Onko teistä ok, että esikoululainen on yksin kotona
arkiaamuisin klo 7-8.30 ja iltapäivisin klo 13.30-15? Minusta ei ole.
Kommentit (11)
että kuka sen eskarilaisen vie aamulla eskariin ja hakee sieltä pois.
tarkoitin että olisi okei jos olisi aamulla kyse puolesta tunnista, mutta paljon sen yli menevä on jo liikaa
Miksei se jonkun oikein reippaan kohdalla sujuisi, varsinkin jos lähettyvillä on naapurissa luottoaikuinen ja lapsi osaa käyttää puhelinta jne. Mutta rahan säästäminen tuolla tavalla ei ole viisasta.
Tiedän myös, että joissakin maissa on suorastaan rikollista jättää jopa 11-vuotias yksin kotiin, mutta hei haloo, kait te olette huomanneet lapsistanne, että heillä tulee oma-aloitteisia itsenäistymisvaiheita ihan pienestä pitäen. Niihin kannattaa vastata iän mukaisesti, ketään kuitenkaan pakottamatta itsenäisyyteen jos siihen valmiuksia vielä ei ole.
Se on sitä luontaista kasvua ja kehitystä. Vastatkaa noihin pyrkimyksiin, niin saatte muutaman vuoden päästä reippaita ja tarvittaessa toisilta apua pyytäviä lapsia/teinejä, jotka eivät pelkää kanssaihmisiä, joskin ymmärtävät myös milloin vieraalla aikuisella ei ole puhtaat jauhot pussissa.
Pahimmillaan tarkoittaisi, että lapsi ottaisi 5 vuotiaana vastuun itsestään ja eskariin kulkemisesta.
...päättelen vaan ihan siitä, että heidän esikoululaisensa kirmaa meille leikkimään lähes joka arkipäivä palattuaan eskarista.
Ei siinä mitään, ihan kiva kun lapsilla on seuraa ja leikkikavereita.
Näin mulle on ainakin sanottu - loppukeväällä, jos asuu tosi lähellä eskaria ja sekä eskariopettajilla että vanhemmilla on tosi korkea luotto siihen, että lapsi varmasti osaa kulkea eskarimatkan itsekseen (ei pelkoa auton alle jäämisestä tms.), se voi erityisen lupalapun avulla onnistua, kuulemma.
Tuon ikainen on liian pieni olemaan kotonakaan yksin, saat kulkemaan matkat yksin. Ihan mita vaan voi sattua, onnettomuus tai tulipalo kotona tms. eika tuonikainen osaa etenkaan poikkeustilanteessa reagoida "oikein. Eika se etta joillekin tama tilanne on "pakko" (tai ainakin heista _tuntuu_ silta ettei muita vaihtoehtoja ole) ei tees siita yhtaan sen parempaa.
meillä taksi ei voi jättää lasta yksin kotiin
enkä ymmärrä miten eskarilainen osaa mennä aamulla siihen taksiin yksin..
Meillä taas pohditaan, irtisanonko hoitopaikan. Lapsi menee hoitoon kuudeksi aamulla, hoidosta taksi käy eskariin. Tulee kotiin eskarin jälkeen. Lähden töihin 14.30 -14.45 ja mies tulee kotiin n.15.30. Joutuu siis olemaan n.1 h:n yksin iltapäivällä!
Miehen kanssa meillä molemmilla alkaa työt 5.30- 6.30. Tuntuu hölmöltä maksaa hoidosta yli 100 euroa, joka kestää 2,5 tuntia aamuisin 13:a päivää kuukaudessa. Lapsi haluaisi itse olla kotona ja uskon hänen myös pärjäävän. Osaa käyttää sujuvasti kännykkää ja on muutamana aamuna yrittänyt todistella, että hän pärjää, äiti ei ole saanut auttaa aamuhommissa ollenkaan, vaan hän on hoitanut aamupalan laitosta hammpaiden pesuun kaiken itse. Minusta on aika rankkaa herätä kouluaamuisin 5.30 hoitoon, joten iltapäivakerho ei tule kuuloonkaan ja kunnassa ei myöskään ole kaikille halukkaille hoitopaikkaa!
Olen siis osahoitovapaalla ja hoitotarve on se 13 pv:ää vko:ssa. Teen paljon töitä viikonloppuisin ja pidän vapaita arkena, ettei lapset tarvitse olla niin paljon hoidossa! Hoitopäivänä pienemmälle tulee 9.5 tuntia hoitopäivän pituus, mutta häntä ei voi jättää tunniksi iltapäivällä yksin kotiin kuten eskarilaisen.
aamulla se saattaa vielä olla okei jos taksi tulee hakemaan ovelta/pihasta ja olet itse katsonut että lapsi on valmis lähtemään, kunhan pukee vaan päälleen ja ottaa tavaransa mukaan kun taksi tulee.