APUA! vauvan korvan puhdistuksesta..
Iik sain juuri ekaa kertaa tietää ettei vauvan korvia pitäis mennä puhdistamaan ja varsinkaan korvakäytävään ei sais koskea. Mä oon useinkin puhdistanut vauvani korvat, ehkä korvakäytävääkin oon saattanut varovasti pumpulitikulla puhdistaa tai kynnelläni ottaa selvästi näkyvä vaikku pois. Ja en oo ikinä tiennyt ettei noin saisi tehdä.Mikä vaara tuolla mun toiminnallani on? Oonkohan satuttanut, vahingoittanut pikkuistani? :(
Kommentit (13)
WTF?
Mulle synnärillä opetettiin nimenomaan korvien putsaus.
Libero baby budseilla otan, ne on sen muotosia, ettei vahingossakaan voi työntää liian syvälle korvaan.
T: esikonen 8vk
korvakäytävässä saatat työntää vaikkua vain sisäänpäin ja tukkia korvakäytävän tai vahingossa tökätä liian syvälle . se siitä.
ne korvat tulee putsata. Lääkäreillä on muuten hirmu ongelma katsoa noita lasten korvia, kun ovat aina vaikkua täynnä. Sit putsataan ja imuroidaan ja johan se korva alkaa pelkästään siitä punoittaa. Päättele siinä sitten onko korvatulehdusta vai ei.
Myös Ceridalin ihoöljyä voi suihkauttaa korviin vaikun poistoon.
Sen saattaa vahingoittaa.
Samoin korvakäytävä niin ahdas, että vaan saa vaikut työnnettyä syvemmäs.
Yleensä ei ole tarvetta puhdistukselle ollenkaan.
Saattaa vaan saada korvakäytävän tuehduksen aikaiseksi.
ne korvat tulee putsata. Lääkäreillä on muuten hirmu ongelma katsoa noita lasten korvia, kun ovat aina vaikkua täynnä. Sit putsataan ja imuroidaan ja johan se korva alkaa pelkästään siitä punoittaa. Päättele siinä sitten onko korvatulehdusta vai ei.
Ulkokorvan saa putsata öljyllä, ei sisältä!!!
...iho kasvaa sillä lailla sisältä ulospäin, että vaikut ja roinat normaalisti siirtyvät pikkuhiljaa korvan suulle josta ne voi pyyhkiä. Tietysti, jos vaikunmuodostus on voimakasta korva voi olla katsoessa vähän tukossa, tai jos vaikku on kuivaa ja kovettuu pahkuraksi sitä öljyä voidaan tarvita sen poistamiseen.
On totta että nykyisin suositellaan että korvaan ei työnnettäisi mitään, ei aikuisen eikä lapsen korvaan. Tietää huonoa pumpulipuikkomarkkinoille!
No, osa ihmisistä ei usko ja osa on "aina oon näin tehnyt ja mitään haittaa ei oo ollut" ja tottahan se onkin että useimmille ei mitään haittaa ole.
Ei mitään suihakuteta vauvan korvaan. hei nyt mammat jumalauta se järki käteen... toivon todella että ketään ei niin tyhmä ole ja niin tee...
Korvat
Vauvan korvista erittyy keltaista vaikkua melko runsaastikin. Värekarvat kuljettavat vaikkua kohti korvakäytävän suuaukkoa.
Korvat puhdistetaan kylvyn jälkeen kuivalla vanupuikolla. Puhdista korvalehden poimut ja korvakäytävän suu varovaisesti. Puikkoa ei saa työntää korvakäytävään.
Tarkasta korvien taustat päivittäin: sinne kertyy tahnamaista eritettä ja ohut iho ärtyy helposti. Puhdista lämpimään veteen kastutetulla vanulapulla tai kankaalla kevyesti ja kuivaa.
Putsannut nykyään harsolla korvakäytävän suun, taitellut sen teräväksi kolmioksi ja varovasti putsannut sillä. Tosiaan pitää varoa, ettei työnnä vaikkua korvakäytäväänpäin. Yleensä vaikku tulee sieltä kyllä ulos, putsaa vaan sitten siitä suulta ja korvanlehden kiemuroista... :D
Korvalehden taakse tulee muuten töhnää tosi nopeesti, 3kk ikäisellä putsaan ne jokatoinen päivä...!
Korvakäytävään ei tule työntää mitään niin ettei näe mitä esim. topsi siellä tekee, mutta totta helkkarissa kököt saa pois poimia.