuhiljaa lajitella kamaa: roskiin, kierrätykseen jne. Ne kasat ja laatikot jää nurkkiin pyörimään, mutta vain hetkeksi!! Kun lopulta kannat ne pihalle on tosi voittajaolo. Ja helppo siivota kun turhaa roinaa ei ole.
Itse käytän myös sellaista välillä (kun toivoton kaaos iskee), että huone kerrallaan välittämättä siitä, että sotku siirtyy. Ensin keittiöstä sinne kuulumattomat tavarat eteisen lipastolle ja keittiö kauniiksi. Kas lipastolla on vessaan kuuluvia tavaroita paljon, vien ne vessaan ja raivaan sen jne...Ja sekin on jo paljon, jos sen sotkun saa rajattua yhteen huoneeseen kuuden sijasta :)
Kiitos neuvoista. Joka paikasta vaan tulee sitä tavaraa jolle ei löydy paikkaa ja aika loppuu kesken. Illalla taas on muuta tekemistä.
alkaa karsia tavaramääriään. Siinä sivussa, kun käy läpi vaikka jotain kohtaa (ei mitään isoa kokonaisuutta vaan tyyliin yksi hylly, pari lipaston laatikkoa jne.) järjestelee ja putsaa myös sen laatikon tmv.
Itselläni kaaoksen hallintaan ei ole auttanut mikään muu kuin tavaroista eroon hankkiutuminen. Toisaalta sekin on mahdollista vain tiettyyn pisteeseen asti.
Jos sulla lojuu paljon tavaroita ilman omaa paikkaa, niin hanki niille vaikka ihan pahvinen laatikko, johon laitat ne. Vaikutelma on heti paljon hallitumpi ja tuloksen näkee heti, joten se motivoi jatkamaan.
alkaa karsia tavaramääriään. Siinä sivussa, kun käy läpi vaikka jotain kohtaa (ei mitään isoa kokonaisuutta vaan tyyliin yksi hylly, pari lipaston laatikkoa jne.) järjestelee ja putsaa myös sen laatikon tmv.
Itselläni kaaoksen hallintaan ei ole auttanut mikään muu kuin tavaroista eroon hankkiutuminen. Toisaalta sekin on mahdollista vain tiettyyn pisteeseen asti.
Jos sulla lojuu paljon tavaroita ilman omaa paikkaa, niin hanki niille vaikka ihan pahvinen laatikko, johon laitat ne. Vaikutelma on heti paljon hallitumpi ja tuloksen näkee heti, joten se motivoi jatkamaan.
Joo, mun pitäs saada tää homma hallintaan, se on
totta. Se vaikeuttaa kun ei oo paikkoja mihin laittaa..
ap
Ihan kaupasta, ja antavat niitä mukaan?
-ohis, samoilla ongelmilla kuin ap...
Ihan kaupasta, ja antavat niitä mukaan?
-ohis, samoilla ongelmilla kuin ap...
Oon joskus aikoinaan hakenut ainakin Siwasta, kysyin tietysti ensin. Ne ovat aika hyviä laatikoita.
Uusimmassa Anna-lehdessä oli juttu professional organizerista - voisitko kokeilla sellaista? Siis henkilö joka tulee luoksesi ja auttaa liian tavaran järjestämisessä.. Vaikutti mun mielestä erinomaiselta ratkaisulta!
Tiedän tuon, hyvä vinkki kyllä.
En vaan toistaiseksi kehtaa pyytää vierasta ihmistä tänne.