Miten saisi halvimmalla muutettua kiinteistöjen omistuksia?
Eli mun mies omistaa meidän talon ja kaiken muunkin omaisuuden. Mies hankki seurustelumme alussa talon ja kun olimme menneet naimisiin, niin muuta omaisuutta. Nyt olen joutunut katsomaan useampaakin perhettä riitelemässä, kun heidän omaisensa on kuollut. Ihanista ihmisistäkin tulee hirviöitä ja olen alkanut miettimään omaakin tilannetta. Eli jos mies kuolee, niin mä saan 50 %, ja lapset 50 %. Mutta jos puolet olis mun, niin lapset saisivat 25 % ja mä 75 % vai olenko käsittänyt väärin?
Kommentit (4)
niin tehkää kekinäinen testamentti. Eli että miehen kuollessa lapset perivät vain lakiosan ja sinä loput.
et sinä lain mukaan peri enempää kuin 50% koko potista, jos et omista yhtään mitään. Jos miehesi tekee eduksesi keskinäisen testamentin, voit periä enemmän. Silloinkin lapsilla on oikeus saada lakiosansa, eli puolet siitä, mitä heille normaalisti kuuluisi.
Oletus, että teillä on 2 lasta ja 100000 euroa perinnön arvo. Perintö voisi siinä tapauksessa mennä:
Ilman testamenttia sinä saat 50000 ja lapsesi 25000 ja 25000.
Keskinäisellä testamentilla sinä saat 75000 ja lapsesi 12500 ja 12500.
et sinä lain mukaan peri enempää kuin 50% koko potista, jos et omista yhtään mitään. Jos miehesi tekee eduksesi keskinäisen testamentin, voit periä enemmän. Silloinkin lapsilla on oikeus saada lakiosansa, eli puolet siitä, mitä heille normaalisti kuuluisi. Oletus, että teillä on 2 lasta ja 100000 euroa perinnön arvo. Perintö voisi siinä tapauksessa mennä: Ilman testamenttia sinä saat 50000 ja lapsesi 25000 ja 25000. Keskinäisellä testamentilla sinä saat 75000 ja lapsesi 12500 ja 12500.
paitsi jos on testamentti. Lain mukaan leski ei peri 50% koko potista vaan se on avio-osuus, ei siis tarvitse maksaa perintöveroa.
tai oikein, riippuu vähän siitä, miten paljon on omaisuutta.
Oletetaan, että ainoa omaisuus olisi kiinteistö, jonka mies omistaa yksin. Miehen kuollessa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta on sinun ja puolet perivät lapset. (oletuksena ei avioehtoa, ei testamenttia).
Jos sinä omistat 50% ja mies 50%, miehen kuollessa avio-oikeuden perusteella edelleenkin puolet on sinun ja puolet eli miehen osuuden perivät lapset.
Jos taas sinä omistat enemmän kuin mies, ei sinun tarvitse antaa omaisuudestasi lapsille miehen kuollessa, vaikka puolet pesästä olisi enemmän kuin miehen omaisuus.