syötätkö/syötitkö vauvallesi vain kaupan purkkiruokaa?
Vauvani 5kk syönyt ainoastaan kaupan ruokaa ja puuroa, maidon lisäksi. Olenko huono äiti?
Kommentit (18)
neuvolassa ravitsemusterapeutti sanoi että se ei ole viisasta. Lapsi kasvaa huonosti koska ei saa tarvittavia ravinteita itse tekemästä ruuasta. Niin kai se on.
En ole syöttänyt vain kaupan purkkiruokaa.
On helppo raastaa hedelmä ja antaa se vauvalle. Siitä voit aloittaa oman ruoan antamisen. Banaanit eivät tosin aina soseena maistu.
Ostan monia eri makuja. Kaikki kaupan valikoimat läpi varmaan syöttänyt. en jaksaisi itse niin monipuolisesti laittaa, että saisi eri kaloja, vihanneksia, juureksia, perunat, pastat, riisit ja kaikki hedelmät.. Juu ei. Mulla on muutakin tekemistä. Ja niissä ei tosiaan ole säilöntäaineita. ja pidän niitä puhtaampina kuin kaupan valikoimaa muuten.
On nyt 10 kk ja varmaan pian siirrytään tavalliseen ruokaan pikkuhiljaa. Sekin kyllä kelpaa kun on välillä saanut isän tai äidin lautaselta maistaa sellaista joka tuon ikäiselle sopii (ei suolaista siis).
En kyllä itse syöttänyt valmiita muulloin kuin matkoilla jos ei muuta saanut.
Meillä molemmat ovat syöneet kaupan purkkiruokia. Tosin luomuna pyrin aikoinaan ostamaan jos se vain oli mahdollista.
Terveitä ovat ja hyvinvoivia.
Koululaisia nykyään :-))
Tosin nykyään vältän eineksiä, pyrin tekemään mahdollisimman paljon koti-/ perusruokaa. Iso annos, josta syödään pari päivää ja osa pakkaseen omina annoksinaan. Niistä on helppo lämmittää ateria koulusta kotiin nälkäisenä saapuvalle koululaiselle.
Tämä loppuvastaus ei koskenut ap:ta mutta jos jotakuta muuta kiinnostaisi ;-D
päivittäin melkein 2-vuotiaaksi asti. :) Ja nykyisinkin menee ihan hyvin retkiateriana, on nyt 4-vuotias. No, päiväkodissa söi normaalia ruokaa ja kotonakin silloin kun kokattiin. Mutta harvoin laitettiin ruokaa tuohon aikaan koska molemmat perheen aikuiset söivät työpaikalla lounaan.
Kuopukselle annettiin myös 1-vuotiaaksi asti pelkästään purkkiruokaa, sen jälkeen normaalia ruokaa.
Meillä ainakin on lapsista kasvanut kaikkiruokaisia, kun on antanut monipuolista purkkiruokaa. Purkkiruoan kaveriksi toki ollaan annettu salaattia ja hedelmiä ym. Terveitä, harvoin sairastelevia ja ihan terävä-älyisiä nuo meidän lapset ovat purkkiruoasta huolimatta ;)
harmi etten esikoisen kohdalla sitä tajunnut. Esikoisesta tulikin nirso, kun eli perunalla, porkkanalla, pakastevihanneksilla ja satunnaisesti bataatilla. Kaikkia näitä oli tietenkin keittetty todella kauan, muussattu, pakastettu ja lämmitetty taas.. En oikein ikinä saanut niistä niin sileitä kuin sihtikurkkuinen lapsi olisi halunnut. Lihaa tarjosin samasta syystä vasta kun lapsi oli jo lähemmäs vuoden.
Kuopus syö sitten taas purkkiruokia, ja syökin paljon paremmin ja monipuolisemmin kuin esikoinen. Näyttää ettei vierasta mitään makuja, ja saa joka päivä monta eri laatua kasviksia.
suurimmaksi osaksi purkkiruokia n. 8kk asti ja vuoden iästä lähinnä kotiruokaa.
