Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluumuutto Suomeen pelottaa...

Vierailija
30.10.2011 |

Meillä on erityistarpeinen lapsi, jonka koulunkäynti täällä ulkomailla alkaa käydä vaikeaksi. Suomen erityisopetusjärjestelyt ovat huippuluokkaa niin perus- kuin myöhemmässä koulutuksessakin, joten varmaan jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi meidän muuttaa Suomeen.

Mutta... itse olen tradenomi koulutukseltani, mutta olen tehnyt kymmenisen vuotta koulutukselleni epätyypillistä (hyvin palkattua) työtä. Mieheni ei edes puhu suomea emmekä perheenä ole koskaan Suomessa asuneet.

Mistä ihmeestä sitä nykyään löytää tällä koulutuksella Suomesta työtä, jolla voi elättää perheensä, jos oletetaan että mies jäisi kotiin kieliongelmiensa vuoksi ainakin ensi alkuun?

Netissä avoinna olevat työpaikat ovat tyyliin trukinkuljettaja, a la carte -tarjoilija, Java-ohjelmoija.

Pitääkö vaan heittää hyvästit hyvälle elintasolle? Toki sitä lapsensa vuoksi on valmis tekemään isojakin uhrauksia, ei siinä mitään.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä mitkä vaatimukset on sille alalle Suomessa. Se että sä olet tradenomi ei juuri kerro sun työllistymisestä jos sä olet 10 v ollut töissä vaan se missä töissä sä olet ollut.

Laske paljonko lapsen koulu- ja kuntoutusmaksut olisivat siellä vs mitä Suomessa voisittr tienata ja paljonko kulut olisivat täällä.

Vierailija
2/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yrittäisin etsiä lapsen koulunkäyntiin ratkaisua asuinmaasta. Suomen erityisopetus on hyvää, mutta ei se niin hyvää ole että perhe-elämää sen vuoksi kannattaisi riskeerata. Koko perhe kärsii, jos talous on tiukalla tai isä yksin ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun expat tuttu, ikaa 50+ muutti 15 ulkomailla asutun vuoden jalkeen Suomeen (ei tehnyt tana aikana mitaan toita) ja SAI TOITA!! olet paljon nuorempi, kaikki verkot vaan veteen ja aivan varmasti loydat jotain!

Vierailija
4/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemääni työhön vaaditaan Suomessa käsittääkseni yleensä maisterin paperit - olen jatkokouluttanut kyllä itseäni postgraduate-tasolla, mutta Masters on vielä jonkun matkan päässä, enkä tiedä saanko sitä koskaan saavutettuakaan. Käytettävyysasioiden parissa työskentelen insinöörien kanssa samassa tiimissä.

Koulukielenä lapsella on suomi, hän on siis Eurooppakoulussa. Jonkin verran opetusta voi toki täälläkin mukauttaa, mutta mitään peruskoulua ei ole vaan opinnot johtavat ylioppilastutkintoon, halusit tai et. Jos et halua tai pysty, se on sitten koulusta pois. Neurologin mukaan Suomessa lapsi olisi erityiskoulussa tai nyttemmin kyllä suuremmalla todennäköisyydellä inklusoituna kunnan tarjonnasta riippuen.

Perhettä meillä ei ole tarkoitus erottaa toisistaan eli muutetaan sitten koko perheen voimin tai ei ollenkaan.

Kiitos kommenteista!

Vierailija
5/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset ehkä nippanappa osa-aikaiseksi S-markettiin, kassamyyjä, 20-30h viikko.

Työvoimatoimisto patistaa miehesi paikalliseen koulutuskeskukseen mamu kursille josta voi päätyä vaikka siivojaksi tai vastaavaksi. Todennäköisesti edessä on kuitenkin runsaasti sopeuttavaa ja valventavaa työelämään harjoittelua, eli miehesi toimii jossain yrityksessä palkattomana harjoittelijana tehden täyttä päivää.

Lapsesi upotetaan suomalaiseen kasvottomaan koulujärjästelmään ja saa kaupanpäälle astman homevaurioisista tiloista joita ei haluta korjata, koska tuottamattomiin lapsiin ei kannata satsata.

