Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko karppaus sopia raskausdiabeetikolle?

Vierailija
29.10.2011 |

Kun moni karppaaja sanoo syövänsä vain pari kertaa päivässä, niin sehän tuskin raskausdiabeetikolle sopii..? Kellään tietoa tai kokemusta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt 2-3h välein pieniä annoksia ja jätät herkuttelun vähemmälle. Ruisleivän olen itse kyllästymisen takia vaihtanut kaurapehmopaloihin,koska niissä ei ole niin paljoa hiilareita kuin muissa vaaleissa leivissä. Sinä tarvit niitä hiilareitakin,joka aterialla. Itselläni insuliinihoitoinen rd. Syön siis lähes kokoajan vähäsen,että pysyy sokerit tasaisena ja tämän vuoksi minun ei tarvitse enää insuliinia pistää kuin kerran päivässä (päivällisellä) 6-8 yksikköä,kun ennen meni aamulla 8,lounaalla 6 ja päivällisellä jopa 18!!

Ja muistathan mitata sokerit myös ennen syömistä?

Ja se tunnin arvo ruuan jälkeen katsotaan siitä kun ALOITAT syömisen.

Itse sain niin vääriä ohjeita diabeteshoitajalta,että kätilöt huolestuivat siitä kuinka hurjia määriä käytin insuliinia ja silti sokerit aina vaan korkeat. Sitten sain vihdoin oikeat ohjeet,eli 2-3h välein jotakin suuhun ja arvo mitataan syömisen aloittamisesta.

Tsemppiä sulle odotukseen. :)

Vierailija
2/3 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppauksesta ja diabeteksesta.

Jos on insuliinihoito, pitää huolehtia siitä että hiilareita tulee sitten vastaavasti, ettei verensokeri tipu. Harva ehtii raskausdiabeteksen aikana oppia sääntelemään hiilareita ja inskoja niin että voisi kikkailla kovin paljoa.

Jos taas on ruokavaliohoidosta kyse, niin jo ihan perus radi-ruokavaliosuositus on vähintäänkin hyväkarppi, eikä siitä ole haittaa vaikka vetäisikin hiilarit jonkin verran alemmas kuin suosituksessa. Kenellekään ei ole haittaa siitä, että välttelee sokeria ja valkoista vehnää, valkoista riisiä ja perunaa, jos pitää muuten huolen monipuolisesta ruokavaliosta.

Ihan atkinsin alkuvaihe -tyyppinen max 20g hiilaria vuorokaudessa ei missään tapauksessa raskaana ollessa kannata, jo pelkästään siksi että sillä on vaikeaa turvata useimpien vitamiinien saanti. Myös munuaiset ovat raskaana ollessa lujilla, ja varsinkin diabeetikolla, joten ylenmääräistä proteiinin tankkausta ei suositella senkään takia.

Nämä kommentit on ulkomuistista kirjoitettu, keskusteltuani itse ravitsemusterapeutin kanssa. Minulla ei ole radia, mutta ylipainoa on, minkä takia halusin selvitellä noita ruokavaliojuttuja varmuuden vuoksi etukäteen. Olen voinut hyvin koko raskausajan syömällä hyväkarppia ruokaa ja pitämällä hiilarit muutenkin kohtuullisina. (Esim. aamiaisella max. kaksi palaa ruisleipää tai lautasellinen täysjyväpuuroa.) Syön neljä kertaa päivässä (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen), enkä koe tarvetta syödä sen useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis linjoilla. Eli rd on ja ruokavalio on hoitona. Pohdin tässä, että minkälaiseen suuntaan ruokavaliota vetäisi, vielä en ole päässyt tarkemmin juttelemaan ruokavaliosta esim.ravitsemusterapeutin kanssa, sain vain pääpiirteittäiset ohjeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme