Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä pitää juhlat kun valmistuu yliopistosta?

Vierailija
25.10.2011 |

Valmistuminen (lääkäriksi) on vielä muutaman vuoden päässä mutta miehen kanssa tällaisia juteltiin. Että pitäisikö sitten pitää jotkut juhlat? Ihan mielellään minä ainakin pitäisin, tosin ehkä lähinnä omalle lähiperheelle, sisaruksille ja vanhemmille. Miehen mielestä voitaisiin kutsua myös hänen perhe mutta mietin että onko nyt ihan tyhmää sellaista juhlia.. (joo tiedän, pienet on murheet)

Ylioppilas en ole joten en ole koskaan pitänyt isoja valmistumisjuhlia, amiksesta valmistuessani ei mitään juhlittu.

Haluaisin siis ihan suht "viralliset" juhlat pitää niin että ihan vuokraisi vaikka jostain kivemmasta ravintolasta yksityistilat yms. Meidän perheessä tietysti juhlitaan pienempiäkin asioita mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää onko yleensä tapana juhlia pitää tällaisessa tilanteessa :) (Tohtoriksi en ole kuitenkaan ihan heti väittelemässä, sitten tietysti on karonkat sun muut jos sellaiseen joskus yllän)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen yliopistosta valmistunut on vähintään käynyt syömässä paremmin vanhempiensa kanssa.

En osaa sanoa, ovatko kaikki pitäneet myös bileet. Mutta osa on, ja jotkut hyvinkin isot bileet, siis sellaiset että vuokrataan juhlatila, tilataan esiintyjiä jne.

Juhli ihmeessä!

Vierailija
2/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kyllä ikinä kuullut enkä itse pitänyt maisteriksi valmistuttua, enkä ole ollut kenenkään vastaavissa juhlissa.

Mutta miksi ei voisi juhlia, on kai sitä pienempiäkin juhlan aiheita kuin lääkäriksi valmistuminen! Ilman muuta pidätte juhlat, jos kerran siltä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä juuri niin isot juhlat kuin mukavalta tuntuu :) Itse ilahdun kutsusta oli syy mikä hyvänsä.

Vierailija
4/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlat ja mentiin ravintolaan syömään hyvin. Vanhempien kanssa en erityisesti juhlinut, samppanjapullo taidettiin kyllä korkata. Mikset voisi juhlia valmistumistasi suvun kesken! Kyllä juhlia voi pitää vähäisemmistäkin syistä.

Vierailija
5/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin tökerösti muotoiltua tuo viimeinen lause, en siis tarkoittanut, että valmistuminen olisi vähäinen syy :)

Vierailija
6/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me varmaan ne juhlat pidetään, tyhmänä vaan helposti tulee mieleen sellaisia juttuja kuin että pitääkö joku mua "kehuskelevana" jos juhlin sellaista mitä ei yleensä juhlita tai että luuleeko joku että yritän vain kalastella lahjoja (mitä siis todellakaan EI tarvitse eikä melkein saakaan tuoda).

Lääkikseen pääsy oli kuitenkin minulle iso urakka kun samalla hoidin kahta pientä lasta kotona ja se on myös ollut pitkään sellainen saavuttamattomalta tuntuva haave mikä nyt toteutuikin. Olen siis todella vilpittömän iloinen että opiskelemaan pääsin (ja että opinnot ovat tähän asti sujuneet hyvin). Ehkä läheiseni myös haluavat tätä kanssani juhlia sitten aikanaan :)

Vierailija
7/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että lääkäriksi valmistumista juhlitaan kyllä ihan yleisesti - osa tietenkin pitää isommat juhlat ja toiset tarjoaa vain vanhemmille kakkukahvit. Ja onhan se lisensiaatin tutkintokin korkeampi kuin maisterin (kun joku viittasi ettei maisterit juhli) ;)

Vierailija
8/16 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimmät ihmiset ravintolaan, aika rentoa ilmapiiriä, hyvää ruokaa, vähän kuohuvaa.

Oli pitkä tie päästä siihen pisteeseen, ja vaikka se ei yleistä olisikaan, se oli minulle niin suuri asia, että halusin sitä juhlistaa.

Vierailija
9/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Itse olen ollut lääkäriksi valmistuneen pienissä juhlissa. Onhan se jo iso saavutus ja monta vuotta opiskelua takana. Oma poikani valmistuu ammattikoulusta ja kysyi "miksi ylioppilaita juhlitaan mutta muita ammattiin valmistuneita ei ?! Ylioppilashan ei ole vielä mitään ammatillisella tasolla?" Näinhän se on. Poika toivoi pieniä juhlia. Omaperhe, tyttöystävä, isovanhemmat sekä lähimmät serkut.

