Tuttipullojen sterilointi
Heipsan ! Olen viikolla 33 raskaana ja ensimmäistä lastani odotan.
Tässä mietin, että koska olisi hyvä aika steriloida tuttipullot valmiiksi?
Aikomus on syöttää vauvaa vain pullosta.
Kommentit (23)
Ei niitä tarvitse steriloida, ihan tavallinen tiskaus riittää. Voithan toki keittää ne ennen ensimmäistä käyttöönottoa mutta sen jälkeen ei tarvitse. Huolellinen tiskaus toki on tarpeen koska maidon jämät on hyvä bakteerialusta.
Se pullo ei todellakaan pysy steriilinä kaapin hyllyllä, eikä siihen ole tarvettakaan ja viimeistään siinä vaiheessa kun laitat tuttiosan paikoilleen, on yltiöpäinen puhtaus mennyttä. Vai miten ajattelit laittaa tutin paikoilleen koskematta siihen?
joo siis ei niitä synnärilläkään steriloida ja ihan ohjeeksi annetaan, että mitään pulloja ei keitellä.
Kannattaa pyytää synnäriltä se maidonnousun estävä lääke jos et aio imettää. Maito nousee kyllä joka tapauksessa.
nuin ison asian kanssa (hih). vauvasihan voi syntyä minähetkenä tahansa. Samahan ne on jo keittää valmiiksi ni on keitetty. Ei siihen oikeaa aikaa ole..
nimenomaan keittää? Ja sitten riittää käsinpesu jatkossa. Uusissahan voi olla ties mitä jäämiä?? Itse en steriloi mitään, ennenkuin olen synnäriltä kotona, nyt vkolla 38. Toki mieskin osaa niitä tutteja keitellä, niin ei tarvitse mietiskellä näin kolmannen kohdalla enää ihan jokaista asiaa...
2 min ja valmista ja steriloijassa säilyvät steriileinä. Toinen asia sitten on mitä virkaa siitä keittämisestä on ylipäätään...
Meidän neuvolan ohjeistus on että muun kuin kunnallisen vesijohtoverkon alueella keitetään kunnes lapsi alkaa saada muutakin ravintoa kuin maitoa.
pesin ja keitin pullot ennen vauvan syntymää. Sitten kun vauva syntyi ja jossakin kohtaa tuli tarvetta tuttipullolle, niin en keittänyt enää vaan sitten ennen käyttöönottoa huuhtelin ja laitoin desinfiointilaitteeseen mikroon. Jos meinaat pulloruokkia, niin osta ihmeessä tuollainen mikroon laitettava laite, siinä menee järki ja terveys, jos meinaat keitellä niitä pulloja. Meillä kun poika joi alkuun jotain 30 ml max 45 min välein eli niitä pulloja sait pyörittää aikasta paljon.
Kyllä Suomessa riittää pesu ja huuhtelu. Sterilointi on turhaa hössötystä. Ethän itsekään juo tai syö steriilisti.
että öisin ei kannata mitään tuttipulloja lähteä lämmittelemään. Osta sellainen foliopussi/lämpöpussi ja pakkaa yöksi kahden desin tetroja joko tosi kuumaksi lämmitetyn jyväpussin tai kuumavesipullon kanssa. Säilyvät kädenlämpöisinä koko yön (maidonhan ei pidäkään olla sen lämpöisempää). Yöllä kestää tasan muutaman sekunnin repäistä tetra auki ja laittaa maito pulloon. Alussa menee tietenkin vähän maitoa hukkaan, koska ei vauva juo koko kahta desiä heti eikä lämmennyttä maitoa saa käyttää enää seuraavalla syötöllä, mut minä koin sen tosi pieneksi vahingoksi verrattuna siihen, ettei tarvinnut juuri sängystä nousta.
desinfioida pullot, mutta sen jälkeen tiskikoneeseen vaan. Oli meidän neuvolan ohje, ja hyvin meni.Liiallinen hygieenisyys on haitallista.
keitin kaikki tuttipullon osat samana päivänä kun tulimme synnäriltä kotiin ja siitäpä sitten tarjoilin vauvalle korvikkeen.
