Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalastavat ja metsästävät isät ovat kyllä aika iso rikkaus

Vierailija
25.10.2011 |

Varsinkin nyt kun eletään pienillä tuloilla. Sitä on aina pitänyt niin itsestään selvyytenä, että pakasteessa on lihaa ja kalaa. Mutta nyt sitä osaa arvostaa tosissaan.

Tänään toi appiukko ison kasan hirvenlihaa, siikaa ja taimenta.

Juurikohan tässä pitää itse lähteä ensi vuona tenttimään metsästyskortti että pääsee mukaan hirvimetsälle ja lihan tulo jatkuu tulevaisuudessakin. Isäni ei enää kauaa jaksa kulkea.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurustellut miehen kanssa joka saa jotain mielihyvää viattomien eläinten tappamisesta.

terv. kasvissyöjä

Vierailija
2/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo hirvikannan karsiminen. Isäni erässä oln metsästäjää kohden 1,5 hirveä ja näistä oli lähes puolet pyydetty ensimmäisen kahden viikon aikana. Eli on ainakin vähemmän harmia liikenteelle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastuksia toki, mutta varsinkin noita kalastusta harrastavia tuttuja kuunnellessa se ei erityisen taloudelliselta harrastukselta kuulosta: Vene, sen käyttökulut, veneilytarvikkeet jne.

Varmasti moni kalastaa halvemmallakin ja on muitakin harrastuksia, joista tulee kustannuksia, mutta minä taas olen useamman kerran huokaissut helpotuksesta noita kalastushankintoja kuunnellessa, ettei meillä mies ainakaan kalasta.

Vierailija
4/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans nyt tiukkaa, osin omien valintojen takia, osittain olosuhteiden pakosta.

Juuri laitoin pakastimeen hirveä, velipojan antamien sorsien kaveriksi. Kalaa pyydetään ympäri vuoden, sitä en siis viitsi pakastaa kun tuoreena on niin paljon parempaa.

Viimeksi lihaa ostettiin kaupasta juhannuksena, muuten on syöty viime syksyn riistaa ja kaverilta pilkkahinnalla ostettua sikaa.

Juurekset kasvatetaan itse, perunat ostetaan isona satsina suoraan viljelijältä.

Työnpuolesta mies saa jauhoja ilmaiseksi, minä puolestani kannan töistä maitoa kotiin.

Mikäs hätä meillä tässä on.

Vierailija
5/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans nyt tiukkaa, osin omien valintojen takia, osittain olosuhteiden pakosta.

Juuri laitoin pakastimeen hirveä, velipojan antamien sorsien kaveriksi. Kalaa pyydetään ympäri vuoden, sitä en siis viitsi pakastaa kun tuoreena on niin paljon parempaa.

Viimeksi lihaa ostettiin kaupasta juhannuksena, muuten on syöty viime syksyn riistaa ja kaverilta pilkkahinnalla ostettua sikaa.

Juurekset kasvatetaan itse, perunat ostetaan isona satsina suoraan viljelijältä.

Työnpuolesta mies saa jauhoja ilmaiseksi, minä puolestani kannan töistä maitoa kotiin.

No ainakin moraalinen puute, toisten kuolemalla elätte. Viitsisitte nyt edes lasten takia näyttää positiivista mallia ja jättää kuolleet eläimet eritteineen syömättä.

Vierailija
6/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tässä puhuu vihreä mies)

"Käsi"metsästämällä pyydetty riista on eettisintä liharuokaa. Eläin ei kauan kidu eikä koskaan ehdi pelästyä sitä, mihin sitä viedään.

Kotimainen järvikala (kuhaa ja siikaa nostetaan toki merestäkin) on maultaan hienointa, lohta kun saa liian harvoin. Ainoa epäeettinen kalastusmuoto on "catch and release". Jos tapaisin niitä tyyppejä, jotka väsyttävät viisikiloisen lohen ja heittävät sen sitten takaisin koskeen, niin niistäisin niiltä nenän poskelle HETI.

Vierailija
7/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävällisesti että on myös naisia ja äitejä jotka metsästävät. Hieno harrastus, kannattaa hankkia metsästyskortti!

Että mun mielestä metsästys on hieman kyseenalainen harrastus. Oma veljeni ja isäni metsästävät ja kyllä minäkin hirvenpaistia syön. Olen silti pohtinut monesti metsästyksen eettisyyttä, ja olenkin onnellinen ettei mieheni metsästä.

Tosin riistanhoidollisestihan esimerkiksi hirvestys on elintärkeää. Onpas vaikeaa:D

Pakko kommentoida että kyllä meillä riista ja kala on ainoata ruokaa mitä oikeasti voin TÄYSIN puhtaalla omallatunnolla syödä. Se liha on elänyt vapaana ja tiedämme kuinka se on kohdannut loppunsa. Saaliista meillä käytetään aivan kaikki, luut, nahat, jänteet jne ihmisille kelpaamatopn käsitellään koirille sopivaksi. Riista/kala ei ole koskaan geneettisesti ylijalostettua, ahtaasti elänyttä, rehulla nopeasti isoon kokoon turvotettua, ahdastakin ahtaammin kuljetettua ja lopulta epäkunnioittavasti lopetettua.

