Kaveri on liian ankara kasvattaja, mutta menee yli, kun huutaa
mun vähän vajaat 2-vuotiaallekin aina kun nähdään. Milloin mistäkin, ihan typeristä asioista, asioista joita ei tuon ikäiseltä voi edes vaatia. Karjuu ihan kurkku suorana ja hokee lapseni nimeä. On tosi inhottavaa, ja lapseni ihan usein itkee ja pyytää päästä syliini. On myös istuttanut tätä jäähyllä useita kertoja, mitä hiton järkeä siinä on noin pienen kanssa?!?
Kommentit (15)
mä kyllä varmaan toteaisin että mäkin taidan nyt tarvita jäähyn ja painuisin kamppeiden kanssa eteiseen lapsen perään pukemaan ja pukeutumaan ja se siitä sitten. Jos kaveri ottaisi yhteyttä, niin varmaan toteaisin että sen verta nosti käytöksensä lämmöt mulla koholle, että ottaakin sitten aikansa jäähdytellä ja tuskin palaisin asiaan.
Jos taustalla on jotain sellaista että lapsesi pitää kovaa meteliä ja on superrasittava ja kaverisi ei keksi muuta miten puuttuisi rasittavuuteen, niin sitten ottaisin vähän iisimmin lapsen äitinä. Kauhukakarat nyt vaan on kauheita, joten ei ihme jos joku edes koittaa laittaa ruotuun jollei äiti osaa itse laittaa.
vieras täti huutaa ja retuuttaa eteiseen ja oma äiti katsoo vierestä. Sano sille ystävällesi suoraan, että jos sinä kerran olet paikalla niin hoidat itse komentamiset ym. ystäväsi ei tarvitse asiaan puuttua. Itse lisäisin vielä, että anna olla viimeinen kerta kun huudat lapselleni + yrität antaa rangaistuksia.
Ja huutaminen on pahasta, Naapurissani asuu joku ulkomaalainen äiti joka usein karjuu pikkutaaperolleen. kuulostaa tosi tosi ilkeältä ja sääliksi käynyt pientä lasta kun ei edes osaa ymmärtää vielä..
teki vastaavaa minun pojalleni, vaikka olin vieressä. Sen koommin emme ole nähneet.
Jäähyt tehoaa vasta 5-6 vuotiaalla ja siitä eteenpäin. Pikkuiselle syytä ja seurausta liian vaikea hahmottaa. Minä jätin kaksivuotiaalla jäähyn pois koska ei selvästikään tajunnut ideaa.
Offtopicina.
Noh, meillä on jäähy toiminut kaksivuotiaalle. Ei kylläkään käytetä sitä muutakuin silloin kun lyö, puree tai potkii jotain elävää (ihmisiä tai koiraa).
Neuvolassa vielä kysyin että voisiko toimia niin sanoivat että kokeilkaa ihmeessä. Meni viikko ja lapsi tajusi että mitä ei saa tehdä, ihan vain ja ainoastaan sen jäähyn takia. Oltiin jo kaikkea muuta kokeiltu. Oikeasti, rehellisesti ja käsi sydämellä. (ei meillä ei huudeta lapselle, eikä käytetä väkivaltaa millään tavoin. Lapsi löi ja puri vuoden ikäisestä asti aina kun asiat ei menneet kuten hän halusi. Ja ei, en epäile mitään autismia tms. kuulin nimittäin äidiltäni että itse olen ollut samanlainen taaperona)
Mutta sitten ap:n tapaukseen. Luulen että sinun sanomisesi ei tehoa. Nämä on niitä tyyppejä joille vasta viranomaisen sana tai perheneuvola vasta toimii.
..niin kysyisin, että miksi antaisit kaverin toimia noin?
Mikset tee sille selväksi, että tämmönen ei käy?
ihan omaa kokemusta siitä, mutta mitä tuohon jäähyllä istuttamiseen tulee, kyllä mä omankin 2vn laitna jäähylle jos on ollut tosi tuhma ja jatkuvista kielloista huolimatta tekee vaan. Ikä per minuutti kai kuuluu tässäkin toimia, ja kyllä tyttö ainakin on hyvin katuvaisen näköinen kun jäähyllä istuskelee ja kun sieltä pois otetaan.
