Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä muita kieliä kuin su/ru/en osaat?

Vierailija
22.10.2011 |

Tuli tuosta kielikeskustelusta mieleen, että olisi mukavaa tietää mitä muita kieliä olette opiskelleet tai muuten osaatte.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskaa, mutta käytännön kielitaito ei ole mikään huippu, espanjaa osaan hyvin.

Vierailija
2/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia, Saksa ja Ranska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytännössä osaan sitä vähän lukea ja kirjoittaa mutta en puhua.

Espanjaa olen lukenut vuoden enkä osaa sitä.

Vierailija
4/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa opiskelin lukiossa kolme vuotta. En osaa sitäkään. Ehkä vähän lukea, mutta sanavarasto on aika suppea. Lukion päättötodistuksessa se oli 10...

Vierailija
5/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en voi kehua osaavani niitä. Tanskaa on ollut pakko opetella, kun täällä asumme :)

Vierailija
6/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan lisäki suomea (nyk. kotikieli) ja englantia (työkieli). Näillä ajattelen, puhun, luen ja kirjoitan sujuvasti.

Puhun, ymmärrän ja luen norjaa (ent. työkieli) ja tanskaa (sukulaisia Tankassa).

Olen harrastanut ranskaa, eli sekin sujuu. Luen pikemminkin aikakauslehtitekstiä kuin kaunokirjallisuutta, kirjoittaminen ujostuttaa, ymmärtäminen ja puhuminen vaatii ylimääräistä keskittymistä. Kun olen vaikka viikon Ranskassa, kieli alkaa sujua.

Saksa (koulupohja) ja italia on free-pohjalla, mutta ainakin turistielämä sujuu :)

Vierailija
7/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa opiskelin lukiossa kolme vuotta. En osaa sitäkään. Ehkä vähän lukea, mutta sanavarasto on aika suppea. Lukion päättötodistuksessa se oli 10...

Koulussa luin englantia, ruotsia, ranskaa ja saksaa enkä osaa edes englantia puhua kunnolla. Yliopistossa luin lisäksi viroa, unkaria ja latinaa ja niistä osaan jonkun sanan tai lausahduksen. En kyllä ole mikään kielinero.

Vierailija
8/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaajilla kielitaito on todellisuudessa aika vähäinen. Vironkielen opinnot aloitin tänä syksynä.

Esperantoakin olen opiskellut, mutta en muista siitä mitään :)

Vierailija
9/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä tulen toimeen turistina ja osaan kommunikoida venäjän/englannin/suomen sekoituksella kesäduunarien kanssa.

Espanjalla pärjään turistina.

Ruotsia ymmärrän ja osaan kirjoittaa, mutta en mielelläni puhu.

Englanti on kuin toinen äidinkieleni, kirjoitin siitä L:n ja olen viettänyt muutaman vuoden elämästäni australiassa, puhun sitä yhtä hyvin kuin suomea.

Vierailija
10/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan ja venäjän alkeiskurssit olen käynyt, bulgariaa osaan jonkin verran muuten vain.

Saksa on täysin ruosteessa, ranskaa ja venäjää osaan myös vain muutaman fraasin.

Bulgariaa olen oppinut jonkin verran elävässä elämässä koska mieheni ja hänen sukunsa puhuu bulgariaa ja samaten lapsemme ovat kaksikielisiä.

Vierailija
11/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruotsi ok. Suomi äidinkieleni.

Vierailija
12/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinaa olen itse opiskellut. Noiden ruotsi, suomi, englanti lisäksi.

Mies 37 v

Vierailija
13/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkeet saksasta, ranskasta ja venäjästä.

Vierailija
14/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjästä osaan alkeet, eli kirjaimet ja jotain ihan perusjuttuja. Latinasta alkeet.

Vierailija
15/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain ole käyttöä niille, passiivista osaamista.

Italiaa ja espanjaa aloittelin, jäivät kesken. Latinasta osaan lääketieteen sanastoa.

Vierailija
16/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue lehtiä ja kirjallisuutta ja katso tv-ohjelmia (ilman tekstitystä) niillä kielillä joita osaatte? Sillä laillahan se kieli pysyisi eden vähän elävänä! Tyhmempi luulisi Venäjän tapahtumien ja kulttuurin kiinnostavan ihmistä, joka on nähnyt venäjän opiskelemisen vaivan.

Jos osaatte espanjaa ja matkustatte Kanarialle, mitä te puhutte siellä paikallisten ihmisten kanssa?

Kieltä ei osaa ellei sitä osaa käyttää; on ihan yhdentevkävää mtä on suorittanut joskus jossakin koulussa.

Vierailija
17/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan sujuvasti viroa. Osaan hieman muutamaa eurooppalaista kieltä sekä sitten paria semmoista harvinaisempaa, joita en viitsi täällä mainita, koska muuten yhdistelmä menee aika tunnistettavaksi ;)

Vierailija
18/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei kovin moni taida osata.

Vierailija
19/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja latinaa. Kumpikin on aika ruosteessa. Ranskalla menee pienet arkipäivän tilanteet ja osaan lukea meikkipurkkien tekstit jne. hyödyllistä :D

Latinaa ei paljoa pääse jutustelemaan!

Näiden pohjalta pystyn lukemaan simppeliä espanjan/ italiankielistä tekstiä, niin että pääasiat ymmärrän.

Luin koulussa myös venäjää, mutta en muista siitä juuri mitään. Aikeissa on opetella uudestaan.

Vierailija
20/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

bulgariaa osaan jonkin verran, tosin ymmärrän enemmän kuin tuotan