Ihmetteln aikuisia ihmisiä jotka nukkuu päiväunia.
Siis sellaisia jotka heräävät ihan normaaliin aikaan klo 6-10 ja menevät nukkumaan klo 9-01, sairaat ja raskaana olevat ymmärrän, eläkeläisetkin eli vanhukset.
Kommentit (38)
onko ok että nukun päiväunet lapsen kans?
Mutta kyllä tekee niin hyvää hektisen työviikon päätteeksi lähteä lauantaiaamuna tiukkoihin treeneihin, tulla kotiin tekemään heräilevälle nuorisolle tuhti brunssi ja kun nuoret siitä lähtevät omiin menoihinsa, ottaa kunnon päiväunet.
Ihan parasta!
Opiskeluaikana olen yliopistollakin ottanut sopivassa paikassa pienet nokoset, kun on ollut sellainen olo, ettei pysy sekuntiakaan hereillä. Ja kuten joku täällä jo mainitsi, myös unitutkijat suosittelevat 15 minuutin tirsoja.
ja ihana tapa onkin! Ah, rakastan nukahtaa 11-13 -välillä tai 16-17 -välillä!
siestaa ja silloin levätään ja nukutaan monessa maassa.
Lääkärit myös suosittelevat päiväunia kaikille.
Siis sellaisia jotka heräävät ihan normaaliin aikaan klo 6-10 ja menevät nukkumaan klo 9-01, sairaat ja raskaana olevat ymmärrän, eläkeläisetkin eli vanhukset.
Jos tekee kohtalaisen raskasta työtä vaikka 14 tuntia päivässä, ei mikään ole ihanampaa kuin ottaa ruuan jälkeen päiväunet.
Toisaalta jos herää klo 6.00 ja menee nukkumaan sinusta normaaliin aikaan 1.00, tulee yöunille mittaa vain 5 tuntia. Sillä harva jaksaa.
Herään arkena 6.00 töihin ja nautin NIIN paljon kun voin viikonloppuna nukkua päikkärit, kun lapset ulkona tai kavereilla ja talo hiljainen.
Just 45min torkuilta heräsin...
siis ainakin loma-ajalla nukuttuihin:
Hän saa kaksi kertaa pidemmän loman nukkumalla. Miten?
No näin:
Ensin hän herää päivään nro 1
sitten päiväunet
sitten hän herää päivään nro2
ja luonnollisesti valvoo aina yöuniin saakka. Yöllä sitten vaihtuukin taas päivä. Ja a vot näin viikosta saakin kaksi ja esim. neljästä kesälomaviikosta kahdeksan viikkoa!
Eli todella kannattavaa, eikö totta!
Näin kaksinkertaistetaan päivien määrä ;)
Mä taas kadehdin niitä jotka tuosta vaan nukahtelee, vaikka oisin kuinka väsynyt en saa nukahdettua millekään päikkäreille, iltaisinkaan ei onnistu ilman nukahtamislääkettä.
mulla on kaksi tuttua, joiden on pakko nukkua päiväunet joka päivä. Viikonloppuisin he vetelevät sellaisia 2-3 tunnin päikkäreitä. Molemmat kärsivät huonoista yöunista, ja ihmettelevät, kun ei uni tule millään yhdeksän aikoihin sununtai-iltaisin, vaan pitää pyöriskellä yön puolelle sängyssä...
Joskus viikonloppuna, jos olen aamupäivällä tehnyt normaalia rankemman juoksulenkin ja syönyt tukevasti. Silloin ehkä vajaan tunnin unoset. Mutta en tykkää olosta, joka tulee päikkärien jälkeen. Sellainen kummallisen nuutunut, heti pitäisi keittää kahvia. Joten ei sovi oikein mulle.
Herään yleensä kuuden tai puoli seitsemän aikaan ja normisti nukahdan iltaisin viimeistään kello 23.
ihmetyttää näin tavallinen, vaaraton ja mukava asia.
Tuon mittaiset pikaunet kun vetää, niin jaksaa lopunkin päivää tehokkaana iltaan asti. Itselläni päiväunet piristävät ihan tajuttomasti, kunhan ei liian pitkään nuku. Eikä aina tarvitse nukahtaakaan. Riittää, kun rauhoittuu. Siis nukun töissä ruokatunnilla :) Se on minun omaa aikaani, eikä pitäisi haitata työnantajaakaan. Kahvitunneilla sitten syöpäisen jotain.
Itse en ymmärrä myöskään. Kaveri hehkuttaa, että "ai te nukutte noin pitkään, ette ehdi tekemään mitään, meillä herätäänkin jo aamuyöstä" ja sitten nukkuvat koko iltapäivän, tuntikaupalla. Onko tuossa sitten jotain järkeä?
Missä välissä muka kerkeää nukkumaan 2-3h nokoset?
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana olen yliopistollakin ottanut sopivassa paikassa pienet nokoset, kun on ollut sellainen olo, ettei pysy sekuntiakaan hereillä. Ja kuten joku täällä jo mainitsi, myös unitutkijat suosittelevat 15 minuutin tirsoja.
Vähennä sitä iltaryyppäämistä ja mene ajoissa nukkumaan niin alkaa pysymään päivisin hereillä ja ehkä ne opinnotkin sujumaan ja valmistut aikaisemmin kuin kymmenessä vuodessa.
Ihmettelen ihmisiä jotka lukevat tietokirjoja.
Ihmettelen ihmisiä jotka eivät osta keksejä.
Ihmettelen ihmisiä jotka käyvät vuorotöissä.
jne.
ja kroppa tarvitsee lepoa. monet luovat ihmiset ja huippu-urheilijat nukkuvat päikkäreitä.
Unitutkijoiden mielestä 15-30 min iltapäivän nokkaunet ovat erinomainen juttu, ja he suosittelevat sitä ihan kaikille.
Että siinäpä ihmettelet, järkevät ottaa unet, aina kuin mahdollista.