69€ tuli maksamaan meidän perheen joululaatikot.
Useammalle päivälle. porkkana-, peruna-, lanttu- ja bataattilaatikot.
Eri kokoisiin foliovuokiin tehtynä.
Olen tehnyt niin oman perheen tarpeisiin, kuin parille ystävälle muutamat laatikot.
Laatikoita on yhteensä kaikkineen noin 40.
Hintaan ei titenkään ole laskettu uunin käytöstä yms sähkökuluja. Saati työn osuutta.
Kommentit (29)
mutta en nyt ihan näin ajoissa. Meilläkin käy jouluna ruokavieraita joka päivä, joten reilusti pitää laatikoitakin varata. Tosin bataattilaatikkoa en ole koskaan tehnyt, mutta imelletyn perunalaatikon kyllä. Miten teet bataattilaatikon?
Battaattilaatikon teen näin. Kuorin, pilkon ja keitän suolattomassa vedessä. Soseutan. Maustan hiukan suolalla. Kermaa ja keitinlientä. Sulatettua voita. Siirappia jos tarpeen. Korppujauhoa hieman, jonka annan olla kerman kanssa ennen niiden sekoittamista.
Mututuntumalla laitan mausteet ja muut. Korppujauhon kanssa olen äärimmäisen varovainen.
Voitele vuoka, seos sinne. Voinokareita pintaa. Uunissa paistelen noin 2h 150-175C.
Porkkanat 3kg pussi 99s, perunat cittarilla 59 s 5kg, vaikka ostaisit 10 pussia saisit koko kylälle tehdä eikä maksa maltaita. Sitä minäkin ihmettelen ,kuka näin aikaisin tekee jo jouluruokia.
Teen aina ajoissa. Parempi maku ja ajankäytön suhteen hyvä.
Kyllä sitä summaa kertyy. Maitoa monen monta litraa, kuohukermoja, foliot, juurekset, ja muut tykötarpeet. Ei minua tuo summa kauhistuta. EI se sitten lopussa paljoa tee per laatikko.
Lantut oli 1.99/ 2kg pussi kpl, 3 ostin, bataatit 8e kaikki, perunat joku 10e pyöreesti.
..jonka aloituksiin ei ole kommentoitu viimeisen vartin aikana?
Kaksplussan porukoista en tiedä. Olen käynyt niiden saitilla tolla harvoin. Ja tosiaan käväsen ehkä jonkun linkityksen takia täällä. Käynnit varmaan 2 x vuodessa.
että juurekset maistuu tässä vaiheessa vielä paremmilta kuin parin kuukauden säilyttelyn jälkeen joulukuussa. Pitääpä itsekin miettiä, jos pyöräyttäisi pienet laatikot ensi viikolla pakkaseen! Meidän perheelle kyllä taitaa riittää pikkuvuoalliset kaikkea, kun kahdestaan ollaan miehen kanssa.
Voisitko linkittää tai kirjoittaa sen?
Se on siis aika samanlainen kuin lanttulaatikom resepti. Minä tee laatikot yleensä vasta suoraan joulupöytään. Eikö se maku tosiaan kärsi pakastettaessa? Eihän maitotuotteita edes suositella pakastettavan?
Se on siis aika samanlainen kuin lanttulaatikom resepti. Minä tee laatikot yleensä vasta suoraan joulupöytään. Eikö se maku tosiaan kärsi pakastettaessa? Eihän maitotuotteita edes suositella pakastettavan?
Samalla pohjalla menee, kuten lanttulaatikkokin hyvin pitkälle.
Maku ei kärsi, eikä rakenne. Minulla on omat niksini laatikoiden teossa. Suvusta opittua.
Pakasteessa maku tasoittuu ja maustuu paremmin. Näin olen havainnut jo 20v ajan.
Ja nehän on jo paistettu. Pakastetaan sitä paljon muitakin maitotuotteita sisältäviä tuotteita.
Meillä tehdään myös muita jouluruokia. Jokaiselle jotakin. Myös lapsille omat herkkunsa. Siksi meillä on jouluna mm lihapullia täytteillä, palapaistia jne. Kukaan ei jouluna näe nälkää. Meillä lapseille on muodostunet omat vakiosuosikit joulun laatikoista ja muista.