Vajaaseen vuoden ikään asti. Vähän alle vuoden ikäisenä aloin totuttelemaan tavalliseen ruokaan ja hyvin pian ei enää purkkiruokaa edes halunnut. Nykyisin lapsi on 1,5 vuotias ja syö samaa ruokaa kuin me muutkin.
Kitos vastauksista! Tuntuu että kaikki tutut äidit tekee itse ruokansa lapsilleen ja ei voi ymmärtää miksi antaa säilöntäaineella maustettua purkkiruokaa kenellekkään. Menee hermot noihin kanaemoäiteihin! :D ap
Kuopus erityisesti oli sihtikurkku, muu kuin ihan ohkaisin vauvanruoka tuli oksennuksena samantien ylös.
Ja kas kummaa, ovat kasvaneet normaaleiksi nuoriksi.
Itse uskon, että olin parempi äiti kun en joutunut stressaamaan ruuanlaitosta. Oli muutakin mietittävää!
osaan näes keittää perunoista yms kasviksia tosi hyvin. myös soseiden tekeminen onnistui.
meidän lapset eivät syöneet purkkiruokaa, kun siihen ei ollut tottunut, se maistui tosi pahalle. ymmärrän hyvin, ei meillä syödä eineksiäkään.
ja terve lapsi siitä on kasvanut, harvinaisen terve suorastaan siihen saakka, kunnes meni yläasteella. Ei se nyt yläasteellakaan normaalia enempää sairastele, mutta ennen ei juuri koskaan, joten luulen syyn olevan siinä, ettei nyt yläasteella enää syö ja nuku niin säännöllisesti kuin nuorempana, jolloin me vanhemmat vähän paremmin saatoimme ko. asioita valvoa.
vaikka mä tein niille aina itse ruoat. tod näk olisivat yhtä terveitä, vaikka olisivat syöneet purkkiruokaa.
ei voi tietää.
Tosiasiahan on, että purkkiruokien laadunvarmistus on hyvin tarkkaa alkaen esim. kasvisten viljelijöistä. Jos ostat lähikaupasta vaikkapa perunoita ja teet niistä itse soseen, teet todennäköisesti huonompilaatuista sosetta kuin lapsi saa purkista.
Jos tutustuisit säilöntäoppiin niin ymmärtäisit mistä puhut.
Purkit on puhtaita ja raaka-aineet puhtaita ja ne säilööntyy sellasenaan oman aikansa. Niissä ei ole säilöntäaineita.
Nykyajan vouhotusta!
Sitten tuli kuuma kesä eikä enää huvittanut hikoilla hellan ääressä keittelemässä ja soseuttamassa, kun itsekin syötiin lähes kokonaan salaattia ja kaikkea tuoretta.. Eli n. 6kk ikäisestä syönyt enimmäkseen purkiruokaa. Parempi se mun mielestä on, kun ruokavalio on ainakin monipuolinen, itse kun en kovin hyvä vauvan ruokien laittaja muutenkaan ole, loppuis ideat aika äkkiä kesken :D
Ja luomuruokia suositaan. Lisänä toki tuoreita hedelmiä ja vihanneksia yms.
söi pelkästään purkkiruokaa. Vuoden ikäisenä siirtyi syömään samaa kuin aikuisetkin. Kyllä itsekkin yritin tuolle jotain tehdä, mutta ei suostunut niitä omia ollenkaan nielemään kun ei muka ollut tarpeeksi siloista.
Kuopus taas ei ole syönyt purkkiruokaa juuri ollenkaan. Itse tein soseet eikä poika suostunut purkista syömään vaikka välillä tarjottiin. Esikoisen ja kuopuksen välissä tuli hankittua parempia kodinkoneita, joten niiden soseiden teko oli paljon helpompaa.