Vierailija
8/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just itekin tajusin, että myös perunoita ei tarvitse ostaa vähään aikaan koska tätini kuskasi meille kaksi pussia puikkoja ja pyöreitä.

Ja vaikka tiukasti eletäänkin niin koskaan ei tosiaan ole ruuasta tarvinnut karsia ja säästää. Maito ja leipä + leivän päälliset on ainoita jota tarvitsee ite ostaa. Ja vihannekset.

No ainakin moraalinen puute, toisten kuolemalla elätte. Viitsisitte nyt edes lasten takia näyttää positiivista mallia ja jättää kuolleet eläimet eritteineen syömättä.

Vierailija
9/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo hirvikannan karsiminen. Isäni erässä oln metsästäjää kohden 1,5 hirveä ja näistä oli lähes puolet pyydetty ensimmäisen kahden viikon aikana. Eli on ainakin vähemmän harmia liikenteelle.

ap

harventaa vähän ihmisiäkin? Ihmisistä kun on aika paljon harmia ajatellen vaikka tämän planeetan lopputulosta.

Vierailija
10/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tässä puhuu vihreä mies)

"Käsi"metsästämällä pyydetty riista on eettisintä liharuokaa. Eläin ei kauan kidu eikä koskaan ehdi pelästyä sitä, mihin sitä viedään.

Kotimainen järvikala (kuhaa ja siikaa nostetaan toki merestäkin) on maultaan hienointa, lohta kun saa liian harvoin. Ainoa epäeettinen kalastusmuoto on "catch and release". Jos tapaisin niitä tyyppejä, jotka väsyttävät viisikiloisen lohen ja heittävät sen sitten takaisin koskeen, niin niistäisin niiltä nenän poskelle HETI.

tuo "catch and release" on aivan järjetöntä ja julmaa!

T: 15

Vierailija
11/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuin mieheen, joka kertoi kalastavansa vain sen ilon vuoksi, että saa väsyttää isoja kaloja ja laskee sitten vapaaksi. Itse kalastan ja teen kaloista ruokaa. Hirvenlihaa saan tuttavalta, nautaa myös.

Metsästys on erittäin hyvä harrastus, oppii kulkemaan luonnossa ja vielä saamaan ravinnonkin sieltä.

Vierailija
12/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

harventaa vähän ihmisiäkin? Ihmisistä kun on aika paljon harmia ajatellen vaikka tämän planeetan lopputulosta.

jotka tätäkin kannattavat... pekka-ericejä ja matteja...

Vierailija
13/20 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInun käsitykseni mukaan nimenomaan metsästätty liha on eettistä luomulihaa vain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Se eläin on juossut villinä ja vapaana elämänsä viimeiseen päivään, ja vain haavoittuneena metsään jäävät ovat niitä ikäviä poikkeuksia, joita aina pyritään välttämään.

Kalastus tuottaa harvemmin suurempaa saalista pakastimeen, mutta ainakin hirvenmetsästäjillä lihaa riittää.

Aika harva metsästysporukkaan kuuluva silti pääsee hirviä ampumaan. Ainakin meillä siinä on melkein aina ne samat, jotka voi laskea melkein ammattimetsästäjiksi. Hyvä juttu on se, että nuorimmat hirvenkaatajat ovat olleet meillä alle 15 joten tulevaisuuden hirvisaalis on turvattu.

Vierailija
14/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä voi sanoa, että pakastin olisi täyttynyt. Todella huono kalavuosi kyllä ollut.

Ja mies kalastelee virvelillä sekä verkoilla. Minä tyydyn mato-onkeen ja katiskaan.

Vierailija
15/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten on myös äidit, jotka hoitavat lapsia ja tekevät käsitöitä :)

Vierailija
16/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mies ollu työtön kesän alusta lähtien ja ite oon vielä äitiysvapaalla. On kyllä kullanarvoista, että mies kalastaa ja metsästää. Ja minä oon marjastanut puolukat ja variksenmarjat pakkaseen, omalta äidiltä mustikat ja anopilta tyrniä ja mustaherukkaa. Sähkölaskussa säästetään, kun poltetaan talvella paljon puuta, joka "ilmaseksi" tehty tulevista perintömetsistä. Lisäksi minä ja äitini kudotaan lapsille ja aikuisillekin villasukkia, lapasia, villahousuja, pipoja jne.

Näin toki eletään vaikka ei työttömänä kumpikaan oliskaan.

Vierailija
17/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävällisesti että on myös naisia ja äitejä jotka metsästävät. Hieno harrastus, kannattaa hankkia metsästyskortti!

Vierailija
18/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mun mielestä metsästys on hieman kyseenalainen harrastus. Oma veljeni ja isäni metsästävät ja kyllä minäkin hirvenpaistia syön. Olen silti pohtinut monesti metsästyksen eettisyyttä, ja olenkin onnellinen ettei mieheni metsästä.

Tosin riistanhoidollisestihan esimerkiksi hirvestys on elintärkeää. Onpas vaikeaa:D

Vierailija
19/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaa vapaana, kantaa hoidetaan metsästämällä.

Vierailija
20/20 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön riistaa nimen omaan eettisistä syistä. Ja onhan se ekologistakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä