Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos hemoglobiini oli alhainen synnytyksen jälkeen, pääsitkö heti ylös?

Vierailija
25.10.2011 |

Tuli mieleen sektioketjua lueskellessa, että vaikuttikohan hyvin alhainen hemppani siihen, etten kertakaikkiaan päässyt ylös sängystä sektion jälkeen pariin päivään. Kaikki muut tuntuvat päässeen jo samana iltana kävelemään, suihkuun ja hoitamaan vauvaa. Itselläni leikkaus oli illalla ja seuraavana päivänä yritin kyllä nousta moneen kertaan, mutta jo istuessa tajunta hämärtyi voimakkaasti ja oli pakko käydä samantien uudelleen makaamaan.

Rupesi vähän harmittamaan, kun kaikilla muilla tuntuu menneen niin hyvin. Itselläni vielä kivut olivat kovat aika pitkään ja hankaloittivat vähän kaikkea elämää, pakkautuneen maidon pumppaamisesta ihan vessassakäyntiin. Olisi ollut ihanaa päästä jo toisena päivänä jalkeille, mutta taju vain lähti, ensin huimauksen ja sitten todella kovan kivun takia. Vielä jos hidas liikkeelle lähtö osaltaan pahensi kipuja, niin höh. :(

Onko kellään muulla ollut vaikeuksia päästä sängystä ylös pyörtymättä? Olisi mukava kuulla kaikkien hehkutusten jälkeen, etten olekaan ainoa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en päässyt ylös vasta kuin seuraavana iltana. Silmissä sumeni kun nousin seisomaan, hb oli muistaakseni jotain 90 luokkaa..tai alempi.

Nyt normaali synnytyksen jälkeen kävelin salista huoneeseen 74 hb:llä. Taitaa olla siis aikalailla tilanne kohtaista. Tosin en tiennyt vielä siinä vaiheessa hb tasoa, eikä tiennyt kätilökään.

Ja onhan itse sektio kuitenkin iso leikkaus.

Vierailija
2/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut leikattiin pe-aamulla ja su-iltapäivällä pääsin vasta ylös. lähinnä kyllä haavakivun takia mutta hb oli n.80 ja kyllä huippasikin paljon. ja siitä vielä pari seuraavaa päivää oli aika haasteellisia mutta kun katetrin ottivat pois niin pakko oli vessaan kävellä ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman avustajaa. Kävin suihkussa ja hän joutui kannattelemaan ja auttamaan pukemisessa. Sain kylläkin 4 pussia verta sen jälkeen.

Eikä ollut sektio vaan kiireellinen ja iso eppari.

Vierailija
4/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta synnytyksen jälkeen hemoglobiini oli 78. Synnytys oli muutenkin aika rankka ja päälle tulehdusarvot nousivat - itse mulle ei selvinnyt miksi.

No, mä pyörryin kun vihdoin pääsin synnytyspöydältä nousemaan. En oo koskaan aiemmin pyörtynyt, ja kun kätilö herätteli mua, olin vähän närkästynyt, kun en saanut nukkua... Hetken päästä sitten mulle selvis, että ai niin, vessaanhan mä olinkin menossa.

Olin 4 yötä osastolla ja 2 ekaa päivää kävin vain vessassa, en sen kauempana. Verensiirronkin sain.

Vierailija
5/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yhtään inhaa mennä verisenä ja hikisenä nukkumaan, koska olin niin kanttuvei, etten tullut moista edes ajatelleeksi ;) Kätilö kyllä siivos musta pahimmat pois synnytyssalissa. Mutta jalassa oli veritahra monta päivää, en pystynyt kumartua sitä pesemään.

Vierailija
6/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut leikattiin pe-aamulla ja su-iltapäivällä pääsin vasta ylös. lähinnä kyllä haavakivun takia mutta hb oli n.80 ja kyllä huippasikin paljon. ja siitä vielä pari seuraavaa päivää oli aika haasteellisia mutta kun katetrin ottivat pois niin pakko oli vessaan kävellä ;D

Kun nyt nämä tulivat puheeksi, niin jatkan. :) Hemppa oli aluksi muistaakseni 89. Katetri poistettiin seuraavana päivänä, laskujeni mukaan noin 18 tuntia leikkauksen jälkeen. Sen jälkeen yritin vessaan, mutta huippasi ihan liikaa enkä sitten alusastian kanssa osannut rentouttaa sulkijalihasta, joten sain lopulta itkettyä itselleni pöntön sängyn viereen illaksi ja yöksi. Toisena kokonaisena päivänä ei sitten huimannut ihan niin paljoa, joten pakotettuna pääsin lopulta vessaankin asti. Mutta huh, sitä kipua. Piti aina lysähtää alas ja vain huohottaa vähän aikaa.

Vierailija
7/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut sektoitiin tulehduarvojen nousun vuoksi. Leikkaus oli lauantai iltana 22 ja ylös pääsin sunnuntai iltana. Yritin silloin sunnuntai aamuna, mutta pää ei tosiaan pitänyt. Samana päivänä sain lääkityksen kohtutulehdukseen, joka varmaan osana vaikutti siihene etten vain kyennyt nousemaan.

Kipujen kanssa kyllä pärjäsin lopulta ihan panadol, burana linjalla kunhan ylös pääsin.

Vierailija
8/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri töpeksi aika lailla (muistan jopa veren lorinan...), ja hb laski alle 70. En halunnut verensiirtoa, vaikka lääkärin mukaan en erottunut enää lakanoista. Keskiviikkona aamulla nousin ylös, olo oli hutera, mutta koska elimistöni oli tottunut alhaiseen hemoglobiiniin jo vuosia, ei pientä huimausta lukuunottamatta tullut ongelmia. Perjantaina lähdettiin vauvan kanssa kotiin ja hoitajat sanoivat, että eivät ikinä uskoneet, että se olisin todella minä, niin karmeassa kunnossa olin heidän mielestään leikkauspäivänä ja vielä keskiviikkona.

Vierailija
9/9 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en ollut sektiossa.