Osteoartroosi, nivelrikko. Kohtalotovereita?
Olen tullut juuri polvileikkauksesta, jossa paljastui osittain hajonnut kierukka, gradus I-III nivelrikko (rusto osittain kulunut kokonaan pois) ja selkeä tulehdustila. Tulehtuneesta kudoksesta otettiin PAD-näyte, vastaukset tulevat kuukauden päästä
Nivelrako on madaltunut molemmissa jaloissa rtg-kuvan perusteella, eli toisessakin jalassa on kaiketi nievlrikko, mutta se ei oireile vielä.
Sen kuulin, että kiellettyä on juosta, hyppiä, nostaa suuria painoja tai harrastaa taistelulajeja. Sen sijaan suositeltavaa on hiihtää, kävellä, pyöräillä, käydä kuntosalilla ja harrastaa vesilajeja. Kuntosalilla saa hölkätä matolla, jos on hyvät tossut.
Miten te olette pärjänneet? Uskallatteko harrastaa liikuntaa? Tarvitsettekö lääkeitä/ kipulääkkeitä koko ajan?
T: tyrmistynyt ja murheellinen
Kommentit (2)
Olen jotenkin kauhean surkeana, tuntuu että jalat ovat pilalla ennemmin tai myöhemmin.
MInulla taustalla vanha vamma, joka hoidettiin konservatiivisesti ja nyt vuoden sisällä uusia vammoja, joista jäi pysyvä kiputila. Hoidettiin aluksi puudute-kortisonipistoksilla, saranatuilla, kyynärsauvoilla.
En yllättynyt kierukkavammasta, mutta nivelrikko tuntuu surkealta. Olen lisäksi ollut joitakin vuosia ylipainoinen, eli nyt on kiire pelastaa loput rustot laihtumalla.
Joudutko käyttämään lääkkeitä? ap
Minulla tuo polvinivelen nivelrikko tuli polvivammojen seurauksena. Liikunta on hyväksi, juuri tuollainen kävely, vesijuoksu, hiihto ja tuol.lainen. Ja melkein mikä vain, kunhan ei tunnu pahalta. Tottakai liikuntaa pitää harrastaa, että reisilihakset pysyvät kunnossa.
Minulla taustalla polven sijoiltaanmeno*X, eturistisidevamma, korjaus ja eturistisidevamman korjausleikkauksen "pettäminen" eli polvijänteen katkeaminen sekä hermosäryt. Nyt vain tuo nivelrikko enää vaivana. Tämähän on kuitenkin ihan hyvälaatuinen vaiva kaikenkaikkiaan.