Avaimet käteen -talopaketti... mitä kaikkea muita kuluja tulee?
Hämmentävää, kun talopaketin hinta on vaikka xxx. Mutta oikeasti sitten tulee muita kuluja. Mistä ihmeestä osaan arvioida minkä verran niitä muita kuluja tulee. :/
Kommentit (7)
kun kerrot talopaketin hinnan noin kolmella, saat koko rakennusprojektista koituvat kulut.
Talotehtailla on muuten erilaisia laskentaohjelmia, joiden avulla voi laskea rakennusprojektin kustannukset.
Tarkoitatko siis pelkkää talopakettia vai muuttovalmista? Muuttovalmis x 3 on aika järkyttävä summa :O
t:ap
- tontti
- liittymät (sähkö, viemäri, vesi)
- kannattaa tarkistaa kuuluko perustukset toimitukseen, jos ei, niin ne kuuluu tehdä itse
- tontin maanparannustyöt
- pihatyöt eli nurmikot, aidat, istutukset
- tie tonitlle, jos sellaista ei ole valmiina
Nämä nyt tuli mieleen ekana
Kannattaa aluksi palkata valvoja ja hänen kanssaan katsoa hinnat yms. läpi. Ei valvoja maksa kuin muutamia satasia neuvonantajana alussa, vaikka kohde ei toteutuisikaan ja iso apu siittä tulee.
Kannattaa aluksi palkata valvoja ja hänen kanssaan katsoa hinnat yms. läpi. Ei valvoja maksa kuin muutamia satasia neuvonantajana alussa, vaikka kohde ei toteutuisikaan ja iso apu siittä tulee.
KIITOS vinkistä. Mistä tällaisia valvojia voi palkata? Ollaan siis niiiiin pihalla näissä asioissa :/
t:ap
Mutta pistä googleen: rakennusurakan valvonta, niin pitäisi löytyä pilvinpimein sivuja, mistä voi valita. Yleensä omakotitalon valvonta kokonaisuudessaan maksaa noin yhden kuukauden palkan, mutta tämän neuvonnan saa muutamalla satasella. Itse olen ammatiltani rakennusinsinööri ja toimin useassa kohteessa valvojana. Olen kiinnostunut kohteestanne jos olette pohjoispohjanmaalta.
kun kerrot talopaketin hinnan noin kolmella, saat koko rakennusprojektista koituvat kulut.
Talotehtailla on muuten erilaisia laskentaohjelmia, joiden avulla voi laskea rakennusprojektin kustannukset.