Vierailija
10/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä valmistuin maisteriksi yliopistosta niin kyllä me pidettiin juhlat! Ja hauskat juhlat olikin! Ei se mitään omakehua ole pitää juhlia, vaan tilaisuus ja mahdollisuus jakaa iloinen asia lähteisten kanssa.

Vierailija
11/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet bileet kirjoitti:

Oma poikani valmistuu ammattikoulusta ja kysyi "miksi ylioppilaita juhlitaan mutta muita ammattiin valmistuneita ei ?! Ylioppilashan ei ole vielä mitään ammatillisella tasolla?" Näinhän se on.

Ei teitä ole älyllä siunattu, jos juhlia voi vain "ammatilliselle tasolle valmistumista". Onko syntymäpäivät, joulut ja juhannuksetkin teillä 'ammatillista tasoa' vai eikö niitä ole koskaan juhlittu?

Vierailija
12/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli valmistujaiset sukulaisten kesken. Oli iso juttu lopulta valmistua, ja kaikki mielellään yleensä juhlii elämän käännekohtia.

Vierailija
13/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maisterinpaperit enkä juhlinut, heti seuraavana aamuna töihin.

Vierailija
14/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lääkärit pidä karonkkaa?

Olen itse humanisti, niin en tiedä, mutta aika usein kaverit ovat pitäneet saatuaan väittärin valmiiksi.

Vierailija
15/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlittiin enemmän sisäänpääsyä kuin valmistumista :D

Vierailija
16/16 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin lääketieteen lisensiaatiksi valmistuessani kohtalaisen suuret juhlat siten että ensin kutsuin sukulaiset iltapäivästä ja illalla sitten ystävät. Oli melkoisen hyvät juhlat ja kestivät pitkään aamuyöhön saakka, sukulaisista tietysti veljeni jäivät jatkamaan juhlia siinäkin vaiheessa kun ystävien kanssa alettiin juhlia. Hankin tarjottavat siten ettei tarvinnut itse tehdä mitään ruokaa ja hankin olutta, lonkeroa, siideriä yms. reilusti useita "salkkuja" ja isäni reseptillä tehtiin reilusti hyvää boolia. Tuossa vaiheessa itselläni ei vielä ollut omaa taloa vaan asuin kerrostalossa vielä niin juhlat pidin vanhempieni omakotitalossa sitten niin päästiin kesäiltaa viettämään ulos talon takapihan kuistille ja terassille myös eikä vain sisätiloissa tarvinnut olla. Valmistumiseni venyi siis kesäkuulle niin juhlat olivat kesällä siksi, yleensähän lääkärit valmistuvat jo keväällä maaliskuussa, mutta valmistumisjuhlien kannalta kesällä valmistuminen oli parempaa oikeastaan. Juhlat olivat sukulaisten osalta vähän pienemmät kuin ylioppilasjuhlat aikoinaan, mutta kavereiden osalta paljon suuremmat.

Erikoista että jotain ripillepääsyä juhlitaan isosti ja samoin yleensä ylioppilaaksi pääsyä juhlitaan isommin kuin akateemisen loppututkinnon suoritusta, itse halusin kuitenkin pitää isot juhlat ja se olikin todella hyvä ratkaisu sen verran hauskaa oli juhlia.

Toinen veljeni piti myös valmistujaisjuhlat valmistuttuaan kauppatieteiden maisteriksi, mutta toinen veljeni ei juhlinut mitenkään ammattikoulusta valmistumista eikä siitä perheessä juhlia järjstetty vanhempienkaan toimesta toisin kuin minun ja toisen veljeni ylioppilaaksi pääsyn kohdalla. Ei veli toisaalta halunnutkaan mitään juhlia pitää. Serkkuni piti ihan isot juhlat valmistuttuaan ammattikoulusta merkonomiksi, mutta ne ovatkin ainoat juhlat joissa olen ammattikoulusta valmistuneen osalta ollut.

Ap on siis päässyt lääketieteelliseen tiedekuntaan yliopistoon ammattikoulupohjalta, harvinainen saavutus, on vaatinut melko lailla lukemista pääsykokeisiin kun muun pääsykoemateriaalin ohella on täytynyt omatoimisesti opiskella koko lukion pitkä fysiikka ja kemia! Erittäin harvinaista tuo onkin, en tiedä ketään yhdeltäkään oman yliopiston vuosikurssilta (tai muistakaan yliopistoista) tai yhtäkään kollegaa joka ei olisi ylioppilas. Ammattikoulun englanninkielen opetuksen pohjalta ei lääkiksessä pärjää myöskään kun pari ekaa vuotta oppimaterisali on lähes kokonaan englanninkielistä. Mutta tietenkin englantia voi opiskella omstoimisesti lisää sen ammattikoulun ja peruskoulun antamien valmiuksien lisäksi jotta yliopistossa pärjää ja täytyyhän se lääkiksen englannintenttikin läpäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän