Karppaus on ÄLLÖTTÄVÄÄ
Karppaajilla on aivan liian kapea-alainen ruokavalio. Lisäksi karppaus on hyvin epäekologista.
Miksette voi vain syödä vähemmän ja terveellistä ruokaa? Aiotteko koko elämänne karpata? Oks...
Kommentit (53)
Mitäpä ajattelet infarktiriskillesi tapahtuvan? No, jokainen tietenkin itse valitsee.....
mutta silti kaupat raportoi karppauksen aiheuttamasta selvästä lihankulutuksen noususta.
ja tänäänkin kun oli lihamurekepäivä sitä samaa mureketta söivät kyllä muutkin. Ainoastaan minä olen sitten se pahis vai? Ja siksi koska minun lautaseltani puuttui lisukeperuna ja leivät? Niiden tilalla oli sitten kyllä reilusti salaattia ja raasteita. Ihan oikeasti, kiihkoatte aivan turhasta.
Jos olet karppaaja, syöt tod.näk. keskimääräistä enemmän lihatuotteita. Sinun vuoksesi 8mutkan kautta, mutta kuitenkin) on siis teurastettu enemmän eläimiä ja olet aiheuttanut enemmän tuhoa maapallolle.
ap
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Karppaustrendi+saanut+suomalaiset+sy%…
Lihansyönti on Suomessa kovassa kasvussa. Kulutus lähti nousuun viime vuoden syksynä, ja tänä vuonna kasvun ennakoidaan kiihtyvän entisestään.
Suomen Gallupin Elintarviketiedon mukaan viimevuotinen 3 prosentin harppaus oli harvinaisen raju pitkällä aikavälillä vertailtuna.
enempää. Kuten sanoin, syön työpaikkaruokalassa sitä mitä siellä kulloinkin on, salaatin kera. Kotona minulle riittää sitten ihan jugurtti/rahka/kiisseli ja marjat tai joku tonnikalahässäkkä, olen huono kokki eikä keittiössä heiluminen ole minun juttuni. Aamupalalla en saa kahvia kummempaa alas.
numero 14, kai
Ottavat sen saman määrän lihaa työpaikkaruokalassa kuin muutkin, mutta hiilarilisäkkeiden sijasta ison kasan kasviksia ja kunnon lorauksen oliiviöljyä päälle. En näe, mitä ongelmallista tässä on ja voin hyvin uskoa positiiviset terveysvaikutukset. Lisäksi jää karkit, limsat ja jätskit pois eli en näe siinäkään mitään pahaa tai ongelmallista. Mitään puutoksia tästä ei ala kärsiä ja saa todennäköisemmin riittävästi vitamiineja, kuitua, kivennäis- ja hivenaineita.
enempää. Kuten sanoin, syön työpaikkaruokalassa sitä mitä siellä kulloinkin on, salaatin kera. Kotona minulle riittää sitten ihan jugurtti/rahka/kiisseli ja marjat tai joku tonnikalahässäkkä, olen huono kokki eikä keittiössä heiluminen ole minun juttuni. Aamupalalla en saa kahvia kummempaa alas.
numero 14, kai
Kuinkahan sitten määritellään tavisruokailija? Hyvä juttu toki, jos et käytä lihatuotteita ylenpalttisesti. Karppaus on kuitenkin aivan varmasti lisännyt, ja tulee lisäämään, yleistä lihan käyttöä (minkä kautta taas tuotantoa), mikä on mielestäni huolestuttavaa ja itsekästä kehitystä.
ap
Vegetaristikarppaajat ovat erikseen, mutta he ovat vähemmistönä.
Näin juuri. Karppaaminen ei ole kenellekään välttämättömyys. Mutta kun MINÄ haluan, tämä sopii MINULLE. MINÄ olen laiska, mutta haluan laihtua. Karppaaminen tukee oksettavaa lihateollisuutta ja aiheuttaa ympäristöhaittoja. Mutta ei sillä väliä kun MINÄ.... ap
Elä ole noin itsekeskeinen.
Jos ihmiset ovat päässeet eroon sairauksistaan ja saaneet elämään virkeyttä, niin sinun mielestä he ovat tehneet vääryyttä.
Nuo ekologia hössötykset ovat vain yhden uskontokunnan julistuksia.
Eräänlaista ravinto rasismia.
Näin juuri. Karppaaminen ei ole kenellekään välttämättömyys. Mutta kun MINÄ haluan, tämä sopii MINULLE. MINÄ olen laiska, mutta haluan laihtua. Karppaaminen tukee oksettavaa lihateollisuutta ja aiheuttaa ympäristöhaittoja. Mutta ei sillä väliä kun MINÄ.... ap
Elä ole noin itsekeskeinen.
Jos ihmiset ovat päässeet eroon sairauksistaan ja saaneet elämään virkeyttä, niin sinun mielestä he ovat tehneet vääryyttä.Nuo ekologia hössötykset ovat vain yhden uskontokunnan julistuksia.
Eräänlaista ravinto rasismia.
Eläimet päässeet hengestään (hyvin usein lihateollisuus ei muutenkaan piittaa eläimien hyvinvoinnista niiden vielä eläessä) ja maapallo tuhoutuu yhä nopeammin ja nopeammin.
Tuo sairauksista parantuminen ei ole todellakaan noin yksiselitteistä, vaikka sillä olisikin tiettyjä positiivisia vaikutuksia tiettyihin terveyden osa-alueisiin. Tiedät varmasti, että toiset asiantuntijat eivät pidä karppausta terveellisenä pitkällä tähtäimellä. On myös useita vaihtoehtoisia, terveellisiä ruokavalioita, jotka eivät kuormita omaatuntoa (jos sellainen on) niin paljoa. Näin vähällä tiedolla ei mielestäni voi hyväksyttää moista itsekkyyttä.
ap
Oletkos ap koskaan kuullut sanaa kohtuus??
Karpata voi ilman että vetää kilokaupalla eläinperäistä ravintoa naamariinsa. Ei tässä ole vaihtoehtoina joko-tai.
Sitä paitsi, jos halutaan vähentää esim lihan syöntiä, kannattaisi ennemminkin puuttua suuren yleisön kulutustottumuksiin, kuin pieneen aktiivikarppaajien joukkoon, jotka vetävät puolen kilon pihvin päivässä.
Oletkos ap koskaan kuullut sanaa kohtuus??
Karpata voi ilman että vetää kilokaupalla eläinperäistä ravintoa naamariinsa. Ei tässä ole vaihtoehtoina joko-tai.
Sitä paitsi, jos halutaan vähentää esim lihan syöntiä, kannattaisi ennemminkin puuttua suuren yleisön kulutustottumuksiin, kuin pieneen aktiivikarppaajien joukkoon, jotka vetävät puolen kilon pihvin päivässä.
Totta kai pitäisi puuttua suuren yleisön lihan kulutukseen, mutta miksi karppaajia ei saisi kritisoida? Eivät ne mitenkään poissulje toisiaan, päinvastoin. On hyvin todennäköistä, että peruskarppaaja syö säännöllisen usein lihaa. Monen karppaajan ruokavalion pohja on juuri liha. Jos sinulla tai jollain muulla karppaajalla näin ei ole, niin hyvä juttu. On kuitenkin selvää, että (yhä yleistyvä) karppaus on selvästi mukana lihatuotannon kasvussa.
ap
En ole karppaaja. Itse asiassa syön paljon keskivertotallaajaa vähemmän lihaa.
Ei niitä asenteita tuolla lailla syyllistämällä muuteta. Pikkuhiljaa, kuten koulujen kasvispäivillä saadaan ihmisiä vähentämään lihankulutusta. Olet ihan hyvällä asialla, ap, mutta tyylisi tekee sen, että kukaan ei halua noudattaa sun neuvoja. Syyllistäminen ei koskaan toimi, se on fakta.
Itse olen sitä mieltä, että ruoan lisäksi pitäisi kiinnittä monen muun asian ympäristövaikutuksiin. Nykyinen ympäristökeskustelu keikkuu aivan liiaksi ravinnon ympärillä....
T: 26
Elä ole noin itsekeskeinen. Jos ihmiset ovat päässeet eroon sairauksistaan ja saaneet elämään virkeyttä, niin sinun mielestä he ovat tehneet vääryyttä. Nuo ekologia hössötykset ovat vain yhden uskontokunnan julistuksia. Eräänlaista ravinto rasismia.
Eläimet päässeet hengestään (hyvin usein lihateollisuus ei muutenkaan piittaa eläimien hyvinvoinnista niiden vielä eläessä) ja maapallo tuhoutuu yhä nopeammin ja nopeammin. Tuo sairauksista parantuminen ei ole todellakaan noin yksiselitteistä, vaikka sillä olisikin tiettyjä positiivisia vaikutuksia tiettyihin terveyden osa-alueisiin. Tiedät varmasti, että toiset asiantuntijat eivät pidä karppausta terveellisenä pitkällä tähtäimellä. On myös useita vaihtoehtoisia, terveellisiä ruokavalioita, jotka eivät kuormita omaatuntoa (jos sellainen on) niin paljoa. Näin vähällä tiedolla ei mielestäni voi hyväksyttää moista itsekkyyttä. ap
Liian paljon vedotaan sanaan asintuntijat.
Jos asiantuntijaksi lasketaan henkilö joka on tutkinut vain yhtä suppeaa alaa, sen laajasta kirjosta, niin ei se kyllä vastaa käsitettä asiantuntija.
Ihmisiä nyt vain on erinlaisia.
Osalle heistä kehittyy pakonomainen tarve julistaa omaa mielipidettään ainoana ja oikeana elämänohjeena.
Se voi olla uskontoa, politiikkaa, lastenhoitoa, ruokaan liittyvää...ym.
Näille ominaista on pyrkiä rajoittamaan muiden ihmisten aivan normaaleina toimintoina pitämiään toimintoja, koska nämä eivät sovi ko. henkilön maailman katsomukseen.
Niin, että sori vain tulen jatkossakin syömään lihaa, kuten ihmisrotu on tehnyt koko olemassaolonsa ajan.
Mutta toisin kuin sinä, hyväksyn myös sen että sinä et lihan syönnistä ilmeisesti perusta.
Jos et tule hyppimään minun ruokakuppiini, niin minäkään en tule hyppimään sinun ruokakuppiisi.
Karppaajat taas ovat. Hurahtaneet huvittaa vähän samalla lailla kuin hihhulit. Itse olen pysynyt timmissä kunnossa ihan perussafkoja syömällä ja liikkumalla. Suosittelen muillekin.
Jos asiantuntijaksi lasketaan henkilö joka on tutkinut vain yhtä suppeaa alaa, sen laajasta kirjosta, niin ei se kyllä vastaa käsitettä asiantuntija.
joka odottaa jokaista populaatiota, jolla on paljon ruokaa eikä luotaisia vihollisia. Toisin sanoen kannan romahdusta.
Ihmiskunnan pitäisi nyt todella ruveta suosimaan kasvisravintoa. Siihen on miljoona syytä. Lihantuotanto kuormittaa ympäristöä järkyttävällä tavalla. Se aiheuttaa maailmassa suurta eriarvoisuutta ja tragedioita. Tuotantoeläinten kohtelu on jotain sanoinkuvaamatonta. Ja lisäksi vielä kasviperäisen ravinnon syönti on ihmiselle hyväksi!
Mutta mitä tekee ihmiskunta? Rupeaa karppaamaan... Kun kouluihin ehdotetaan yhtä kasvisruokapäivää, toisien sanoen että yksi viikon 35 ateriasta ei sisältäisi lihaa, mammat lykkää lapsilleen rahaa että lapset voivat mennä mäkkäriin.
Mä vaan toivon ettei mun tai mun lapsen tarvi kokea sitä romahduksen aikaa. Fiksu streriloisi itsensä tässä vaiheessa.
Vetoan mieluummin asiantuntijoihin, kuin karppaukseen hurahtaneihin mammeloihin.
Argumenttisi ovat hyvin hataria: "no mää nyt vaan tykkään syyä tälleen, pidä huoli omist asioistas" Ihminen on biologialtaan sekasyöjä, nykyihminen ei TARVITSE lihaa. Meillä on niin paljon ja niin monipuolista ravintoa. Totta kai luolamies on syönyt lihaa, hänellä ei ollut liiemmin vaihtoehtoja. Ja hyvin valitettavasti ekologinen jalanjälkesi ei ole vain sinun asiasi, tekemäsi tuho tulee vaikuttamaan meihin kaikkiin, sekä tuleviin jälkipolviin.
Eikä tässä ole kyse uskonnosta, lastenhoidosta tai muustakaan himphamppu-"näin meidän kylällä"-jutusta. Ihmisen maailman tuhoaminen on puhdasta tiedettä, faktaa, biologiaa (ja paljon todennetumpaa faktaa kuin karppaamisen hyötyvaikutukset). Se että ihmiset eivät ota sitä tosissaan, eivätkä välitä tekojensa seurauksista, onkin sitten ehkä sellainen tietynlainen elämäntyyli, johon viittasit.
ap
Vetoan mieluummin asiantuntijoihin, kuin karppaukseen hurahtaneihin mammeloihin.
Argumenttisi ovat hyvin hataria: "no mää nyt vaan tykkään syyä tälleen, pidä huoli omist asioistas" Ihminen on biologialtaan sekasyöjä, nykyihminen ei TARVITSE lihaa. Meillä on niin paljon ja niin monipuolista ravintoa. Totta kai luolamies on syönyt lihaa, hänellä ei ollut liiemmin vaihtoehtoja. Ja hyvin valitettavasti ekologinen jalanjälkesi ei ole vain sinun asiasi, tekemäsi tuho tulee vaikuttamaan meihin kaikkiin, sekä tuleviin jälkipolviin.
Eikä tässä ole kyse uskonnosta, lastenhoidosta tai muustakaan himphamppu-"näin meidän kylällä"-jutusta. Ihmisen maailman tuhoaminen on puhdasta tiedettä, faktaa, biologiaa (ja paljon todennetumpaa faktaa kuin karppaamisen hyötyvaikutukset). Se että ihmiset eivät ota sitä tosissaan, eivätkä välitä tekojensa seurauksista, onkin sitten ehkä sellainen tietynlainen elämäntyyli, johon viittasit.
ap
Rasvaa sen sijaan syödään kunnolla.
Joo, minuakin oksetti ajatus pekonista ja munista aamulla, mutta kummasti vaan nälkä pysyi poissa 6 tuntia ja virtaa riitti...eli jäi tavaksi.