Sinä itse vastaat lapsesi kasvatuksesta. Ko. henkilö ei kyllä enää olisi minun kaverini.
jos olet paikalla? Täytyyhän tuon ikäistäkin kieltää, mutta etkö tee sitä itse?
Tilanteet ovat äkkinäisiä. Lapseni "hölmöilee" iän mukaisesti, esim kaataa lelutornin, tai heittää tavaroita toisinaan. Hän on saman tien kärppänä paikalla ja karjuu lapseni nimeä, ja ei noin saa tehdä, mitä sä teet, tuhma lapsi! Ja kerran vetäisi kissaa hännästä (se on väärin, meilläkin on kissa ja sitä on toitotettu että niin ei saa tehdä, mutta ei ole vielä valitettavasti sitä oppinut), niin retuutti poikarukan jäähylle siltä seisomalta eteiseen ja komensi että siellähän istut miettimässä ikäsi mukaisesti kaksi minuuttia. Mistähän oli senkin keksinyt? Meillä noita jäähyjä ei todellakaan käytetä noin pienen kanssa ja aika uhkaavaa kun vieras aikuinen tekee niin.
Muuten hyvä, kiva kaveri, en osaa sanoa vastaan, tilanteet ovat niin nopeita. Huutaa tietenkin omalle lapselleen vielä monta kertaa enemmän, mutta hän on vuotta vanhempi ja sitä kautta jo älliäkin on enemmän.
ap
sanomattakin selvää! Lähinnä kuljen heillä kyläillessäni poikani perässä, ettei vaan pääse tekemään pahuuksia. Mutta en karju, enkä huuda, enkä nimittele sillä tavalla enkä niistä asioista kuin hän. Esim tuo lelutornin kaatelu nyt on alle 2-vuotiaan mielestä hauskaa puuhaa. AInakin meillä. Eikä siinä tehdä vahinkoa kenellekään, korjatkaa jos olen väärässä.
ap
vieras täti huutaa ja retuuttaa eteiseen ja oma äiti katsoo vierestä.
Sano sille ystävällesi suoraan, että jos sinä kerran olet paikalla niin hoidat itse komentamiset ym. ystäväsi ei tarvitse asiaan puuttua. Itse lisäisin vielä, että anna olla viimeinen kerta kun huudat lapselleni + yrität antaa rangaistuksia.
Tuollaiselle kaverille ihan vakavasti, että lasten kuuluukin kaataa lelutorneja ja tehdä kaikenlaista, tutkia ympäristöä ja uhmatakin välillä.... On täysin aiheetonta kieltää joka jutussa, mikäli siitä tekemisestä ei aiheudu vaaraa tai tavaroiden tuhoutumista. Mun lastakin saa kieltää, mutta kovemman kurinpidon saa jättää vanhemmille. Jos kaveri ei tuota usko, niin sitten on parempi olla menemättä enää hänen kotiinsa. Kysyisin että onko kaveri väsynyt uhmaikäiseen kun huutaa jatkuvasti? Ja eihän hän kurita fyysisesti?
Minunkin tulee ääntä korotettua harva se päivä, mutta yritän valita taisteluni, eli ei turhista kannata kieltää. Lapsenkin on hyvä saada välillä olla vapaasti ja riehua, ainakin ulkona jos sisätikat on ahtaat ja syntyy vaaratilanteita.
Jäähyt tehoaa vasta 5-6 vuotiaalla ja siitä eteenpäin. Pikkuiselle syytä ja seurausta liian vaikea hahmottaa. Minä jätin kaksivuotiaalla jäähyn pois koska ei selvästikään tajunnut ideaa.
Offtopicina.
lapselle ei saa karjua, eikä huutaa.
Ammattikasvattajat ja perheneuvola ei hyväksy huutamista lapselle.
Varsinkaan nämä jäähyasiat ei kuulu kaverillesi.
Toisen lasta voi ohjata ja kieltää, mutta siinä se raja menee.