Jos tuntuu siltä, ettei vaikkapa mies ehdi keittämään yhtä pulloa ennen teidän kotiinpaluuta valmiiksi, niin voinet keittää sen ennen synnyttämään lähtöä itsekin. Etenkin jos tarvitset pullon kotimatkalle - sairaalahan tarjoaa pullot kotiinlähtöön asti. Eihän se varmaan steriilinä pysy kaapissa, mutta ehdottomasti riittävän puhtaana kuitenkin.
Ja vaikka joku ehkä minut meinaa tulla lankoja pitkin hirttämään, kun tämän paljastan, niin en keitellyt niitä pullon osia kuin ehkä viikon tai kahden välein ja muutoin pesin pullot käsin. Ainakaan meidän vauva ei saanut mitään pöpöjä ja yhden neuvolatädin kanssa olemme sitä mieltä, että turhaa hysteriaa, jos pullot keitetään päivittäin. Muut neuvolantädit taas ovat ehdottomasti sitä mieltä, että pullot pitää keittää aina käytön jälkeen.
Olen samaa mieltä tuosta pullojen päivittäin keittämisestä. Turhaa hysterisointia. Kyllähän niitä pöpöjä tuulee käsistäkin ja muualta, eikä vain siitä steriloimattomasta pullosta.
Luultavasti siis steriloin ennen käyttöönottoa ja sitten vain käsintiskauksella mennään.
Olen kuitenkin aika varma, että mieheni ei yksinkertaisesti ehdi pulloa keittämään, joten joudun tehdä sen itse. Koskahan sille siis olisi hyvä aika? 1-2 viikkoa ennen laskettuaikaa?
Haluan kuitenkin olla varma, että kaikki on sitten valmiina !
olla oikein varma, ettei vaan vauva pääse yllättämään, niin n. 3 vkoa ennen laskettua aikaa "pitäis" kaikki olla valmiina. Eihän se nyt tietysti sekään mitään takaa, mut todennäköistä on, ettei esikoinen tuota ennen lähde syntymään.
joten ne steriloitiin joka kerran jälkeen :D
Sitten syntyi toinen. Noh, joka toinen kerta steriloin, huuhtelin aina käytön jälkeen ja pesin hyvin.
Nyt kolmas. No jaa, eipä tulekaan steriloitua aina :D Kun ostan uuden pullon, sen steriloin ennen käyttöön ottoa, mutta sen jälkeen. Kunhan se on hyvin pesty :)
Kunhan jossakin välissä keität ne, sittenhän pullot voivat ihan hyvin odottaa kaapissa käyttöä :)
olla oikein varma, ettei vaan vauva pääse yllättämään, niin n. 3 vkoa ennen laskettua aikaa "pitäis" kaikki olla valmiina. Eihän se nyt tietysti sekään mitään takaa, mut todennäköistä on, ettei esikoinen tuota ennen lähde syntymään.
Kuoleeko se vauva nälkään, jos keittää tutit vasta kotiuduttuaan? Se keittäminen ottaa ainakin sen kymmenen minsaa.
että olen ainakin niin väsynyt synnäriltä tullessa, etten ainakaan mitään pulloja jaksa ruveta keittämään :D Että parempi keittää valmiiksi !
AP
Kuoleeko se vauva nälkään, jos keittää tutit vasta kotiuduttuaan? Se keittäminen ottaa ainakin sen kymmenen minsaa.
mutta ideana oli lähinnä se, että jos joutuu ottaan sen tuttipullon mukaan sinne synnärille. Meillä kesti kotimatka yli 1,5 tuntia ja en lähteny kokeileen, että tahtookohan se syödä siinä matkalla vai pärjääkö ilman tuttipulloa, joten se piti keittää ja ottaa mukaan jo synnyttämään lähtiessään.
Pärjäs muuten ilman, koska nukku koko automatkan kotiin. :)
Tai jos alkaa tuntumaan siltä että lähtö voisi olla lähellä, vesi kiehumaan ja pullot sekaan. :)
luulempa, että tuokin on hyvin mahdollista tämän miehen kanssa ;D
AP