minkä ikäisinä teidän lapsenne oppivat uimaan?
Kävittekö paljon uimassa? Tarvittiinko uimakoulua?
Meillä 4-vuotias oppi juuri sukeltamaan ja liukumaan. Olen aivan innoissani, sillä itse opin vasta kouluikäisenä, kun korvatulehdusten takia sen ajan oppien mukaan piti välttää kaikkea ylimääräistä roiskimista.
Minkälaisilla harjoitteilla siirtyisimme sukelluksesta ja liukumisesta ihan uimiseen pää pinnalla?
Kommentit (8)
Lapset ovat kyllä uineet todella paljon ihan vauvauinnista lähtien, ja kesät ovat menneet omassa rannassa. Ennen varsinaista umataitoa mm. hyppäsivät laiturin päästä ja sukelsivat portaille...
esikoisen kanssa käytiin uimassa jonkun verran ehkä siitä lähtien kun oli 4 v, sitä ennen mies ei nähnyt uimahallissa mitään, kävi silmäleikkauksessa ja sitten alkoi meidän uimahalliura. Hän meni uimakouluun 5½ v suunnilleen ja oppi siellä, mutta eipä kauheen aktiivisesti oltu yritetty opettaa sitä ennen, toki siinä vaiheessa sukelsi ja liukui jo ja pari metriä pysyi pinnalla.
Toinen lapsista alkoi siis käydä uimassa n. 2-vuotiaaana ja meni uimakouluun just kun täytti 5 v ja samoin sukelsi ja liukui siihen mennessä ja pysyi joitain metrejä pinnalla.
Kolmas lapsista käynyt uimahallissa lähes viikoittain (isompien uimakoulujen aikaan) noin 4 kk iästä, kolme täytettyään sukelsi kolmisen metriä ja liukui vähemmän, aika pian oppi muutaman metrin pysymään pinnalla, aloitti uimakoulun 4 v 3 kk iässä, kun edellytykset oli (täällä suositellaan 5 v alaikärajana uimakouluun, mutta jos taidot on mitä vaaditaan, erityisesti ryhmässä toimimisen ja kuuntelemisen uimisen lisäksi, voi aloittaa aiemmin). Samainen lapsi nyt 5½ v ui parisataa metriä helposti, kolmesataa jaksaa.
Neljäs lapsi (vauvasta ollut uimassa9 on nyt 3½ v ja tykkää hyppiä veteen, ja ui kellukkeiden kanssa, mutta hänellä motorisia ongelmia niin tuskin ihan heti oppii uimaan.
Suosittelen uimakouluja, jotta oppii oikeat uintitekniikat, niin uiminen on helpompaa ja mielekkäämpää. Vaikeempi oppia niitä sitten kun vanhemmat opettaneet koiraa ja se on ainoa millä pysyy pinnan päällä.
ne muuten ei ole suinkaan sama asia, vai kuinka moni ui koiraa pää lähes koko ajan veden alla?
Tässä aika hyvät "opetusvideot" koirasta ja loppupäässä myyrästä.
http://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/sport/vesiliikunta/uinti1/koirauinti…
Tuntuu ihan uskomattomalta tuo 5,5-vuotiaan uima matka!
Olen vaan jotenkin niin vierastanut uimakouluja, kun tuntuu että lapset tutisevat jossain altaa reunalla kylmissään alussa ja lopussa ja vetäjällä itsellään on joku märkäpuku päällä.. Tai näin ainakin Mäkelänrinteessä näytti olevan. TUntuu ihan hoopolta ajanhukalta niitten alkulaulut ym.
t. ap
kannattaa toki katsoa mihin laittaa, ja sitten on erikseen vesipeuhut, jotka on lähinnä vedessä liukumista, jos on laulelua niin voisi olla sellaisesta kyse?
Olipa muuten hassun näköistä tuo aikuisten koirauinti..
Ihmettelen, miten pieni lapsi voi oppia tuon myyräuinnin hengityksen..!
t. ap
Alkuun muutama metri, sitten 6-vuotiaana suuri harppaus ja lisää intoa sukeltamaan ja sitä myötä uimaan. Nyt juuri täyttänyt 8-vuotta ja harrastaa uintia (ei kilpaile).
täytti juuri 6v. Mitä olen seuraillut ympäristöä niin yleisin ikä on 5-7v. Uimakoulussa opetetaan ensin myyräuinti eli vanhastaan koira, mutta itse opin kun serkkua opetettiin vieressä sammakon käsiliikkeisiin.