Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perätila-kertoisitteko miten hyvin on onnistunut vauvan kääntäminen?

Vierailija
31.10.2011 |

Nyt alkoi ihan jännittää kamalasti....vauva pitäis yrittää kääntää. Miten hyvin yleensä onnistuu ja onko siinäkin riskejä, esim. napanuora menee kaulan ympäri tms. Kiitos jos joku osaa kertoa!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yritettiin. Oli peppuineen telakoitunut alavatsaan, siellä istuskeli. Kaksi lääkäriä, kolme hoitsua. Sektioksi meni.

Vierailija
2/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vähän muljautteli vatsaani ja humpisi, vauva kääntyi oikeinpäin ja pysyikin siellä koko loppuraskauden. Ei sattunut yhtään..

Kaikki tuttavani kyllä varoittelivat etukäteen, millaista se voi olla, mutta hyvin meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntöyritys tehdään synnytyssalissa, koska riskinä on, että synnytys alkaa siihen paikkaan. Pieni riski tosin vain. Napanuora voi mennä kaulan ympäri. Vauvaa seuraillaan ultralla prosessin ohessa. Riskit käydään kyllä siellä läpi.

36+jotain viikoilla mulle yritettiin vauvankääntöö. Vauva täydellisessä perätilassa. Peppu oli niin syvällä alhaalla kiinni, ettei lääkäri saanut sitä nousemaan sieltä kuin max 1cm verran, ja sehän ei tietenkään riittänyt. Vauva pysyi siellä loppuraskauden ja viikolla 39+jotain tehtiin suunniteltu sektio. Tyttölapsi syntyi muuten tosi hyvävointisena, mutta lonkkaluksaatio oli aiheutunut perätilasta. Hoidettiin kuuden viikon ajan ja sitten kaikki oli ok.

Vierailija
4/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käännettiin,jäi poikittain,nukuin yön kyjelläni,aamulla oli huippuhienosti kääntynyt!olin kovassa yskässä viime keväänä ja vauva oli kääntynyt viikkoa ennen h-hetkeä väärinpäin!sit käynnistys ja vauhdilla tuli!

Vierailija
5/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kääntöä yritettiin ja yritykseksi jäi, sillä vauva ei suostunut kääntymään. tosin missään synnytyssalissa sitä ei tehty, niin kuin joku ketjussa sanoi.

koko ajan ultrataan ja riskeistä kerrotaan ja ennen kääntöä ja käännön jälkeen vauvan tilaa seurataan vielä 15-30 minsaa.

muista pitää selkä kiinni tutkimuspöydässä ja olla rento - kääntö näyttää hurjemmalta kuin miltä tuntuu.

Vierailija
6/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntöyrityksistä kai noin puolet onnistuu (että vauva pysyy oikeassa asennossa) ja sitten on nämä kiinnittyneet perätilat jota ei aleta edes yrittämään.

Itsellä vauva oli pääasiassa pää mun oikealla kyljessä, mutta synnystystapa-arviossa sattui olemaan oikeinpäin. Perätila selvisi vasta 39 viikolla. Vauva ei ollut täysin väärinpäin ja kääntyili itsekin.

Ennen kääntöä kerrottiin riskit ja tarkastettiin että lapsivettä on. Synnytyksen käynnistymisen ja napanuoran kanssa riskit on pienet, mutta koko ajan seurataan.

Eka lääkäri sai vauvan kääntymään jo pitkälle, mutta ei ihan pää alaspäin. Toinen sai sitten vielä lopun hoidettua. Aika leipomista oli mahalle, mutta ei varsinaisesti sattunut. Sen jälkeen olin tunnin makuulla sydänääniseurannassa. Ja tänä aikana vauva kääntyi takaisin, vaikka makasin sillä kyljellä jota kautta vauva asentoa aina vaihtoi.

Ajan suunniteltuun sektioon sain 40+3 viikolle, mutta 39+6 meni lapsivedet. Pari päivää tuossa välissä vauva oli pyörinyt ympyrää. Saapuessa oli perätilassa, mutta leikatessa poikittain.

Samaan aikaan raskaana olleen kaverin vauvaa ei edes yritetty kääntää. Hän synnytti esikoisen perätilassa ja kaikki meni hyvin.

Vierailija
7/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kääntänyt lääkäri salissa, vaan ihan ex-tempore siellä tutkimushuoneessaan, samalla kun havaitsi perätilan, jota siis ei neuvolassa oltu havaittu, vaan olin polilla kasvuseurannassa..

Ja kääntyihän se, helposti, mutta seuraavana aamuna oli kääntynyt takaisin.

Seuraavan kerran menin käännöstä varten laskettuna aikana, oli poikittain, eikä lääkäri viitsinyt alkaa millekään, oli joulukin..

Seuraavan kerran kun menin, oli tosiaan sali varattuna, ja alettiin järjestellä ja tohista käännöstä, kunnes sanoin, että kai te nyt tarkistatte miten päin se on, ennen kuin hirveästi tässä kytketään jne... Ja oikeinpäinhän se oli.

Vierailija
8/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi kääntyillä melko vapaasti. Mulla ja kaverilla kummallakin la lähes yhtäaikaa, kummallakin todettu lapsivettä olevan aika runsaasti ja kääntöyritys varattiin molemmille. Meidän vauva kääntyi itse ja lääkärissä ei sit tehtykään mitään, kaverin vauva kääntyi lääkärin kääntämänä. Viikkoa myöhemmin molemmat vauvat olivat taas perätilassa ja kääntöä ei enää yritetty.

Molemmat menimme sairaalaan käynnistykseen, minä lapsen liiallisen kasvun ja kaveri lapsen vähäisen kasvun takia. Tässä vaiheessa molempien lapset olivat taas oikeinpäin, mutta synnytys ei käynnistynyt kummallakaan vaikka useita eri keinoja kokeiltiin ja molemmilta mm. puhkaistiin kalvot ja annettiin oksitosiinia. Molempien lapset syntyivät sitten sektiolla ja molempien vauvojen kasvudiagnoosit olivat väärät ja lapset normaalikokoisia.

Summa summarum: kyllähän siellä lääkärissä on hyvä käydä yrittämässä kääntöä, mutta ei kannata luottaa siihen että se onnistuu tai että vauva pysyy käännettynä vaikka onnistuisikin. Kannattaa valmistautua henkisesti erikoisempaankin synnytykseen (perätilasynnytys tai sektio) ja sitten kuitenkin muistaa, ettei ne lääkäritkään aina ole oikeassa. Hyvin se menee jokatapauksessa, kun sairaalassa voidaan onneksi tehdä nopeita päätöksiä ja muuttaa suunnitelmia jos vauva vaikka kääntyy vaikkapa vesien jo mentyä (niinkun meidän vauva yritti).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi