Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuri osa ravintolaruoasta eineksiä – ”pihvi vain lämmitetään ja koristellaan”

Vierailija
25.10.2011 |

Kuka luki tämän jutun eilen Ylen sivuilta ??

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todella ihmeissäni jos joku tästä ennakkoluulojen ja omahyväisyyden kyllästämästä mammajoukkiosta todella sokkotestissä erottaisi valmiin pihvin paikan päällä lämmitetystä. Jos olette huhupuheiden kautta vakuuttuneet siitä että paikassa tarjoillaan eineksiä, luette ruokalistankin epäillen joka sanaa, ja tokihan se vaikuttaa "kokemukseen". Nimim. ravintola-alan ammattilainen.

saanut jo nuo huonot kokemukseni ennen tähän keskusteluun kirjoittamista.

Huonoja kokemuksia ketjuista

2 x Amarillo

1 x ABC -huoltis

1 x Chicos

Ei nyt ole kuitenkaan ihan sattuma, että ruoat on ollut aidosti huonoja. Emmekä nyt puhu pihveistä vaan yleensä siitä, että ruoka ei ole ollut tasokasta. En yleensä syö pihvejä.

19

Vierailija
22/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABC:n annokset saattavat olla keskeltä jäässä (!), kaikki S-ketjun hampurilaisannokset ovat tasan samanlaisia koristeheiniä myöten eikä Rossossa voi todellakaan syödä muuta kuin pannupitsaa ja sekin tökkäisee puolivälissä, kun on niin rasvaista.

Valitettavasti tämä maa s-ryhmittyy ja oikeita, hyviä ravintoloita on vaikea pienemmiltä kyliltä löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä harvempi ravintola valmistaa ruokansa itse. Sen sijaan ruoka syntyy usein alihankintana pienissä elinarvikealan yrityksissä, ja ravintoloissa se vain kootaan näyttäviksi annoksiksi. Ravintola-alan mielestä ilman valmisruokia annoksia ei ehdittäisi tehdä asiakkaan toivomassa aikataulussa.

Pieni helsinkiläisyritys puristaa ja paistaa 100 000 pannupihviä päivässä. Tai vastaavasti lihapullia syntyy helposti puoli miljoonaa kappaletta.

Hotelli, ravintola- ja catering eli HoReCa-bisneksessä pannupihvejä kutsutaan komponenteiksi. Tällainen komponentti eli valmispihvi päätyy yhä useammin muuallekin kuin työpaikkaruokalan lautaselle.

Ravintolaruoka syntyykin nykyään usein alihankkijan tehtaassa, ja ravintolan keittiössä se vain lämmitetään ja koristellaan.

- Tämmöisen komponenttiajattelun kautta pystytään takaamaan, että asiakas saa pihvinsä samanlaatuisena söipä sen Helsingissä tai Rovaniemellä, selittää pihvitehtaan toimitusjohtaja Mika Lindfors Lagerblad Foodsilta.

Yksi S-ryhmän ketjuista on parhaillaan uudistumassa, mutta kaikkien ketjujen yhteensä 650 ravintolan kehityksestä vastaava johtaja myöntää, että joissain tapauksissa pihvi ostetaan valmiina.

Valmispihvistä myös isoimmat voitot

Ilman puolivalmiita tai valmiita komponentteja ei tultaisi toimeen väittää itsekin kokkina häärinyt projektijohtaja Atte Vannasmaa SOK ravitsemusketjuohjauksesta.

- Me emme saa sitä asiakkaan vaatimaa nopeutta, jos me tehdään kaikki itse. Ja taas vastaavasti me emme pysty vastaamaan asiakkaan laatuvaatimuksiin, jos kaikki tulee valmiina. Eli tasapaino näiden välillä pitää löytyä, Vannasmaa analysoi.

Mutta toisaalta: kolmesta vaihtoehdosta, eli valmiista, puolivalmiista tai kokonaan itse tehdystä parhaimman tuoton saa valmiista pihvistä.

- Jos työvoimakustannuksia lasketaan, niin totta kai valmispihvi on tuottoisin on. Kun se tehdään itse, voimme hinnoitella sen niin, että se on aavistuksen katteellisempi, selventää Vannasmaa.

Valmisruokapuolen edustajan Mika Lindforsin mukaan trendi ulkoistaa ruoanvalmistus ravintoloista teollisuudelle kasvaa.

Ravintoloille kilpailija kotikokeista

SOK:n ketjuohjauksesta vastaava Atte Vannasmaa väittää, että joidenkin ravintoloiden kilpailija ei enää olekaan toinen ravintola vaan kokkiohjelmista taitojaan kasvattelevat kotikokit.

- Asiakkaiden ruokatietämys kasvaa koko ajan. Kilpailijamme voi siis aivan hyvin olla kaveri tai nainen, joka hakee perjantaina laaturaaka-aineet kaupasta ja kokkaa ystävilleen, jotka puolestaan tuovat mukanaan juomat, ja vietetään mukava ilta, luonnehtii Vannasmaa.

YLE Uutiset / Risto Mattila"

Vierailija
24/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuasta valmistetaan keskitetysti - kunhan se on hyvää ja tuoretta. Ei se lihapulla sen huonompi ole, vaikka se olisikin pyöritelty alihankkijalla.

Ja ainahan voi mennä vähän laadukkaampaan ravintolaan. Sisäfilepihviä ei voi vieläkään tehdä keskitetysti missään... ;-)

Vierailija
25/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä väitäkään, että aina erottaisin einespihvin "kunnollisesta", mutta tympii, että maksan sellaisesta monta kymppiä!

Vierailija
26/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaruoka maistuu natriumglutamaatille ja sen kyllä huomaa, kun ei enää itse käytä sitä ruuanlaitossa.

Siitä huolimatta on ihan kiva käydä ravintolassa syömässä. Käydään yleensä jossain Rossossa, Amarillossa tms. kohtuullisen halvassa paikassa koko perheen voimin, eikä edes odoteta mitään suurenmoista makuelämystä. Pari kertaa on kyllä harmittanut kalliimmassa paikassa, kun itse oltaisiin tehty kotona parempaa.

Vierailija
27/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

medium, mies raaka medium ja poika lähes raakana. Onko niillä valmiina noi eri kypsyysasteet pussissa?

Vierailija
28/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutisista joo. Järkkyä ja hinnaksi lätkäistään parikymppiä.

Vierailija
29/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläsen rehellisesti sanottuna maistaakin. Sen takia syön mielelläni kotona itse tehtyä ruokaa.

Vierailija
30/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin on kaikissa näissä "ketjuravintoloissa", Rossossa, Amarillossa, Chicosissa, Fonda del Solissa ym ym. Annokset valmiina, lämmitetään vaan. Jaiks.

Vierailija
31/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaikka lähes kaikkihan ne johonkin ketjuun kuuluu) vaan ihan kunnon ravintoloinakin itseään mainostavissa.

Vierailija
32/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kuvitellut toista...

jutussahan viitattiin nimenomaan S-ryhmän ketjuravintoloihin...

Itse olin joskus 20 v siten Rossossa kesätyöntekijänä ja silloin kyllä ruuat tehtiin itse alusta saakka.

Mutta nykyään S-ryhmällä on niiiiin kiire laajentua ja ottaa määräävä markkina-asema ja sen jälkeen nostaa hinnat pilviin, että he käyttävät eineksiä voiton maksimointiin

Mielestäni voisimme kaikki bokotoida s-ryhmää

Vierailija
33/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin on kaikissa näissä "ketjuravintoloissa", Rossossa, Amarillossa, Chicosissa, Fonda del Solissa ym ym. Annokset valmiina, lämmitetään vaan. Jaiks.

se kestää aina sen väh 30 min vaikka ravintola olisi tyhjä ?

Vierailija
34/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suht tasokkaissakin paikoissa

Vierailija
35/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kestää aina sen väh 30 min vaikka ravintola olisi tyhjä ?

annetaan sellainen vaikutelma, että kokki siellä väsäilee niitä burritoksia omin pikku kätösin ;-)

Vierailija
36/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kuvitellut toista... jutussahan viitattiin nimenomaan S-ryhmän ketjuravintoloihin... Itse olin joskus 20 v siten Rossossa kesätyöntekijänä ja silloin kyllä ruuat tehtiin itse alusta saakka. Mutta nykyään S-ryhmällä on niiiiin kiire laajentua ja ottaa määräävä markkina-asema ja sen jälkeen nostaa hinnat pilviin, että he käyttävät eineksiä voiton maksimointiin Mielestäni voisimme kaikki bokotoida s-ryhmää

ihan kaikkia muitakin ketjuja :D

Vierailija
37/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen kuvitellut toista... jutussahan viitattiin nimenomaan S-ryhmän ketjuravintoloihin... Itse olin joskus 20 v siten Rossossa kesätyöntekijänä ja silloin kyllä ruuat tehtiin itse alusta saakka. Mutta nykyään S-ryhmällä on niiiiin kiire laajentua ja ottaa määräävä markkina-asema ja sen jälkeen nostaa hinnat pilviin, että he käyttävät eineksiä voiton maksimointiin Mielestäni voisimme kaikki bokotoida s-ryhmää

ihan kaikkia muitakin ketjuja :D

s-ketju myönsi lehdessä einesten käytön...

Kerro mulle joku muu ketju esim oulussa kuin s-ketju ?

Vierailija
38/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään laittaa itse ruokaa, ja sitten kun mennään raflaan, mennään ihan "oikeaan" ravintolaan.

Vierailija
39/39 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos salissa tarjoilee yksi ihminen ja annosten odottelu kestää 10-15 minuuttia niin ajatteleeko tosiaan silloin joku, että annokset tehdään alusta loppuun?

Jälleen minusta valitetaan myös siitä, että nuo ketjupaikat vastaavat asiakkaiden odotuksiin, ruoka tulee nopeasti eikä ole niin hintavaakaan. Ja kun Suomessa laatu ja ruoan herkullisuus ei ole arvossaan niin en ymmärrä, miksi sitä tässäkin ketjussa valitetaan.:)

Tosin aiemmin on ollut keskustelua siitä, kun esimerkiksi kalaa ei saa ravintoloissa juurikaan tuoreena vaan aina ovat pakasteita. Paremmissakin paikoissa.