Tervetuloa takaisin kotiin :)

Vierailija
6/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset ehkä nippanappa osa-aikaiseksi S-markettiin, kassamyyjä, 20-30h viikko.

Työvoimatoimisto patistaa miehesi paikalliseen koulutuskeskukseen mamu kursille josta voi päätyä vaikka siivojaksi tai vastaavaksi. Todennäköisesti edessä on kuitenkin runsaasti sopeuttavaa ja valventavaa työelämään harjoittelua, eli miehesi toimii jossain yrityksessä palkattomana harjoittelijana tehden täyttä päivää.

Lapsesi upotetaan suomalaiseen kasvottomaan koulujärjästelmään ja saa kaupanpäälle astman homevaurioisista tiloista joita ei haluta korjata, koska tuottamattomiin lapsiin ei kannata satsata.

Tervetuloa takaisin kotiin :)

Tää pelasti päiväni!

ap

Vierailija
7/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on aivan hirveät verot kohta, kun eläkeläisiä on hirvittävät määrät suhteessa työssä käyviin. Ja eläkeiät nousussa.

Itse harkitsen perheineni muuttoa ulkomaille.

Vierailija
8/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on aivan hirveät verot kohta, kun eläkeläisiä on hirvittävät määrät suhteessa työssä käyviin. Ja eläkeiät nousussa.

No tuo siinä paluumuutossa juuri pelottaakin.

ap

Vierailija
9/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin niitä on tarjolla yllinkyllin. Onko miehellä sellainen ammatti että sillä voisi työllistyä suomessa?

Vierailija
10/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistele avoimena olevia paikkoja ja testaa oma arvosi. Siitä näet vähän, miten kokemuksesi ja koulutuksesi arvotetaan. Ei se maisteri ole mikään pakko, jos sama kokemus on hankittu muuten, ainakaan akateemisen maailman ulkopuolella.

Vierailija
11/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää mitkä yritykset arvostavat kv-kokemusta, ja lähesty heitä. Monet työnantajat arvostavat ulkomailta kerättyä työkokemusta - ja tietysti kielitaitoasi!

Ole valmis olemaan kärsivällinen, yritä saada jalka oven väliin johonkin firmaan ja sitä kautta voit löytää vaikka kuinka mielenkiintoisia hommia.

Mutta varaudu siihen että paluu on kuitenkin shokki, ja anna itsellesi aikaa sopeutua. Muista että tunteet saattavat vaihdella laidasta laitaan ja siihen sopeutumiseen voi oikeasti mennä vuosiakin.

Muista myös se, että Suomi ei ole enää se maa jonka joskus taaksesi jätit. Etkä sinä ole enää sama ihminen kuin olit silloin.

Tervetuloa ja kaikkea hyvää!

Vierailija
12/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä sellainen ammatti että sillä voisi työllistyä suomessa?

No eiköhän, paitsi että suomentaito kyllä tarvittaisiin melko ehdottomasti. Asiakaskontaktissa on koko ajan.

Varmaan tarttee pitää tuntosarvet koholla koko ajan. Nyt asiaa mietittyäni ehkä kuitenkin mieluummin ottaisin sen pitkän ja kapean leivän kuin privaattisektorin leveän ja riskaabelin leivän.

Vierailija
13/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse muuttanut takaisin Suomeen lasten ja ulkomaalaisen miehen kanssa.

Kuten sinä, olin entisessä kotimaassamme hyväpalkkaisessa työssä (johon minulla ei ollut koulutusta), olen kielitaitoinen, ahkera ja osaava, mutta minkäänlaista vastaavaa työtä en todellakaan ole saanut. Suomessa arvostetaan erityisesti niitä papereita, ei kokemusta tai tietotaitoa.

Miehesi löytää Suomesta työtä todennäköisesti vain it-alalta tai (hammas-)lääkärinä/sairaanhoitajana, jos siis näiden alojen edustaja. Kaikki muu on hyvin epätodennäköistä.

