Sinä, joka vastustat lapsen laittamista hoitoon, jos vanhemmat/vanhempi on kotona.
Miksi lapsen ei kuulu olla hoidossa, jos vanhemmat tai toinen vanhempi on kotona?
Kiinnostaa myös, että oletko kestovaippojen, kantoliinan, perhepedin, kasvisruuan yms kannattaja?
Kommentit (29)
Olen kotona vauvan kanssa ja vanhin 4v lapsi osa-aikaisesti hoidossa ja yksi eskarilainen. Ihan muuten vaan, ettei hyvä tarhapaikka mene ja saan vähän omaa aikaa.
Mä käytän kestovaippoja, kaikki lapset nukkuneet perhepedissä, syödään vain luomukasvisruokaa ja mitäs muita steroreotyyppejä haettiin...Sellainen perhe meille on ja voidaan kaikki hyvin.
esikoisen viemistä tarhaan, ovat niitä, joilla on oma äiti tai anoppi auttamassa lastenhoidossa. Jo se auttaa, jos joku tulee ja vie vaikkapa parivuotiaan lapsen kerran-pari viikossa puistoon pariksi tunniksi. Tai tulee auttamaan siivouksessa tai ottaa lapset joskus yökylään.
Meillä ei ole ketään auttamassa.
Ulkomailla monesti koulu aloitetaan 5-vuotiaana (esim Englannissa) ja siellä taivastellaan, että kuinka meillä alkaa oppivelvollisuus vasta 7-vuotiaana.
Lasten isäkin teki tosi paljon töitä.
Ihan itselleni voin ottaa "kunnian" hyvin kasvatetutuista ja ihanista lapsista (aikuisista).
t. 23
Entäs kun toinen vanhenpi on kotona työttömänä? Lapsella on pakko olla kokopäiväinen hoitopaikka muuten ei tuu tukia... tämä on todellakin perseestä ja just meillä oli tälläinen tilanne.Olisin halunnut ottaa tytön tarhasta pois mutta tuli sellaiset uhkailut että tuet loppuu kun en olisi ollut vapaa ottamaan tarjottua työtä vastaa.... no mitään ei yli vuoteen tarjottu niin riskillä otin tytön pois tarhasta syyskuussa,kun jään kuitenkin marraskuussa äitiyslomalle.Ja kesällä oli tyttö yli kolme kuukautta lomalla kun en halunnut sitä tarhassa pitää kun kerran kotona olin. Mun mielestä todellakaan lapsen paikka ei oo tarhassa jos sen voi kotona hoitaa. ja myöskin tohon pakkohoitoon jos toinen vanhempi on työttömänä niin pitäisi tulla muutosta...vaikka niin että hoidon voi keskeyttää ja saa sen takaisin jos pääsee töihin...työttömän kun ei oo kiva maksaa yli 200euron tarhamaksuja turhaan... ja jos pidät koko kuukauden lomalla maksat silti puolet maksusta... näinkin joudutiin meillä tekee välillä tai sitten tyttö oli muka kipeenä 11päivää kuukaudessa niin sai puolen kuukauden hyvityksen...tolleenhan niitä paikkoja sais vapaaksi oikeesti niitä tarvitseville
käytin kertsejä, ei ollut kantoliinaa, ei perhepetiä syön lihaa.
niin minä en ymmärrä, miksi joku haluaa viedä lapsen hoitoon jos on itse kotona!
Kotona lapset säilyvät terveempinä, ja kerhoissa on kavereita.
En ole käyttänyt kestovaippoja, enkä ole kasvissyöjä.
käytin kertsejä, ei ollut kantoliinaa, ei perhepetiä syön lihaa.
3 lasta 3,5 vuodessa ja vauvalomat hoidin kaikkia itse. Mummut olivat useamman sadan kilsan päässä ja lähellä vain siskoni, työssäkäyvä perheetön ihminen. Mutta ei me paljoakaan ulkopuolista apua tarvittu.
Niin ja usein ne, jotka vastustavat esikoisen viemistä tarhaan, ovat niitä, joilla on oma äiti tai anoppi auttamassa lastenhoidossa. Jo se auttaa, jos joku tulee ja vie vaikkapa parivuotiaan lapsen kerran-pari viikossa puistoon pariksi tunniksi. Tai tulee auttamaan siivouksessa tai ottaa lapset joskus yökylään. Meillä ei ole ketään auttamassa. Ulkomailla monesti koulu aloitetaan 5-vuotiaana (esim Englannissa) ja siellä taivastellaan, että kuinka meillä alkaa oppivelvollisuus vasta 7-vuotiaana.
joka oli toisen lapsen syntyessä 3,5-vuotias.Hän aloitti päivähoidon 3-vuotiaana ja vauvan synnyttyä jäi hoitoon kolmeksi päiväksi viikossa. Hoidossa hän oli n. 7 tuntia kerrallaan. Silloin tällöin olen hakenut hänet jo puoliltapäivin kotiin.
Lapsi on sopeutunut hyvin hoitoon, vaikka joskus onkin väsynyt - niin on kotonakin. On saanut paljon kavereita ja nyt, 5-vuotiaana, kyselee vapaapäivinään, miksei pääse päiväkotiin kun muutkin ovat siellä.
Minä kärsin ensimmäisen lapsen saatuani synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja sen takia osittain esikoinen on osa-aikahoidossa. MEillä ei myöskään ole saman ikäisiä lapsia tuttavapiirissä, koska läheiset ystäväni saivat lapsensa pienemmillä ikäeroilla ja ovat jo töissä. Puistossa on max 3-vuotiaita lapsia.
Ensi syksynä olen menossa töihin ja kuopuskin, silloin 3-vuotias, aloittaa päivähoidon. Muuten, ei niitä työssäkäyvien tarhapaikkoja kukaan "vie" - jos kovin moni lapsi lopettaisi päivähoidon, niin samaan tahtiin lakkautettaisiin päiväkotiryhmiä.