Saako viidesluokkalainen olla vielä lapsi ja lapsellinen?
Meidän viidesluokkalainen tyttö on tipahtanut kaverien porukasta, koska muut haluavat olla isoja. Meidän tyttö vielä leikkii ja katselee lastenohjelmia. Koululuokalla on enää kuulemma yksi samanhenkinen kaveri. Tyttö leikkiikin tätä nykyä hyvin paljon itseään montakin vuotta nuorempien kanssa.
Missä kohdassa pitää vanhemman huolestua? Pitäisikö meidän yrittää jo tukea lapsen kasvamista ulos lapsuuden leikeistä? Periaatteessa kyllä arvostamme pitkää lapsuutta, mutta tuntuu pahalta, että lapsi sen vuoksi jää kaveripiirin ulkopuolelle.
Kokemuksia?
Kommentit (5)
leikin vielä joskus ja katson lastenohjelmiakin. Minullakin on yksi hyvä ystävä. se riittää. En ole itsestäni huolissani. Älä ole sinäkään lapsestasi huolissasi.
kun taapero 1v oli sylissä eikä hän pääse.
Tuli heti kun tilaisuus tuli, syliin istuskelemaan, ressukka!
he ovat vain kakruja jotka haluavat leikkiä aikuista
mielestäni sinun muksu on kypsempi. Vanhan naisen leikit ei vain vielä kiinnosta
Itse harmittelen jo valmiiksi sitä, että omat lapseni ehkä jo alakouluikäisinä "joutuvat" lopettamaan leikkimisen. Itse olin yläasteella, kun vielä leikin. Leikki kehittää mielikuvitusta ja on niin mukavaa. Toivottavasti trendi olisi toisenlainen, kun omat taaperoni ovat siinä iässä. Mietin myös, että auttaisiko, jos muuttaisi jonnekin pikkupaikkakunnalle.
Meidän neljäsluokkalainen poika taitaa olla paljon lapsellisempi kuin kaverinsa, mutta jotenkin se on minusta hyvä asia. Kaverit roikkuvat ostareilla ja osa on kokeillut ainakin tupakkaa. Olen myös ollut huolestunut, kun kavereita ei oikein ole. Mutta en kyllä ala painostaa "kasvamiseen".
Eli en kyllä osaa auttaa, mutta minusta lapsuus on niin lyhyt aika, että sitä kannattaa elää niin kauan kuin pystyy. Aikuisena kerkeää sitten olla aikuinen.