Asuminen ja eläminen on kallista ja palkat siihen verrattuina matalia. Terveydenhuolto on aivan retuperällä (paitsi jos pääsee työterveydenhuollon piiriin). Lasten oikomishoitoon pääsyä täytyy esim. meilläpäin odottaa ainakin 2v, vaikka olisi vaikea purentavirhe...

Yhdellä palkalla eläminen on kituuttamista, kokemusta on. Asuinpaikalla on väliä, Suomessa teillä voi olla varaa asuntoon vain huonommalla alueella ja lasten "omatoimisuus" (lue: vahtimatta jättäminen) voi järkyttää.

Jos te tulette nyt mukavasti toimeen, kannattaa todella harkita, haluatteko luopua teille normaalista elämästä. Me kävimme ennen ainakin kerran viikossa ulkona syömässä (ei mitään hienoa, ihan tavallisissa lähistön ravintoloissa), se ei todellakaan tule Suomessa kuuloonkaan. Tai kahvilassa pistäytyminen.

En myöskään luottaisi siihen, että lapsesi saisi täällä sitä tukea, jota odotat. Monesti kaikesta on tapeltava, byrokratia jyllää Suomessakin.

Täällä on kyllä monia, jotka ovat tyytyväisiä paluumuuttoonsa, minä en todellakaan voi suositella sitä kenellekään. Tulisi vielä monta huonoa asiaa mieleen.... :-P

Vierailija
14/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kuulosta kovin rohkaisevalta!

Tämä asia täytyy kyllä tosi tarkkaan miettiä loppuun asti. Ikävää kun meillä ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa, josta näkisimme, miten lapsen käy missäkin systeemissä - siitähän kaikki on melko pitkälle kiinni.

ap

Vierailija
15/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on elämäänsä kyllästyneiden katkerien kotiäitien pesäpaikka.

Rohkeasti vai yrittämään. Uskon, että elämänlaatu on Suomessa ihan ok, ja lapsen kouluasiat järjestyvät.

Vierailija
16/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmasti työllistyt. Varsinkin, kun on muutakin kielitaitoa.

Itse olen myös tradenomi, markkinoinnin ja viestinnän puolelta, ja ihan kohtuuhyvissä tehtävissä. Kielitaitona perussetin lisäksi vielä saksa ja venäjä, ja töitä irtosi jo ennen valmistumista, joten piti iltapuolella tehdä koulu loppuun...

Vierailija
17/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen erityisopetusjärjestelyt ovat huippuluokkaa niin perus- kuin myöhemmässä koulutuksessakin"...

Vierailija
18/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmasti työllistyt. Varsinkin, kun on muutakin kielitaitoa.

Itse olen myös tradenomi, markkinoinnin ja viestinnän puolelta, ja ihan kohtuuhyvissä tehtävissä. Kielitaitona perussetin lisäksi vielä saksa ja venäjä, ja töitä irtosi jo ennen valmistumista, joten piti iltapuolella tehdä koulu loppuun...

Ilman muuta parasta koko perheelle olisi se, että saataisiin koulunkäynti sujumaan täällä meidän nykyisessä kotimaassa, mutta pakon edessä ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin muutto Suomeen. Onhan siellä sitä salmiakkia ainakin :)

Vierailija
19/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sielläkin on erityiskouluja?

Vierailija
20/27 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sielläkin on erityiskouluja?

On, muttei suomeksi eikä meidän perheen kotikieleksi eli englanniksi. Me ei lapsen syntyessä vielä tiedetty, että sille jossain vaiheessa tulisi jotain erityisvaikeuksia, joten ajattelimme, että vaikka ranskaa hän oppii sitten aikanaan koulussa. Lähetimme hänet siis englanninkieliseen päiväkotiin kuten niin monet muutkin täkäläiset tuttumme. Jos olisimme tienneet, olisimme voineet alkaa puhua kotona vaikka pelkästään ranskaa eikä sotkettu mukaan edes mitään niin marginaalista kieltä kuin _suomi_!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä